BC-bindning

Skall precis till att köpa ett par skidor+pjäxor+bindningar och funderar på att testa en BC-bindning, t ex Rottefella BC Manual. Är det någon som har några erfarenheter av denna bindningstyp? De flesta brukar (?) förespråka NN 75-varianter eller kabel, säkert av goda skäl, men det vore intressant att veta hur BC funkar i praktiken (utanför 5 km-slingan hemmavid).

//johan
 
Glöm NN och kabel

Om det är tur och längdåkning du ska syssla med så ska du absolut satsa på BC (Salomon eller Rottefella), SNS eller liknande. Med NN, kabel får du inte alls samma stabilitet då dom saknar styrskåran i sulan. Satsa på en så lätt utrustning som möjlig. Om man inte tänker åka utför eller bära tung packning (så pass tung att man ändå inte kan "åka" skidor) så är det så lätt utrustning som möjligt som gäller. Den optimala turskidan tycker jag vore en skida som är så pass lätt att den går bra att skatea med men som ändå har så pass bra bärighet att den fungerar i opreparerad terräng. Finns det någon sådan skida??? S-bound och liknande skidor är för tunga!
 
Hej
Jag var ute på en stugtur ifjol mellan Kvickjokk och Riksgränsen(Kungsleden). Jag hade fischer E99+rottfella bc manual +alpina 1550. Det fungerade alldeles utmärkt. Har tidigare använt riva3 eller vanlig rottfella bindning men detta tycker jag är bättre , framförallt lättare.

Tommy
 
Bc haveri?

Vad gör man om man står mitt ute på fjället och BC-bindningen eller pjäxan går sönder? Går det att åka då?
Men Rottefella super telemark och liknande går det iaf att ta sig fram skapligt, trots haveri.

/Per som åkte ca 5 mil med totalt sönderspruckna Rottefella Super Telemark som hölls ihop med spännremmar
 
Haveri

Jag har råkat ut för att plasten ganska lång bak på bindningen spruckit på Salomon SNS i samband med långfärdsskridsko och kallt väder. Motsvarande på BC-bindningen borde kunna haverera på liknande sätt men själva stängningmekanismen och stålbygeln i skon verkar relativt pålitlig. Men några remmar och lite ståltråd torde man kunna fixa nödbindning i de flesta fall. Det är värre med en avbruten skida eller stav för att inte tala om ledband och ben på skidåkaren.

Rottefellas NNN system verkar mindre pålitligt än Salomons BC i skridskosammanhang i och med att det faktiskt inträffar att skon fryser fast i bindningen i vissa fören. Om det inträffar på skidor har jag ingen aning om.

Thure
 
Vinterns/Vårens erfarenheter

Kanske fel tid för skidsnack nu, men ändå...

Skaffade ett par Salomon X-adventure pjäxor i vintras med tanken att åka turskidor och skridsko i dom.

Skridsko erfarenheter:
Superbra! Åkte tidigare i NN läderpjåxor och 55cm långa skridskor, almgrens snabbbindning. Med X-adventure och Almgrens nya skridskor har jag en mycket lättare utrustning som jag verkligen gillar. Ända grejen är att då jag åkte i riktigt kallt väder kring jul (-20) frös bindningen ihop (Salomon X-adventur step-in). Promenad i strumplästen i -20 gradig kyla är inget jag rekomenderar... Icke step-in varianten är bättre, rejälare MEN bredare...

Skidåkningserfarenheter:
Okej... Funderade ett tag på att skaffa nya skidor också men det blev så att jag bytte bindning på mina gamla Madshus turskidor (Halvlätta, halvbreda med spann och stålkanter). Åkte både i Kalix skärgård och uppe kring Riksgränsen. Det blir ju inte som att åka med lätta löparskidor men det fungerade hyffsat. Skulle dock vilja ha ett par lättare kortare skidor med lite midja. Försökte få tag på Salomon X-adventure Step in bindningen lös utan att lyckas. Den normala BC bindningen är ju för bred för att montera på ett på löparskidor, skateskidor. Skulle vilja prova på skateskidor ihop med min X-adventure pjäxor. Föredrar fortfarande att åka skidor med mina gamla skateskidor med SNS binding och mina gamla SNS pjäxor framför nya X-adventure pjäxorna...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
johansnonsens Justera / flytta Rottefella BC Bindning Turskidåkning 5
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
Sportsman89 Montera bindning - Rottefella Super Telemark NN 75 Turskidåkning 6
loljonas Byta bindning voile -> BC manuell Turskidåkning 4
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
Moga Olika varianter av NN75-bindning? Turskidåkning 3
K3WA Bindning till Jörnkänga Turskidåkning 2
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
seww Alternativ bindning till Lundhags Husky Ski Turskidåkning 7
Moga Gammal bindning på ny skida? Turskidåkning 3
moa_k40 Bc bindning eller "vanlig" bindning? Snabbt svar! Turskidåkning 8
Devesh Felmonterad bindning Turskidåkning 12
Etriol "Vanlig" bindning till turskidor? Turskidåkning 5
majaagnemo bindning till jörnkänga utan näbb Turskidåkning 3
zhcimon Bindning till skogsskida Turskidåkning 0
Skidkung Vilken bindning till dessa skor? Turskidåkning 4
Tovetjarn Bindning till Lundhags Husky Ski? Turskidåkning 14
raddan Ersätta trasig bindning av typ "råttfälla" Turskidåkning 1
gundj Nya skidskor till gammal bindning, Salomon? Turskidåkning 3
David E Vad är detta för bindning? Turskidåkning 5
thureb Montage bindning skateskidor Turskidåkning 0
Windman Bindning för vanliga kängor? Turskidåkning 4
Oakrock X-trace bindning Turskidåkning 5
DavidS Behöver råd om bindning Turskidåkning 3
Sjobbe Vilken bindning? Turskidåkning 3
Bollvik Bindning till turskidor Turskidåkning 1
j-asplund hög pjäxa till NN 75 mm bindning? Turskidåkning 8
jahogs Pjäxor till Salomon BC-bindning Turskidåkning 1
tamino Nato- / Jägar-bindning till vita blixten Turskidåkning 10
lillamu Åsnes Rago eller Vikafjell? Bindning? Turskidåkning 7
johan5588 Bindning/pjäx-kombination till Tegsnässkidor !? Turskidåkning 17
bionicon Barn skidor med remm bindning? ( Turskidåkning 4
pat2 Hjälp!!, Åtgärd gnekande bindning Turskidåkning 2
Tommy E Manuell eller "automatisk" BC-bindning Turskidåkning 6
davidlundgren Hur är BC-bindning och pjäxa? Turskidåkning 0
joask202 Bindning till både Alaska och Antifrys? Turskidåkning 0
janneb80 Bindning och behandling av vita blixten Turskidåkning 2
akto tips på vinterkängor + bindning +extra breda skidor Turskidåkning 9
Sandin Tegsnäs Epok-bindning Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.