Söker tips på tur

Jag funderar över vinterns skidtur och vart jag ska åka. Jag söker tips på lämplig stugtur på 5-6 dagar. Jag har tidigare åkt bland annat Jämtlandstriangeln, Gåsen-Helgas-Sylarna, Abisko-Nikkaluokta, Vakktoravare-Nikkaluokta via Nallo och Vistas så jag letar efter någon ny tur att gå.

Så min önskelista ser ut ungefär så här:
- stugor (det är ett måste, jag är ingen vintertältare!)
- möjligt att ta sig till med tåg och buss
- helst ska man hinna ta sig första sträckan första dagen samt sista sträckan sista dagen, det är så tråkigt att behöva börja/sluta med övernattning
- markerad vinterled större delen av sträckan
- 5-6 skiddagar + resdagar

Någon som har något bra tips?
 
Om du kan tänka dig att övernatta före och efter turen så har du.
Grövelsjön-Hävlingen-Storrödtjärn-Rogen-Skedsbrostugan-Tänndalen.

Hemavan-Viterskalet-Syter-Tärnasjön-Serve-Aigert-Ammarnäs.

Saltoluokta ner till Kvikkjokk.

Morgonbussen kan passa till dessa rundor.
Vålådalen-Lunndörren-Vålåstugorna-Stensdalen-Vålådalen.

Vålådalen-Stensdalen-Vålåstugorna-Helags-Fältjägaren-Ramundberget.
Denna kommer jag själv att åka i vår.

Börjar själv få svårt att hitta leder som jag inte åkt.
 
Om du kan tänka dig att övernatta före och efter turen så har du.
Grövelsjön-Hävlingen-Storrödtjärn-Rogen-Skedsbrostugan-Tänndalen.

Hemavan-Viterskalet-Syter-Tärnasjön-Serve-Aigert-Ammarnäs.

Saltoluokta ner till Kvikkjokk.

Morgonbussen kan passa till dessa rundor.
Vålådalen-Lunndörren-Vålåstugorna-Stensdalen-Vålådalen.

Vålådalen-Stensdalen-Vålåstugorna-Helags-Fältjägaren-Ramundberget.
Denna kommer jag själv att åka i vår.

Börjar själv få svårt att hitta leder som jag inte åkt.

Tack för tipsen! Vålådalen verkar stänga för säsongen redan 12/4. Hemavan ser ut som om man kan ta sig till med buss och tåg och vara framme vid 12.45, då hinner man en etapp den dagen.
 
Tur Vålådalen - Ramundberget.
Åker du med nattåget till Undersåker kan du ta bussen t Vålådalen och sen dra upp på fjället utan att gästa Vålådalens fjällstation om de har stängt.
Från Ramundberget går det buss på vardagar 16.25 och som har anknytning til Östersund så att du hinner med nattåget söderut. Vissa helgdagar går bussen 16.10. Ring och beställ buss.

Kolla busstiderna själv. Jag kan ha läst fel!

Du kan flyga till/från Hemavan från /till Arlanda.
 
Tur Vålådalen - Ramundberget.
Åker du med nattåget till Undersåker kan du ta bussen t Vålådalen och sen dra upp på fjället utan att gästa Vålådalens fjällstation om de har stängt.
Från Ramundberget går det buss på vardagar 16.25 och som har anknytning til Östersund så att du hinner med nattåget söderut. Vissa helgdagar går bussen 16.10. Ring och beställ buss.

Kolla busstiderna själv. Jag kan ha läst fel!

Du kan flyga till/från Hemavan från /till Arlanda.

Tack för tipset. Stugorna runt Vålådalen verkar stänga vid lite olika tider. Jag gissar att det har att göra med snötillgången. Om man åker i april är det då stor risk att man måste promenera för att det inte finns snö?
 
Ammarnäs - Hemavan låter som skräddarsytt för dina önskemål :)

Den sträckan stod högt på min lista ganska länge tills jag började kolla tåg och busstider. För att ta sig till Ammarnäs krävs två byten på vägen. Både Ammarnäs och Hemavan går rimligt bra att ta sig till. Problemen blir när man ska därifrån. Då finns det en buss som ger bortåt fyra timmars väntan i Umeå (alternativt Lycksele).
 
Variant som är lite kul är att tura över till Norge....

Vi gjorde på 8 dagar följande men går att styra om så det blir mindre dagar enkelt....
Storulvån Blåhammaren Storerikvollen Nedalshyttan Sylarna Gåsenstugorna Helags Fältjägaren Ramundberget


http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2728480

StoValaLjung_474.jpg

Härliga bilder, speciellt de där solen skiner! Efter att ha skavt runt ett par varv på en golfbana i snöblandat regn på förmiddagen är jag ännu mer sugen på att åka till fjällen.

Jag har en DNT-nyckel i gömmorna men hade strukit Norge eftersom jag inte trodde att det fanns markerade vintertider där. På kartan ser det ju ut som om det finns led så då ska jag lägga till det bland alternativen igen.
 
Vålådalen

Tack för tipsen! Vålådalen verkar stänga för säsongen redan 12/4. Hemavan ser ut som om man kan ta sig till med buss och tåg och vara framme vid 12.45, då hinner man en etapp den dagen.

Vålådalens fjällstation stänger helt riktigt den 12/4 men STF Fjällstugor, Stensdalen, Vålåstugan och Lunndörren är öppna till den 19/4.
En försämring from årets turlista för busslinje 562 är att det finns ingen bussförbindelse i anslutning till nattågets ankomst till Undersåker. Här är det nu gemensam förbeställd taxi som gäller, med följande prisnivåer 200/250/500, den sista om du är helt ensam i taxin.
Från Vålådalen går det buss 17:50 på lördag och söndag, efter förbeställning. Enligt turlistan skall dessa gå tom den 19/4.
Vardagar ingen sen emtur, här är det 14:18 som gäller.

Det blir svårt att äta o duscha efter den 12/4 när fjällstationen stängt, men det går att lösa i Undersåker i mellantiden buss/tågbytet lörd/söndagar.

En tur med dessa förutsättning gör att du hinner med Stensdalen, Gåsen (även om du varit här förut), Vålåstugorna, Lunndörren och ändå har ett par extra dgr tillgodo.

Berra
 
Kvistade leder finns en hel del i Norge. Du kan kolla på http://ut.no/omrade/4.1274/

"MEST POPULÆRE RUTER

Både vinter og sommer er Sylan velegnet som turmål. Med tilsammen 820 km med faste, stakete ruter, 370 km på norsk side og 450 km på svensk side, er dette verdens antatt største sammenhengende, transnasjonale rutenett."


Mellan Nikkaluokta och malmbanans stationer finns många ruttvarianter. Men 5-6 skiddagar kan vara lite snålt.

I Dagens Nyheters söndagsdel idag finns uppgifter om att det nu går nattåg till Vemdalen.
Kanske skulle det kunna ge turmöjligheter mot Enafors m fl stationer? Tänker mig då nån busstransfer mot Funäsdalen eller liknande först.

Thure
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Roussa Söker turpjäxa för bred fot Turskidåkning 3
havskayak Hjälp - söker vallningsfria breda turskidor Turskidåkning 8
MLJ001 Söker turförslag, Kebnekaise Turskidåkning 0
i4lean Söker turföslag i jämtland tillgängligt från tåget Turskidåkning 8
Nyman Jag söker turtips i Grövelsjön på sportlovet Turskidåkning 1
Nybörjare söker råd Turskidåkning 3
loljonas Tips destination v 16-17 Turskidåkning 1
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Moga Dagstur Jokkmokk, tips? Turskidåkning 3
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Almgren Fjällskidor, tips Turskidåkning 10
KimmyA Tips för första skidturen Turskidåkning 12
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
plupp27 Tips på topptursbindningar Turskidåkning 6
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9
Moga Tips på varma turskidpjäxor? Turskidåkning 8
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
evinrude Ont i ögonen efter en dag på fjället - tips på glasögon mm Turskidåkning 19
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
mosbricka Tips Rapadalen i påsk Turskidåkning 3
johza Önskar tips på tälttur med tonåringar i Jotunheimen Turskidåkning 1
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
Newlin Skårki - Aktse om 2 vk tips? Turskidåkning 1
lokatten Tips om bra turskida önskas Turskidåkning 13
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
em.thelander Råd o tips inför skidköp Turskidåkning 7
camlun Önskar tips på stugtur i påsk Turskidåkning 18
jolut Skavsår av Alpina 1550, tips? Turskidåkning 12
annakari Skavsårs tips Turskidåkning 10
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
brigitte Tips på turer/böcker Turskidåkning 1
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.