Billigt men bra tält!

Ska du satsa på Kina så ta en titt här.
https://www.geertop.com/
Tälten säljs under andra namn på Ali. Fördelen med att beställa direkt från Geertop (om det nu är de som är ursprungskällan...) är att de har betydligt snabbare leveranser och att de har lager i Europa så du slipper moms och andra avgifter. Fri frakt över en viss summa som du kommer upp i. Men man bör nog skriva till dem och försäkra sig om att de skeppar från EU dock. De svarar på mail.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Finns många "bra" budgettält på tex xxl, outnorth , m.m.
NorthFace, Bergans, Vaude, Marmot. Dessa tillverkare har både billigare och dyrare modeller, ofta av mycket bra kvalitet.

Jag vet inte hur ni känner, men jag skulle inte våga köpa ett "kinatält" om det inte är väldigt väl ventilerat och dessutom med trovärdiga kemikalie-certifikat. Spannet på vad som är ok och direkt farligt är svårt att se (jmfr. Biltemas tält som drogs tillbaks med kolmonoxidförgiftning=död som risk)

Sedan kan man alltid diskutera prislapp vs kostnad. Tex så kommer ett billigt tält att kosta hela prislappen då det blir svårt att sälja beg. om man vill detta. Medans du får igen nästan hela prislappen då du säljer ett välvårdat Hilleberg beg. = kostnaden blir samma för bägge i slutändan, men du blir förmodligen mer nöjd med ett kvalitetstält.

China tält från Aliexpress.
Har detta tält från Ali och den fungerar fint 2 i år nu som ffa. tält för kajak turer på västkusten. Har även använd den för vinter tältning här vid kusten..

Ta varianten i 20D nylon, pris är ca. 1450. 25% moms + 75 spän för postens hantering tillkommer med stor sannolikhet.

2,05 långt?! är inte det i kortaste laget. Man brukar ju vilja ha lite distans mellan inner och ytter. Har ett helsport där innern är 2,10 och det är på gränsen.

2,05 långt?! är inte det i kortaste laget. Man brukar ju vilja ha lite distans mellan inner och ytter. Har ett helsport där innern är 2,10 och det är på gränsen.

2,05 m är alldeles för kort ligglängd, även 2,10 är för kort. De flesta skandinaviska tillverkare har 2,20 som vanligaste innermått och har sovtältet sluttande gavel/ar går det snabbt bort några dm till effektiv ligglängd mht höjd på sovsäck och liggunderlag.
Jag som är 193cm lång får precis plats i Hilleberg Nammatj som har 2,20 i ligglängd pga sluttande fotgavel, medan jag har god marginal i Hilleberg Kaitum med samma ligglängd tack vare raka innertältgavlar. Är det ett kupoltält stjäl de sluttande väggarna i båda ändar ligglängd.
Även sitthöjd inverkar på komforten, och allt under 95cm i innertältet innebär att det är svårt att sitta upp utan att slå i taket eller behöva huka sig obekvämt för de flesta. Är man inregnad en tid har detta en stor bekvämlighetsfaktor.

Jag är 1,85m lång och har har inte upplevt några problem med detta. Men det är väl lite individuellt hur mycket plats man behöver för att uppfatta ett tält som bekväm..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips