BILLIGT, BILLIGT, BILLIGT!!! Bra..?

Varför är nutidsmänniskan fullständigt besatt av att kokettera med hur lite de betalat för sin utrustning ISTÄLLET för att göra det som är mycket svårare, nämligen att resonera & förklara varför det ibland är FULLT rimligt att betala både 5 & 25 gånger mer för något som är perfekt för uppgiften..?

Självklart överlever man en vinternatt i en billig syntetsäck om man är smal nog att dessutom få i 2 ”billiga” sovsäckar till. Men vill du bära på 3 tunga, ”dåliga” sovsäckar..?

Absolut att man kan vandra i fjällen med de billigaste arbetsskorna från Jula. Men är det ”den bättre upplevelsen”?!

Naturligtvis kan man köpa en billig ”skruvdragare” som ger upp & får bytas på garanti 3 gånger för att göra färdigt ”trädäcket” (byt manick till något som passar dina hobbies). Men hur nyttigt är det för miljön & din mentala frid att avbryta, köra till affären (om du har kvar kvittot) & sedan börja om?

Uppenbarligen kan ”billig skit” från kedjorna lösa massor av uppgifter, men VARFÖR är det så viktigt att kokettera med hur billigt man köpt något istället för att tala om hur BRA något löser uppgiften, både på kort & lång sikt..?

Är jag negativ?

Ja. Delvis.

Men samtidigt, oavsett vilken av mina hobbies jag sneglar på, så uppfattar jag att vi konsumenter ÄLSKAR att prata miljö/hållbar utveckling samtidigt som vi är ENORMT marknadsstyrda & köper vilken skit som helst bara det är billigt om vi tror att det löser uppgiften, och undlåter nästan förbehållslöst att berätta hur produkten verkligen fungerar medan vi tröstar oss med att ”det iaf var billigt” när vi sedan köper det vi egentligen borde köpt med en gång.

Slutsats: Jag upplever att i princip alla mina hobbies nuförtiden är ”förstörda” diskussionsmässigt då pris är den överlägset mest & förbehållslöst diskuterade faktorn.

5d1f0b0085d1872e9d61c19d5ba38bba.png
 
Du har en poäng.

Men det är brukarens upplevelse som är viktig inte prylen i sig.

En fotograf med bra bildidé tar en intressant bild med mobilkamera. Hen kan vara nöjd med bilden även om en Leica skulle kunna inneburit bättre bildkvalitét och underlättat för fotografen.

Jag har ett fåtal exklusiva prylar som jag blir mer förtjust i av sentimentala eller inte rationella skäl. En är min träkåsa en annan en samekniv. Just hantverksprylar ger för mig en extra upplevelse. Samma sak prylar som jag modifierat lite själv för bättre funktion.

Thure
 
Jag instämmer. Problemet är att marknaden består av:

1) billigt och dåligt
2) billigt och bra
3) dyrt och bra
4) dyrt och dåligt

Frågan är hur fördelningen mellan kategorierna ser ut. Jag vet inte och tänker att upplevelsen varierar mellan olika personer. Jag själv har prylar från alla fyra kategorierna. Kategori 2 är den som man blir gladast av, medan kategori 4 väcker mest irritation hos mig.

Fast nu handlade ju denna tråden om kategori 1... Själv gillar jag att försöka hitta billiga men hållbara lösningar och då går man på en och annan mina längs vägen. Denna typ av forum underlättar dock processen.

Generellt ska ju vikt med i ekvationen också, lite som TS också är inne på. Exempelvis är ju lätta och varma sovsäckar dyrare än tunga och varma.

Samtidigt har jag inte hittat ett bättre (=lättare och fungerande) kök än det gaskök på 85 g jag köpte på Jula för en hundring för ett antal år sedan. Typisk kategori 2 alltså.

Jag har därför svårt att kategoriskt avfärda allt som är billigt. Å andra sidan är jag, OK något förenklat, inte intresserad av vad mina saker kostar i det enskilda fallet, det är funktion/kvalitet som är intressant. Exemplet med köket ovan är ett undantag p.g.a. denna tråd.
 
Fina synpunkter från er båda.

Mitt gnäll gäller huvudsakligen att väldigt många av postningarna nuförtiden BARA handlar om ”jag har köpt denna för så lite på detta stället”.

D.v.s är på ett långt tråkigare plan än enligt era upplevelser/uppställningar, för fokus är oftast enbart på pris & vart. NOLL handlar om funktion resp. ”Pang för pengarna” utan det är köpet som ska visas upp/koketteras med utan relation till funktion.
 
När jag hade 100 nätter i min 12 000:- vintersovsäck tyckte jag att jag fått något för pengarna. Den är förhållandevis lätt och jag har inte vaknat någon natt av att jag frös i den.

En halvering av vikten och fördubbling av komforten är värd mycket. Å andra sidan brukar de flesta inte vintertälta frivilligt. Så visst är vi nördar på ett vis.

go tur
 
Senast ändrad:
När jag hade 100 nätter i 12 000 sovsäck tyckte jag att jag fått något för pengarna. Den är förhållandevis lätt och jag har inte vaknat någon natt av att jag frös i den.

En halvering av vikten och fördubbling av komforten är värd mycket. Å andra sidan brukar de flesta inte vintertälta frivilligt. Så visst är vi nördar på ett vis.

go tur

Vad är 12 000 sovsäck?
 
Jag tror att billighetsjakten delvis är en motreaktion på att friluftslivet mer och mer blir en prylsport, där den allmänna åsikten är att man måste ha specifika prylar av specifika märken för runda summor för att kunna klara vissa saker. Detta skapar, förutom felaktiga uppfattningar om vad som är möjligt att göra med en begränsad budget, dessutom en segregering i friluftsintresset där friluftslivet framförallt uppmuntras till de välbeställda.
Det är dessutom helt felaktigt att dyrt = bra. Det är bara att ta lättpackningskulturen som exempel, där hemmabyggen och uppfinningsrikedom värderas lika högt som cubenfiber-tält. Det finns dock människor av idag som tror att man kan köpa sig ur kunskapsluckor med tillräckligt dyr utrustning, vilket skapar en köphets som varje miljömedveten människa borde ta avstånd från.

Vill du få fler infallsvinklar på samma tankegång som jag har, läs "fjäderlätt" av Jörgen Johansson, som också är mycket skeptisk till dagens "propaganda" från såväl affärer, experter och tidningar.
 
Varför är nutidsmänniskan fullständigt besatt av att kokettera med hur lite de betalat för sin utrustning ISTÄLLET för att göra det som är mycket svårare, nämligen att resonera & förklara varför det ibland är FULLT rimligt att betala både 5 & 25 gånger mer för något som är perfekt för uppgiften..?

I en värld där alla kan köpa allt (väldigt förenklat) på grund av att den som tillverkar en vara är extremt underbetald måste nutidsmänniskan hitta något annat sätt att "kokettera" än genom dyra prylar:

  • Har du slitna prylar visar du att du har varit med länge.
  • Har du ärvda prylar visar du att din släkt varit med länge.
  • Har du billiga prylar visar du att du har kunskap nog för att välja det billiga istället för det dyra.
Jag håller med om att det kan finnas goda skäl att välja en dyrare vara framför en billigare. Att två byxor är likadana innebär inte att arbetsförhållandena varit detsamma för de som tillverkat byxan.
 
Intressant fråga.

Jag tror att det i första hand handlar om en motreaktion. Det faller på sin egen orimlighet att en vanlig utelivsjacka i helt vanligt tyg kostar 4995 kronor. De flesta som googlar runt kan förmodligen hitta en liknande, och hamna i osäkerhet då. Är fjällrävens jacka verkligen så mycket bättre, och isåfall; på vilket sätt är det rimligt att betala dubbelt så mycket?

När detta väl har hänt inser nog de flesta att det finns en djungel av olika försäljare, allt ifrån finska surplusföretag till traditionella budgetutelivsfirmor.

Låt oss leka med tanken om bara det basala en stund (grov uppskattning)

Sovsäck 3000
Liggunderlag 2000
Kök 1500
Byxor 1500
Underställ 1000
Kängor 3000
Tält 2000
Jacka 3000
Ryggsäck 2000
Övrigt 1000
=
20 000 kronor

Jag tror att de flesta som åtminstone är i startgropen i sitt begynnande uteliv, ryggar rejält för en sån summa vilket inte är konstigt. Det går ju faktiskt enkelt att halvera den här kostnaden utan några som helst problem.

I andra hand handlar det nog om status. Utrustning som kostar mycket är oftast lätt, och dessutom skapad för semiprofessionella till professionella utelivsmänniskor. Enkelt uttryckt så kostar lätt utrustning mer än tung. Men det är samtidigt inte synonymt med att tung utrustning är dålig. Ibland kan den till och med vara bättre.
 
... Det är dessutom helt felaktigt att dyrt = bra. ...
Förvisso,
men oftast är det så att riktigt bra och ändamålsenligt = klart kostsamt.
Dvs inte dyrt (för dyrt enligt min uppfattning är detsamma som överprissatt ) men kan vara
behäftat med flera/många nollor efter värdesiffran. Och ändå klart och enkelt motiverat för
den kvalitetsmedvetne, sparsmakade och kräsne kunden...

… Ryggsäck 2000 ...
Och varför skulle en nybörjare köpa en vandringsryggsäck för två tusen (eller ännu mer) kronor
- när hen kan köpa en Alaska för tiondelen på Loppis/Tradera/Blocket? Och likadant är det för
massor av de andra "nybörjarprylarna" för att idka friluftsliv...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...