Vilken bindning till dessa skor?

Hej. Har hittat gamla skid-kängor som passar mig å tjejen perfekt i storleken. Dock vet vi inte vilka bindningar vi ska använda dem på!!

I helgen körde jag med NN75 med 3st raka piggar men läppen var väl en aning kort och under skon så är det hål för 3 hål i bågform. ej raka. `Så skon släppte då och då..

Min sko.
CIMG2652.jpg

CIMG2653.jpg

CIMG2654.jpg

Tjejens sko (har nästan obefintlig sula framför tån..)

CIMG2647.jpg

CIMG2651.jpg

Kan någon berätta till vilka bindingar dessa skor passar bäst till!

(vi vill använda dem till långsam turåkning i skogen på våra träskiodor.)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Gammeldags kabelbindning

är det som gäller.

Säljs knappast längre, men om du letar på skroten, loppis etc så lär det sitta sådana på vanliga träskidor av äldre modell.

Den fjädrande kabeln spänns runt bakkanten på sulan (du har ett spår på klacken där) och runt bindingsplattan och fram till en spännanordning en bit framför foten.

Själva bindningsplattan är justerbar så att sidostyckena kan anpassas till formen på just din pjäxa. Likaså sitter det små klackar på sidostyckena som skall ställas in till rätt höjd för att passa sulans tjocklek. Klackarna håller altså ner sulan mot bindningsplattan.

Detta är pålitliga och beprövade bindningar!

Du kan även få tag på någon typ av råttfällamodell - "för löparskidor" (förväxla ej med märket rottefella) som jag antar att du har idag. Dessa brukar inte gå att justera, så det gäller att dessa passar. Du kan i detta fall borra hål i sulan som passar piggarna.

Svårt att förklara, men det där ser du då du börjar leta. För prova och leta, det måste du.

/Lars

Det finns flera gamla fina märken ABC är ett frekvent förekommande här, Rottefelle i Norge. Loppis och bytesmarknader är bra sökställen. Nya vierar går att få tag på.
god tur och spara alla gamla skruvar

Fråga

runt bland dina grannar. Gissar att många har såna här bindningar bland bra ha grejorna i garaget eller på vinden. Vi har nog en eller annan bindning i görmmorna hemma men det är lite långt från Sveg.

Har ni skidor? Nån som tror att armens vita blixten kan passa?

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips