• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Fjällskidor, tips

Hej

HAr insett att mina gamla skidor behöver bytas ut (och jag är 49, de köptes då jag var under 20 så verkligen dags). Men inte beredd att lägga en förmögenhet.

Googlade runt lite och hittade Alpina Red Bird Step, vallningsfria, stålkant, breda, stepbelag. Erfarenheter?

Men med en kravlista
  • vallningsfria
  • stålkant
  • breda

vad tipsar ni?

Har ett par gamla Salomonbindningar, och mest dagsturer, men möjlighet till stugtur vill jag ha Ett par vi har sen gammalt är fischer E99.

Men hade hoppats hitta lite billigare än 4000

Begagnat eller rea kan vara bra alternativ Europa 99 senare modeller är också trevliga utför med mera midja.

Thure

Så det är fortfarande Fisher som gäller (Åsnes är ju bra och snygga, men lite dyra).

Av någon anledningen så köpte jag på 80-talet ett par Morotto. Varför kommer jag inte ihåg, men köptes hos KG Jonsson i Solna, så han är nog orsaken. Udda märke, men har fungerat bra (de är i bättre skick än de något nyare Fischer E99 som också ska bytas ut).

Men visst, Fischer, med fiskfjäll och vallafritt låter intressant. Sen ska bara bindningen monteras:) (mina gamla Salomon med tillhörande skor fungerar bra, men det systemet är nedlagt, så köper jag skida med bindning måste jag köpa skor också).

Christian

Nybörjare på turskidor

Jag hoppar på den här tråden då jag också letar turskidor. Vi är regelbundet i Gaustablikk, Norge men fina möjligheter till dagsturer och längre om man vill. För min del kommer det troligtvis mest att handla om dagsturer ett tag framöver. Jag söker ett par turskidor som funkar upp på fjället och är lite roliga nedför. Vad ska jag leta efter? En annan fråga är längden på dessa - det verkar inte gå att tänka som med vanliga längdskidor? Jag är 185 cm och väger ca 70 kg.

Logga in

Tips!