Bindning/pjäx-kombination till Tegsnässkidor !?

Hej på er! :)

Jag har ärvt ett par fina Tegsnässkidor(83 mm breda), men vill uppgradera bindningen, behöver dessutom ett par nya pjäxor. Tänkte åka en del turer i skog o mark i Dalarna, inget extremt.

Vilken kombination: bindning/pjäxa ska jag välja ?
och var beställer jag ?
(Vill även att pjäxan ska passa mina långfärdsskridor(bindning med rem bak-ej lös häl) om möjligt)

Mvh
Johan
 
Nordic norm 75 mm

Jag rekomenderar pjäxor som klarar NN 75 mm och en kraftigare bindning av den typen, i alla fall om man prioriterar skidåkningsegenskaper. T.ex Rottefella super telemark, eller Riva 1 säljs numer som Rottefella NATO har jag sett.

Är man inte så noga på skidåkningen som sådan så funkar ju alltid den gamla stövelbindningen eller Tegsnäs egen bindning som i.o.f.s. är mer än lovligt ovridstyv. En intressant syntes av dessa två säljer Furuträ till sina skidor. Kika på http://www.furutra.se. Med dessa bindningar kan du åka med i stort sett vilken kraftig stövel eller känga som helst.
 
Anser inte att NN 75 mm där man sticker in framdelen på pjäxsulan över 3 stift och spänner fast med en stålbygel vara en bra skidbindning: dels fastnar det smuts, grus, snö och is framtill på fotplattan, vilket gör det svårt att effektivt spänna fast pjäxan, dels bryts själva tungan på pjäxan av förr eller senare pga den ständiga brytningen uppåt vid själva åkningen då pjäxan lyfts - erfor det själv helt nyligen med en helt förstörd fin tur- och lfs-pjäxa med upprivet ovanläder som resultat, dels får man nog inte ut så bra effekt i själva vridmomentet dvs. när pjäxa/skida ska vridas utan en kabel runt hälen som jag antar mer stabiliserar i sidled. Kommer själv därför att gå över till någon form av fjädrande kabelbindning. Har bara flyktigt sett på kabelbindning som Riva 1 och 2. Antar att andra har samma erfarenhet.
 
Min erfarenhet

acinaces; sa:
Anser inte att NN 75 mm där man sticker in framdelen på pjäxsulan över 3 stift och spänner fast med en stålbygel vara en bra skidbindning: dels fastnar det smuts, grus, snö och is framtill på fotplattan, vilket gör det svårt att effektivt spänna fast pjäxan, dels bryts själva tungan på pjäxan av förr eller senare pga den ständiga brytningen uppåt vid själva åkningen då pjäxan lyfts - erfor det själv helt nyligen med en helt förstörd fin tur- och lfs-pjäxa med upprivet ovanläder som resultat, dels får man nog inte ut så bra effekt i själva vridmomentet dvs. när pjäxa/skida ska vridas utan en kabel runt hälen som jag antar mer stabiliserar i sidled. Kommer själv därför att gå över till någon form av fjädrande kabelbindning. Har bara flyktigt sett på kabelbindning som Riva 1 och 2. Antar att andra har samma erfarenhet.

För telemarkspjäxor av kraftigare modell så använder jag på mina telislagg nu mer Rottefella Chili och har tidigare använt Riva I och II. det har fungerat utmärkt och inte brutit sulor då bl.a. inga piggar finns.

Nu är det dock också så att jag åkt ohyggligt många mil i Jamtska barrskogar och hyggen på Tegsnässkidor med Rottefella Super Telemark och Alpina 1400 på fötterna och om det varit rejält kallt gamla Lundhags Vintersport Extrem å det jag kan redovisa från det är att kombinationerna av pjäxa och bindning har varit stadig och bra att åka skidor i och jag har inte haft sulbrott på något av paren.

När det gäller Kabys stövelbindning och Tegsnäs egen bindning som jag också åkt mycket på så är det för mig bara att konstatera jag gillar själva skidåkningen för mycket för att stå ut med så oprecisa bindningar.

Av nämda bindningar så skulle jag dock för skidåkning i skog med Tegsnässkidor eller liknande skidor sätta Riva I som främsta alternativ. De kräver liksom alla deras släktingar dock att sulan har läpp och profil som ansluter till NN 75 mm.
 
Tack! :)

Tack för era tips, jag ska ta ett snack med min lokala äventyrsbutik :). För jag vill ha en fin o funktionell utrustnig klar till nästa vinter...

/Johan
 
Jag köpte ett par Jörnkängor modell vinter med skidsula sen använder jag ett par egenmodifierade armens kabelbindningar.....gjort om dom så det är vanlig kabel istället.

Funkar bra....men hur dessa kängor funkar på långfärdsskridskor vet jag inte.

Lundhags tillverkar motsvarande kängor också.

Fördelen som jag ser det är att man har en varm vintersko som funkar till skoterturen,pimpelfisket eller jakturen också inte bara som pjäxa.
 
Re: Scarpa T4

johan5588; sa:
Är Scarpa T4 ett bra val för mig !?
Verkar som dom passar både för turåkning och skridskor....

/Johan

Kör med T4:eek:r de funkar till tur, skridskor och hyfsat avancerad Telemark om det inte är hårt och skidorna för breda.
 
T4 + skidor ? + bindning ?

Hej igen!

* Hmmm....funderar även på en modernare skida + bindning för turåkning, vilken skida + bindning skulle passa bra ihop med T4 pjäxorna ?

Helst något lätt begangnat, budgeten är begränsad.... :)

/Johan
 
Tycker du ska ha Tegsnäs egen bindning eller motsvarande på dina tegsnäsare. Tillåt mig tveka huruvida skidorna håller för att åka telis med en modern vridstyv bindning + pjäxa.
 
Ett gammalt hederligt alternativ.

Hejsan!

Nu är förvisso modernare bindningar generellt sett bättre om man vill ha precision, men för min egen skulle jag välja en gammal klassisk kabelbindning, dvs en sådan som man spänner frammåt och där själva kabeln flexar, till mina Tegsnässkidor.

Fördelen är framför allt att bindningen är extremt enkel, pålitligt i vått och torrt + att den är bredare vilket innebär att man kan ha bredare kängor - typ Lundhags - till den. Dessutom är det svårt att hitta en billigare lösning.

Jag har själv två Tegsnäsare, en med kabelbindning enligt ovan och en med ett par kraftigate NN75 Riva 2 bindningar och jag tycker att skillnaden är ganska liten mellan dom. Så jag har med tiden mer och mer kommit att använda den klassiska lösningen. Ett par 2.5 meter långa trälabbar blir aldrig något precisionsinstrument, även om det faktiskt går att åka telemark på dom, med bägge bindningstyperna. Men då krävs det bred backe och näst intill optimala förhållanden.

/ Stefan
 
Re: Min erfarenhet

klippen; sa:
acinaces; sa:
Anser inte att NN 75 mm där man sticker in framdelen på pjäxsulan över 3 stift och spänner fast med en stålbygel vara en bra skidbindning: dels fastnar det smuts, grus, snö och is framtill på fotplattan, vilket gör det svårt att effektivt spänna fast pjäxan, dels bryts själva tungan på pjäxan av förr eller senare pga den ständiga brytningen uppåt vid själva åkningen då pjäxan lyfts - erfor det själv helt nyligen med en helt förstörd fin tur- och lfs-pjäxa med upprivet ovanläder som resultat, dels får man nog inte ut så bra effekt i själva vridmomentet dvs. när pjäxa/skida ska vridas utan en kabel runt hälen som jag antar mer stabiliserar i sidled. Kommer själv därför att gå över till någon form av fjädrande kabelbindning. Har bara flyktigt sett på kabelbindning som Riva 1 och 2. Antar att andra har samma erfarenhet.

För telemarkspjäxor av kraftigare modell så använder jag på mina telislagg nu mer Rottefella Chili och har tidigare använt Riva I och II. det har fungerat utmärkt och inte brutit sulor då bl.a. inga piggar finns.

Nu är det dock också så att jag åkt ohyggligt många mil i Jamtska barrskogar och hyggen på Tegsnässkidor med Rottefella Super Telemark och Alpina 1400 på fötterna och om det varit rejält kallt gamla Lundhags Vintersport Extrem å det jag kan redovisa från det är att kombinationerna av pjäxa och bindning har varit stadig och bra att åka skidor i och jag har inte haft sulbrott på något av paren.

När det gäller Kabys stövelbindning och Tegsnäs egen bindning som jag också åkt mycket på så är det för mig bara att konstatera jag gillar själva skidåkningen för mycket för att stå ut med så oprecisa bindningar.

Av nämda bindningar så skulle jag dock för skidåkning i skog med Tegsnässkidor eller liknande skidor sätta Riva I som främsta alternativ. De kräver liksom alla deras släktingar dock att sulan har läpp och profil som ansluter till NN 75 mm.


Har du inte haft problem med att kölden kryper upp från metallplattan i bindningen och kyler foten underifrån.
När det är riktigt kallt så brukar jag få kallt om fötterna underifrån i mina chili bindningar när jag använder läderpjäxor. det kan ju hända att Riva som är av alu inte lagrar lika mycket kyla. Har ni någon erfarenhet av värmedamasker till 75 mm pjäxor?
H/jesper
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
johansnonsens Justera / flytta Rottefella BC Bindning Turskidåkning 5
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
Sportsman89 Montera bindning - Rottefella Super Telemark NN 75 Turskidåkning 6
loljonas Byta bindning voile -> BC manuell Turskidåkning 4
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
Moga Olika varianter av NN75-bindning? Turskidåkning 3
K3WA Bindning till Jörnkänga Turskidåkning 2
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
seww Alternativ bindning till Lundhags Husky Ski Turskidåkning 7
Moga Gammal bindning på ny skida? Turskidåkning 3
moa_k40 Bc bindning eller "vanlig" bindning? Snabbt svar! Turskidåkning 8
Devesh Felmonterad bindning Turskidåkning 12
Etriol "Vanlig" bindning till turskidor? Turskidåkning 5
majaagnemo bindning till jörnkänga utan näbb Turskidåkning 3
zhcimon Bindning till skogsskida Turskidåkning 0
Skidkung Vilken bindning till dessa skor? Turskidåkning 4
Tovetjarn Bindning till Lundhags Husky Ski? Turskidåkning 14
raddan Ersätta trasig bindning av typ "råttfälla" Turskidåkning 1
gundj Nya skidskor till gammal bindning, Salomon? Turskidåkning 3
David E Vad är detta för bindning? Turskidåkning 5
thureb Montage bindning skateskidor Turskidåkning 0
Windman Bindning för vanliga kängor? Turskidåkning 4
Oakrock X-trace bindning Turskidåkning 5
DavidS Behöver råd om bindning Turskidåkning 3
Sjobbe Vilken bindning? Turskidåkning 3
Bollvik Bindning till turskidor Turskidåkning 1
j-asplund hög pjäxa till NN 75 mm bindning? Turskidåkning 8
jahogs Pjäxor till Salomon BC-bindning Turskidåkning 1
tamino Nato- / Jägar-bindning till vita blixten Turskidåkning 10
lillamu Åsnes Rago eller Vikafjell? Bindning? Turskidåkning 7
bionicon Barn skidor med remm bindning? ( Turskidåkning 4
pat2 Hjälp!!, Åtgärd gnekande bindning Turskidåkning 2
Tommy E Manuell eller "automatisk" BC-bindning Turskidåkning 6
davidlundgren Hur är BC-bindning och pjäxa? Turskidåkning 0
alven BC-bindning Turskidåkning 5
joask202 Bindning till både Alaska och Antifrys? Turskidåkning 0
janneb80 Bindning och behandling av vita blixten Turskidåkning 2
akto tips på vinterkängor + bindning +extra breda skidor Turskidåkning 9
Sandin Tegsnäs Epok-bindning Turskidåkning 2
azog Stighudar och glidvalla. Dålig kombination? Turskidåkning 6
Oakrock Vandringskängor + turskidor = omöjlig kombination?? Turskidåkning 16
madir Kombination dömd att misslyckas...?! Turskidåkning 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.