Bindning/pjäx-kombination till Tegsnässkidor !?

Kyla och bindning

De gamla Lundhags Vintersport extrem som jag har är i princip ett par filttussar med Vibram skidsula och ett lager mocka utanpå. De är rejält stora så jag har en extra filtsula i och rejäla hemstickade ullstrumpor samt tunna ullfrottisar innanför. Med detta så håller sig mina fötter varma och välisolerade även vid skidturer under -30 grader C.

När det gäller svängbarheten på Tegsnässkidor så är min erfarenhet att med hyfsat stadiga bindslen och med det menar jag bindningar där pjäxan inte kan vrida sig i nå'n nämvärd mån utan att skidan följer så är de, Tegsnässkidorna alltså, smidiga och precisa i alla fall i längden 7 och 1/2 fot som jag har använt mig av. Det går att göra både snabba överstegssvängar ala löparskidor och telemarksdito. De sistnämnda går också med god teknik göra i smala passager.
[Ändrat av klippen 2006-09-08 kl 09:52]

Omvärdering !?

Hej igen!

Jag har tänkt om lite grann....jag är ju nybörjare på turåkning som sagt.. :)

Det är kanske bäst att inte blanda ihop gammalt med nymodigheter, alltså bättre att bestycka mina gamla Tegsnäs med en klassisk Stövel/käng -bindning, ev. tegsnäs egen bindning. För turåkning hemma i skogen.....

Och sedan skaffa ett modernare turåkningspaket(plastpjäxor, skidor med stålkanter), för fjällturer och längre o mer precis åkning slättförs och lite utförts/uppförs....

Vad tror ni om min idé !?

mvh
Johan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nysnöskidorna måste bära dig och din packning annars blir du sur. Vårvinterskidorna på skarföre kan vara både kortare och smalare. De senare kräver för utförsåkning kanter. Pulka till packningen kan minska ditt skidbehov till ett par som bär... Stavarna för nysnöföret måste ha rejäla trugor, på skaren klarar du dig med gåpinnetrugor.

Go tur

Re: T4 + skidor ? + bindning ?

johan5588; sa:
Hej igen!

* Hmmm....funderar även på en modernare skida + bindning för turåkning, vilken skida + bindning skulle passa bra ihop med T4 pjäxorna ?

Helst något lätt begangnat, budgeten är begränsad.... :)

/Johan

Jag går på tur med kombinationen T4/Rottefella 3/Fisher Europa 99 Crown och det funkar väldigt bra.

butik !?

Hej!

Någon som vill rekommendera någon buktik som är duktiga på turåkning och har bra sortiment...!?

(Området runt Västerås-örebro-uppsala-stockholm)

/Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips