Tips på stighudar önskas

avslutad210712

Gäst
Skall för första gången upp på fjällen för turskidåkning troligen i mitten på april och tänkte då dra pulka och önskar då tips på lämpliga stighudar.

Kan jag köpa "vad som helst" eller är det något speciellt jag bör tänka på? Något märke som är bra eller dåligt? Något speciellt material?
 
Black Diamond Ascension har jag bäst erfarenhet av. Bra klister och bra glid/grepp. Tidigare har jag använt Coll Tex som var ok men med sämre glid än Ascension. Sämst erfarenhet har jag av Montanas stighudar, klistret bildade klumpar som gjorde att snö trycktes in mellan hud och skida.

BD Ascension är dock dyra.
 

avslutad210712

Gäst
teletype; sa:
Black Diamond Ascension har jag bäst erfarenhet av. Bra klister och bra glid/grepp. Tidigare har jag använt Coll Tex som var ok men med sämre glid än Ascension. Sämst erfarenhet har jag av Montanas stighudar, klistret bildade klumpar som gjorde att snö trycktes in mellan hud och skida.

BD Ascension är dock dyra.

Kollade på northstar och tyckte att alla var dyra *L*. Men betalar jag 775:- för CollTex kan jag lika gärna lägga på 300:- för BDA ifall de är bättre. Lika åt helskotta med alla pengar jag lagt ut på friluftsprylar senaste året *S*
 
teletype; sa:
Black Diamond Ascension är dock dyra.

Åtminstone för "ofeta" skidor var BD Ascension faktiskt de billigaste stighudar jag lyckades hitta. Titta på metervara under "Ascension Nylon Standard":
http://www.klatterochhogfjall.com/webbshop/products.asp?Group=53

För turskidåkning med pulka eller ryggsäck och normala toppturer fungerar bredden på metervaran utmärkt. Behöver du "skräddarskurna" hudar till bredare skidor för att gå på krävande toppturer så blir det dyrare.

Välj hudar som är lite smalare än skidorna så att stålkanterna sticker fram och ger grepp på hårda skråpartier.
 
Har använt coll tex till mina turskidor(åsnes nansen), tror att stighuden var 55 mm bred men den funkade alldeles utmärkt. Åker dock med ryggsäck men tycker inte att det var något problem. Limmet håller definitvt en tur på 2 veckor men efter det brukar jag förstäka det.
Har bara använt BD en gång, då som ett par hyrhudar men de var riktigt sjyssta för att varit fett använda.
 
avslutad210712; sa:
Skall för första gången upp på fjällen för turskidåkning troligen i mitten på april och tänkte då dra pulka och önskar då tips på lämpliga stighudar.

Kan jag köpa "vad som helst" eller är det något speciellt jag bör tänka på? Något märke som är bra eller dåligt? Något speciellt material?

Personligen har jag nu kört med ett par Ascention-stighudar. Jag har amvänt dem under 4 turer med totalt 40 dagars skidande. Tar inte av mina hudar så ofta förvisso. På så vis "nöter" jag inte ut klistret så snabbt. Min kollega har under samma tid & på samma turer hunnit avverka ett par CollTex & ett par Montana (där de senare faktiskt var tämligen värdelösa i sammanhanget).
Grymt bra klister på ascention.
Lägger min röst på dom.

// Lars
 
Min uppfattnings är att det skiljer förhållandevis lite mellan olika märken så mitt råd är att köpa de billgaste du får tag på.
 

avslutad210712

Gäst
Hur breda skall stighudarna vara

kapar min egen tråd och funderar hur bredden på stighudarna egentligen skall vara. Har upptäckt att det finns olika bredder så skall bredden vara lite smalare än skidan eller skall man köpa lite bredare stighudar som man sedan skär till efter ytterkonturen på skidorna?
 
Stighuden skall alltid vara smalare än bredden på skidan. Men ju mer skinnen täcker av underlaget desto bättre fäste. Se dock alltid till att stighudarna inte täcker eventuella stålkanter. (för att undvika obehageliga glidövningar vid isigt och brant) Om du inte har kraftig timglasskärning på skidorna skulle det inte var behov för att skära till skinnen själv.
[Ändrat av orkesterchefen 2005-01-19 kl 13:22]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
plupp27 Tips på topptursbindningar Turskidåkning 6
Moga Tips på varma turskidpjäxor? Turskidåkning 8
evinrude Ont i ögonen efter en dag på fjället - tips på glasögon mm Turskidåkning 19
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
johza Önskar tips på tälttur med tonåringar i Jotunheimen Turskidåkning 1
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
camlun Önskar tips på stugtur i påsk Turskidåkning 18
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
brigitte Tips på turer/böcker Turskidåkning 1
MartinR Tips på glaciärkurser i vinter Turskidåkning 0
peter1969 Behöver tips på ett bra område.... Turskidåkning 0
Hemskis Tips på 8 mils skidtur i Vindelfjällen Turskidåkning 4
svebur Tips på fina skidturer Turskidåkning 2
Charlotte_LL Tips på påsktur! Turskidåkning 1
aries Tips på byxor Turskidåkning 4
tosch tips på familjetur/semester!? Turskidåkning 2
piaea Nybörjare på turåkning - Tips Turskidåkning 1
Polarnatt Tips på kapell till pulka Turskidåkning 28
ellavarg Tips på vårvintertur Turskidåkning 12
sailor2 Jotunheimen till påsk - tips på turer? Turskidåkning 1
jakobg Tips på trevlig 6-7dgr skidtur i jämtland/härjedalen Turskidåkning 3
avslutad tips på vintertur i skoooogen... Turskidåkning 1
taikoncamp Tips på tur kring Keb Turskidåkning 1
akto tips på vinterkängor + bindning +extra breda skidor Turskidåkning 9
Lilja Tips på kängor/pjäxor ? Turskidåkning 1
Tips på tur runt Kvikkjock Turskidåkning 1
loljonas Tips destination v 16-17 Turskidåkning 1
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
Moga Dagstur Jokkmokk, tips? Turskidåkning 3
Almgren Fjällskidor, tips Turskidåkning 10
KimmyA Tips för första skidturen Turskidåkning 12
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.