Kombination dömd att misslyckas...?!

Hej !
Jag ska nu i vinter göra en fjälltur med inslag av toppturer/'skrååkning' på hög höjd. Såg någonstans att de skidor jag har, Åsnes Sondre, inte är något vidare på topptur. Ändå kallas de tur/telemarkskidor !!! Är det bara norrmän som kan åka telemark med Sondre-skidorna ? Är det Rago/Nansen jag borde ha under pjäxorna egentligen ?

En sak till: har någon erfarenhet av skidturer med T3-pjäxor + Riva 3 kabelbinding samt Åsnes Sondre-skidor ? Är det en lyckad kombination ?

Svara fort - snart drar jag till fjälls ;-)
/Petra
 
går bra

Det där är en utmärkt kombination. Eftersom dina skidor har dubbelspann så är de vallningsbara och är därför en utmärkt turskida.

Beträffande utförsegenskaper så är det sämre ställt med det.

Om man prioriterar toppturer och vill ha bra utförsegenskaper så bör man ju ha en skida med endast enkelspann, dvs en icke vallningsbar telisskida.

då kör man ju stighudar till.oftast går jag med stighudarna påsatta hela tiden då.
Det går ju rätt sakta på så vis. Men är det endast fråga om en dagsetapp anmarsch med 20 kg packning så går det bra ändå.

Men är det fråga om en långtur du ska på med skidåkning totalt uppåt 10 mil så är din utrustning ett mkt bra val. Speciellt Scarpa T3 är ju väldigt bra på tur har jag hört. Lättorkade innerskor i stugvärmen el i tältet. Läderpjäxor är mkt kallare.

MVh Mats Frank, Umeå
 
sondre vs Rago vs nansen

Glömde en sak:
Beträffande Åsnes skidor så är Sondre en skida med bättre utförsåkningsegenskaper än Rago. Nansen däremot har ännu bättre utförsegenskaper (än Sondre). Men spannet på Nansenskidan gör att fästvallan
sitter på rätt dåligt.

MVH Mats
 
allt ær relativt...

Var sjælv ute och åkte lite på mina Åsnes Sondre i lørdags och kan sæga att det ær ju møjligt att åka telemark med sondre, men de ær inga "extreme-radical-freeride"-skidor. Utan man kan ta sig ner med långa svængar dær det inte ær før brant eller isigt. Sællskapsresan 2 varning utfærdas dock ibland nær man ser resultatet på video efteråt ;)
 
Fischer E109 touring!!!

Jag (och fästmön) har just köpt ny tur/tele-utrustning,
gamla modellen av T3:eek:r och fischers nya skida E109 tour. Måtten på dessa skidor är nästan identiska med Åsnes Nansen samt att E109:eek:rna även finns som vallningsfritt!! vilket vi valde. Har varit ut och testat skidorna på plattåkning och det funkade förträffligt. Utförsegenskaperna vet jag inget om ännu men jag har svårt att tro att de skulle vara sämre än nämnda Åsnes. Riva chili med 12 mm:s plattor kanske är overkill men det är en kraftig bindning man kan lita på på fjällturen (man vill ju inte att grejorna skall gå sönder mitt inne i Sarek).

MVH Urban.
 
vallningsfritt utför ?

Hur är det egentligen med vallningsfria skidors utförsåkningsegenskaper ?

Jag har inte provat själv, men jag misstänker att det bromsar ganska ordentligt.

Inte bra om man vill göra toppturer. Är man feg vid utförsåkning kan man ju behålla stighudarna på ;-)

MVH Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.