tips på vinterkängor + bindning +extra breda skidor

Jag är tacksam för lite tips på rejäla vinterkängor som är vettiga för mina kommande vintercampingturer. Det blir bl.a veckolånga turer i skog- och fjällmiljö ,(med ibland pulka, ibland ryggsäck)där temp. kan bli omkring -30 grader.
-I dagsläget har jag Åsnes Rago vallafria skidor med en lite klen, slags dubbelbindning, (fäster både med nordic norm-piggarna framtill och en vajer med spänne bakom hälen). Märkte i vårvintras när det var mycket nysnö och ospårad terräng ,att bärigheten var dålig, (hade pulka då).sjönk ner mycket med skidorna. Kanske ännu bredare skidor hade varit ok? (eller snöskor som komplement att ta med sig?) såg skidor med märket AmundsenExpedition, väldigt breda var dem. -Kanske någon som känner till dem?
-min epostadress är: rolf777@hotmail.com
 
Varma pjäxor

Läderpjäxor med lös innersko är varma. Varg gör såna. Ta till storleken ordentligt. De flesta av Rottefellas bindningar är stadiga, men ska du gå på tur bör du inte ha såna med allt för krafiga wirefjädrar (Chili)
eftersom det då kan bli jobbigt att lyfta hälen (fjädern drar ner skon mot skidan)

(Köp inte Lundhags Alaska, Jädrar så kallt! Vissa fryser inte i dom, men jag gör det trots 2 storlekar för stora skor, tjocka ullsulor och raggsockar. Frös så det gjorde ont fast det bara var -27)
 
Kolla Tegsnäs

Själv använder jag Topptur, som inte är så breda, men det gör inget för min del (bara 60 kg). Väljer du deras egen stövelbindning med remmar, så ha med några remmar i reserv då de slits en del (beroende på is och liknande).

Jag har använt Lundhags Alaska när det var tillräckligt kallt för att cellgummit skulle frysa på ett par minuter, och yttersta sockan frysa fast i kängan. Med lite Jackofoam/Ecoprim under sulan kan man ändå stå blick still utan att frysa.

Efter ett par år har de dock krympt en storlek, så jag vet inte om de längre rymmer dubbla ullsockor + tunnare undersockor. Därför kan det hända att jag skaffar ett par nya och i så fall funderar jag på Jörnkängan med filtinnersko, då det även borde räcka för en vintertur i Alaska.
 
Vet inte så noga, men...

...jag har sett dom i vissa små sportaffärer, bland annat skiduthyrningen i Granberget, Leksand. Jag tror att dom är Italienska, men vet inte säkert. Någon annan som vet?

Dom jag testat köpte en kompis när han var på Svalbard, det är visst marknad för varma skor där...

Hör med någon expert, Raskens i Duvved kanske vet.
 
Vendramini Varg

stämmer att det finns nåt som heter Varg, men detta är ju en plasttelemarkssko av det italienska (tror jag) företaget Vendramini. Jag vet ej om de har läderskor. Vendramini gör dock billiga plastpjäxor iallafall.De borde kanske ha en hemsida.Fanns till uthyrning för nån säsong sedan i Kittelfjäll.

MVH Mats
 
Alfa

Har för mig att det finns ett norskt märke som heter Alfa. Jag tror att det var pjäxor av det märket som Ola Skinnarmo använde när han åkte till nordpolen.
Duger dom till en nordpolsfärd så kan dom nog fungera under svenska förhållanden också.
/ morgan
 
Lundhags

Läste att team Skinnarmos senaste tur nyttjade dom Lundhags. Någon som vet om det var specialbeställda skor?. Annars har ju Lundhags en variant med foder i kängan plus en lös filtdel.

MVH Pack
 
Jörnkängan antifrys

Cellgummikänga med extra tjock och isolerad skidsula och en tjock innersko av filt. Jag köpte mina förra året för 2200 kr och då ingick ett extra par filtinnerskor. Jag har använt dem ner till -25 utan några problem alls (det blev inte kallare på provturen). Kängorna används också av försvaret bl a K4 och fungerar utmärkt med Tegsnäs bindning.

Kängorna köps mot postförskott från fabriken i Jörn, sök i inläggen på Jörnkänga så borde du hitta adress och telefon till skomakaren.

/J.
 
Alfaskor

Morgan har rätt angående vad Skinnarmo använder för kängor. Han säger i Utemagasinet nr 7 2000 att han använder Alfaskor. Gå och ta en titt på http://www.alfasko.no och välj expeditionsstövel. Eventuellt kan han ju ha bytt till Nansen-expeditionen för att Lundhags gav honom ett fett kontrakt.

/Jonas U
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
plupp27 Tips på topptursbindningar Turskidåkning 6
Moga Tips på varma turskidpjäxor? Turskidåkning 8
evinrude Ont i ögonen efter en dag på fjället - tips på glasögon mm Turskidåkning 19
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
johza Önskar tips på tälttur med tonåringar i Jotunheimen Turskidåkning 1
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
camlun Önskar tips på stugtur i påsk Turskidåkning 18
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
brigitte Tips på turer/böcker Turskidåkning 1
MartinR Tips på glaciärkurser i vinter Turskidåkning 0
peter1969 Behöver tips på ett bra område.... Turskidåkning 0
Hemskis Tips på 8 mils skidtur i Vindelfjällen Turskidåkning 4
svebur Tips på fina skidturer Turskidåkning 2
Charlotte_LL Tips på påsktur! Turskidåkning 1
aries Tips på byxor Turskidåkning 4
tosch tips på familjetur/semester!? Turskidåkning 2
piaea Nybörjare på turåkning - Tips Turskidåkning 1
Polarnatt Tips på kapell till pulka Turskidåkning 28
ellavarg Tips på vårvintertur Turskidåkning 12
Tips på stighudar önskas Turskidåkning 16
sailor2 Jotunheimen till påsk - tips på turer? Turskidåkning 1
jakobg Tips på trevlig 6-7dgr skidtur i jämtland/härjedalen Turskidåkning 3
avslutad tips på vintertur i skoooogen... Turskidåkning 1
taikoncamp Tips på tur kring Keb Turskidåkning 1
Lilja Tips på kängor/pjäxor ? Turskidåkning 1
Tips på tur runt Kvikkjock Turskidåkning 1
loljonas Tips destination v 16-17 Turskidåkning 1
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
Moga Dagstur Jokkmokk, tips? Turskidåkning 3
Almgren Fjällskidor, tips Turskidåkning 10
KimmyA Tips för första skidturen Turskidåkning 12
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.