Vandringskängor + turskidor = omöjlig kombination??

Hej alla!

Jag har en fråga angående skidor och bindningar i kombination med "vanliga" vandrarkängor.

Jag har nyligen flyttat ut på landet med närhet till en fin skog alldeles bakom huset. Nu på vinterhalvåret vore det skönt att kunna skida rätt ut i ospårad terräng. Jag har inte tänkt köpa det dyraste och nyaste skidorna eftersom det förmodligen finns risk att köra på diverse olika vassa föremål i skogen. Jag har sneglat på vita blixten bl.a.
Jag skulle även vilja att mina vandringskängor passade i bindningarna för att på så vis kunna ta av sig skidorna och gå i bekväma kängor om så skulle behövas. Jag har idag ett par Meindl Performance men ska även inhandla ett par nya kängor till våren.

Går det att göra som jag önskar? Vilka skidor utöver vita blixten är bra i ospårad terräng till ett rimligt pris (ca 1500kr)? Finns det bindningar till helt vanliga kängor? Har försökt leta mig till informationen här på forumet med inte lyckats...

Tacksam för svar.

/ Daniel
 
Man lär sig...

...med tiden.

Har nu fattat hur forumet fungerar... (ja jag är nybörjare både på forumet och i skidspåren...)

Kan en s.k jägarbindning vara det jag söker? Någon som har erfarenheter av Olskogens jägarbindning och deras skidor?

/ Daniel
 
Hej

Tyvärr har jag inget att bidraga med i sakfrågan men jag vet att en massa olika bindningar provades i senaste Utemagasinet. Bara ett litet tips.

/R

...med tiden.

Har nu fattat hur forumet fungerar... (ja jag är nybörjare både på forumet och i skidspåren...)

Kan en s.k jägarbindning vara det jag söker? Någon som har erfarenheter av Olskogens jägarbindning och deras skidor?

/ Daniel
 
Var försiktig

När du testar ny bindningar och därför inte avsedda kängor...stanna och kolla till dem varje 5 minuter då det kan skavas hål i kängan efter ett tag om den inte sitter i bindningen på ett fördelaktigt sätt.

För skogskidande rekomenderar jag ett par vita blixten till att börja med, de är lite svårare att ha sönder än tegsnäs och kostar 1/10 av priset så man har råd att testa gränserna.
Och tro inte att vita blixten är dåliga skidor bara för att de säljs billigt! Även om de inte har riktigt samma finnish som tegsnäs betyder det inte att de ligger långt efter...men visst, det är mer status med tegsnäs.
När du är van och veta tt du fått skidandet att fungera finns det ingen anledninga tt inet köra tegsnäs...med tanke på att du kan bruka med länge blir priset ändå billigt i slutändan.

Vad gäller bindningar så verkar tegsnäs epok vara den som är skonsammast mot skon...men den håller nog inte lika länge å andra sidan. Jag valde att köpa ett par pjexor istället för att köpa nya bindningar till mina vb...det blev ett par begade halvhöga lundhagare med skidkant för 95kr.
 
under min värnförmån körde vi vita blixten och lundhags alaska/ jörns vinterkänga och det fungerade finfint.. lär man sig att tjära på rätt sätt så blir det bra som satan.. det roliga är att vi först plockade ut splitter nya plastskidor från karu men efter första rundan med pulka så bad alla om att få blixten..
 
Tegsnäs Epok

I ett tidigare inlägg föreslogs Tegsnäs Epok (bindning) och om du bara ska åka ut i skogen så duger den bindningen gott och väl. Med den bindningen kan du ha i princip vilka skor som helst.

Du kan se hur bindningen ser ut på Tegsnäs hemsida:
http://www.tegsnas.com/epok.html

Den kostar 400kr och passar alla skor i storlek 38-48 (enligt hemsidan).

Lycka till!
 
Min pappa har ett par kängor från Lundhags med fäste för de gammla kabelbindningar. Han använder dem som vandringskängor på sommaren och till ett par turskidor på vintern.

Liknande dessa
73728891.vbelZv10.lundhags_070129.jpg
 
Bärigheten med vita blixten

Tack för alla bra tips. Har fått en bild hur mitt skidpaket ska se ut.

Jag undrar också om vita blixten bär mig i skogen? (ca 125kg påklädd och redo för en utedag)

Sen var det stavar också. Förslag??

/ Daniel
 
Har ett par Tegsnäs stövelbindning på mina Vita blixten. Tyvärr så går tåremmen av hela tiden, det verkar vara samma lösning på deras EPOK-bindningen också dvs ett spännband som stabiliserar tån. Om det beror på att hålen i tåbygeln är dåligt gradad eller vad det beror på har jag inte riktigt kommit fram till. Använder inte skidorna så flitigt utan mest för att slippa pulsa i snön när man är ute och isklättrar.

Är det någon fler som har råkat ut för samma problem att spännbanden bara håller någon mil?
 
Stövelbindning och EPOK?

Det är alltså skillnad mellan stövelbindningen och EPOK-bindningen? Trodde EPOK var en stövelbindning...

Har frågat förut men är skillnaderna stora mellan Olskogens jägarbindning och Tegnäs bindningarna (stövel och Epok)?? Alltså kvalitetsmässigt, pris och användarvänlighet samt stabilitet.

http://www.furutra.se/vildmark.shtml
 
stövelbinding är väl de där gamla asen som sitter på skidorna som ingen vill ha i second hand butiken? Typ nån vajerögla som spänns frömför bindingen.
 
Jag lånar tråden lite då jag har samma funderingar.

Jag har sett ut ett par kängor, Baffin Impact strl 43, som jag skulle vilja ge bort i present. Men, går det att använda så klumpiga kängor ihop med jägarbindning? Födelsedagsbarnet uppskattar nog kängorna mer om han kan ta sig fram hjälpligt på sina vita blixten utan att behöva sko om.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
CatrinSandelin Turskidor Vistas-Nallo-Sälka Turskidåkning 5
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
T0ker Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm] Turskidåkning 9
jb78 Turskidor saxnäsområdet Turskidåkning 0
joakimkarlsson1022 Glidvallar ni era turskidor? Turskidåkning 19
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
GeorgM Rottefella cobra R4 på turskidor? Turskidåkning 5
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Robox Turskidor Åre björnen mot kalfjäll? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
pederb Hyra turskidor i Skåne Turskidåkning 0
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
ElinMatilda Turskidor runt Åre Turskidåkning 1
camlun Val av turskidor Turskidåkning 14
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
joakimkarlsson1022 Underhåll av turskidor + snö under skidorna? Turskidåkning 9
ChristinaV Turskidor utan stålkant Turskidåkning 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.