Bindning/pjäx-kombination till Tegsnässkidor !?

Kyla och bindning

De gamla Lundhags Vintersport extrem som jag har är i princip ett par filttussar med Vibram skidsula och ett lager mocka utanpå. De är rejält stora så jag har en extra filtsula i och rejäla hemstickade ullstrumpor samt tunna ullfrottisar innanför. Med detta så håller sig mina fötter varma och välisolerade även vid skidturer under -30 grader C.

När det gäller svängbarheten på Tegsnässkidor så är min erfarenhet att med hyfsat stadiga bindslen och med det menar jag bindningar där pjäxan inte kan vrida sig i nå'n nämvärd mån utan att skidan följer så är de, Tegsnässkidorna alltså, smidiga och precisa i alla fall i längden 7 och 1/2 fot som jag har använt mig av. Det går att göra både snabba överstegssvängar ala löparskidor och telemarksdito. De sistnämnda går också med god teknik göra i smala passager.
[Ändrat av klippen 2006-09-08 kl 09:52]

Omvärdering !?

Hej igen!

Jag har tänkt om lite grann....jag är ju nybörjare på turåkning som sagt.. :)

Det är kanske bäst att inte blanda ihop gammalt med nymodigheter, alltså bättre att bestycka mina gamla Tegsnäs med en klassisk Stövel/käng -bindning, ev. tegsnäs egen bindning. För turåkning hemma i skogen.....

Och sedan skaffa ett modernare turåkningspaket(plastpjäxor, skidor med stålkanter), för fjällturer och längre o mer precis åkning slättförs och lite utförts/uppförs....

Vad tror ni om min idé !?

mvh
Johan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!