Åsnes Rago eller Vikafjell? Bindning?

Jag ska skaffa turskidor och har fastnat för Åsnes med fellelås. En kompis som har åkt mycket i norska fjällen rekommenderar dem varmt. Hon har Rago och är nöjd med dem men är mindre nöjd med sina bindningar, någon NNN variant.

Jag har tänkt att ha mina skidor till att gå på tur i fjällen (dagsturer eller mellan stugor) samt tjava omkring i skogarna i Norrlands inland. Det optimala kanske vore att skaffa ett par smala och ett par breda men jag har inte lust och råd att göra det.

Jag har tittat på Åsnes Rago (numera Amundssen) och Vikafjell (jag tror att den hette Taiga förut). Rago är 67 mm bred med hel stålkant och Vikafjell är 60 mm med 3/4 stålkant. Jag tror att Vikafjell har något mjukare spann.

Det jag funderar på är om Rago känns mycket klumpigare än Vikafjell. Vikten är 2150 respektive 1900 gram. Sedan undrar jag om Vikafjell nöts mer eftersom den inte har hel stålkant. Jag har dålig erfarenhet av skidor utan stålkant på skare, dels naturligtvis för att man inte har fäste men även för att skidorna tar mycket stryk. Till sist funderar jag på bindningar. Min kompis rekommenderar 75 mm för att kunna ta telemarksvängar. Jag har tittat på Rottefella super telemark men den kan man väl inte ha på 60 mm Vikafjell?

Tacksam för alla svar!
 
Det är inga problem att köra på 75 mm NN på 60 mm skidor. Kör det på mina rago som är 67 som du säger. Däremot blir du inte uppskattad i spåret.

Anledningen till att man har 3/4 stålkant är väl för att få ner vikten och för folk som har hund. Tror inte att det blir så stor skillnad i nötning mellan de modellerna, nötningen som spelar någon roll är ju på belagen, inte på stålkanterna.

Jag hade inte köpt super telemark då den typen av råttfällor äter upp sulor och löser ut lite för lätt ibland. Kolla istället på riva-3 om du vill ha 75 mm, en mkt kompetent bindning tycker jag. Dock inte UL.

Har inte kört så mkt i skog men är väldigt nöjd med mina rago. Fungerar bra som fjällskida och turskida, även om man ibland önskar att man hade något lättare skejtskida när man åker i skoterspår på vårvintern.
 
Har själv Åsnes rago med Voilé 3-Pin Cable Telemark.

tele3pincablecon_02.gif


Fördelen är att du kan köra med bara 75 mm NN, och/eller komplettera med kabelbindning. Det ger mer stadga vilket kan vara bra i skrå. Jag har åkt med mina rago både till fjälls och till skogs. Det har fungerat bra både och. Dock är det ingen utpräglad skogsskida, men om du tänkt åka till skogs så ska du nog inte satsa på Vikafjell som är ännu smalare (sämre bärighet) . Dock har jag ingen erfarenhet av Vikafjell så jag borde kanske inte uttala mig.

Mvh /Joel
 
Tack för svaren!

Jag har tittat på Rottefellas super telemark med wire som man kan ta loss, jag tror att den motsvarar Voilé i förra inlägget. Jag har dock inte kunnat se den eftersom jag inte har hittat den i butik utan bara på nätet. Rottefella-bindningen verkar kosta runt 1400 kr. Var kan man köpa Voilé och hur mycket kostar den?

Jag har hittat paketerbjudande i butik med följande, inklusive montering:
Rago med fellelås, Rottefellas super telemark (utan wire), Lundhags svartlöga: 4400 kr
Taiga med fellelås, Rottefellas super telemark (utan wire), Lundhags svartlöga: 3700 kr

Jag har aldrig monterat en bindning så det skulle kännas tryggt att låta ett proffs göra det, jag är rädd att få in vatten i skidan. Eller kan man ge sig på det om man är normalhändig?

Tror ni att det är stor skillnad i smidighet mellan 2150 gram Rago och 1900 gram Taiga? Jag har inte tänkt att åka i lössnö utan snarare skoterspår och annat uppkört.
 
Tack för svaren!

Jag har tittat på Rottefellas super telemark med wire som man kan ta loss, jag tror att den motsvarar Voilé i förra inlägget. Jag har dock inte kunnat se den eftersom jag inte har hittat den i butik utan bara på nätet. Rottefella-bindningen verkar kosta runt 1400 kr. Var kan man köpa Voilé och hur mycket kostar den?
[...]
Jag har aldrig monterat en bindning så det skulle kännas tryggt att låta ett proffs göra det, jag är rädd att få in vatten i skidan. Eller kan man ge sig på det om man är normalhändig?
[...]

Jag beställde mina Voilé-bindningar samtidigt som jag köpte skidorna (montering av bindningarna ingick i priset). Jag skulle väl rekommendera att låta dem i butiken utföra monteringen. Bindningarna gick på 1300:-. Jag köpte mitt skidpaket från Cykel och fjäll i Falun, men jag antar att t.ex. Naturkompaniet m.fl. kan ordna fram bindningarna också.

Mvh /Joel
 
Bindningar?

Tack för all svar. Det lutar åt att jag väljer Vikafjell, när jag har varit i fjällen har det alltid varit hårt och i skogen vill jag som sagt mest åka på skoterspår. Dessutom kommer jag förmodligen att åka en del med hund. Jag har gamla träskidor och om jag vill åka mer i skogen så gynnar jag nog Norrland och köper ett par Tegsnäs.

Men jag har pratat med ytterligare en kompis som har åkt mycket tur. Hon har en 75 mm kabelbindning (vet inte modell) men hon är inte alls nöjd med den och ska byta till NNN. Hon säger att det fastnar snö och is i bindningen som gör att den inte sitter bra. Enligt henne är enda nackdelen med NNN att man inte kan laga den med silvertejp och ståltråd på fjället men å andra sidan verkar den hålla ganska bra.

Jag tar gärna emot åsikter om vilka bindningar som är bra.
 
Inför förra säsongen skaffade jag mig ett par Åsnes Taiga. Skidorna är smidiga och de fungerar bra både på fjället och i preparerade spår.

Som bindning har jag Rotefella NNN BC Manuell, och jag har inte haft några problem alls med funktion eller stabilitet. Jag har också likadana bindningar på mina långfärdsskridskor, och inte heller där har det uppstått några bekymmer.

Om du ändå önskar kraftigare bindningar, finns det en magnum-variant från Rottefella. Denna har jag inte provat, men den ser iaf bra ut...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pm6 Åsnes rago eller Fischer E99 Turskidåkning 12
oldie Åsnes Rago Mountain. Turskidåkning 11
uffe1 Åsnes Rago Turskidåkning 1
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
schisandra Åsnes Kongsvold och stighudar Turskidåkning 3
Tundraman Åsnes race 48 Turskidåkning 0
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
joakimkarlsson1022 Truga Åsnes Spidsbergen Expedition Turskidåkning 1
Glännman Längd på Åsnes Amundsen Turskidåkning 4
viktore Behöver man inte valla sina Åsnes Amundsen ? Turskidåkning 8
vandrandevilja binging och kängor till åsnes vetletind Turskidåkning 1
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
CalleNilsson Åsnes Amundsen - XXL Sisjön Turskidåkning 0
yeahyeahyeah Åsnes Nansen och andra turskidor utan spann Turskidåkning 7
moa_k40 åsnes sondre i skidspåren? Turskidåkning 1
AndersSupertramp ÅSNES: Skifell eftermontera, vem ? Turskidåkning 2
robinb köpa turskida, åsnes ingstad eller amundsen? Turskidåkning 5
Lomma47 Längd Åsnes Amundsen Turskidåkning 3
Virrhönan Åsnes Cecilie Turskidåkning 4
avslutatmedlemskap160620 Åsnes Ingestad FL Turskidåkning 7
BD6 Har någon händig byggt om Åsnes fellelås? Turskidåkning 3
Siggy Fischer E109 Crown vs. Andra t.ex. Åsnes Ingstad osv. Turskidåkning 11
AndersSupertramp Eftermontering av Åsnes stughudar Turskidåkning 6
Rocky Mountain Åsnes Storetind eller Ingstad? behövs det extra platta? Turskidåkning 16
sailor2 Åsnes: Ingstad Fjell / Combat Nato? Turskidåkning 9
emeliem Åsnes eller Fischer? Turskidåkning 0
j-asplund Åsnes Storetind stavar? Turskidåkning 0
ades Funkar kort stighud på Åsnes (t.ex. Amundsen)? Turskidåkning 23
Lurvasman Åsnes Combat Turskidåkning 1
andy69 Åsnes med stighudar..? Turskidåkning 2
PeterOom Åsnes / Fischer / Kahuru / Madshus? Turskidåkning 1
KatrinB Åsnes Lillehammer? Turskidåkning 2
undvall In i Rago, går det??? Turskidåkning 7
gurkan75 Åsne Rago? Turskidåkning 4
eriol067 E109, E99, Sondre, Rago Turskidåkning 12
Vilken skida Rago eller E99? Turskidåkning 2
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
mThureson Tjäktjapasset eller Sielmmavaggi via Nallo Turskidåkning 5
Lortkatt Reklamation eller normal skada? Turskidåkning 11
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
Gråbuse Tälttur i Harsa eller Orsa? Turskidåkning 1
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
Skidpojken Mohair eller syntet? Turskidåkning 2
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.