Billiga tält vs. dyra tält

Svaret verkar vara att norska intersport har utförsäljning på just den modellen, till halva priset. Kolla http://www.intersport.no/Merker/Bergans/ (skrolla ner en bit)
(Ifall det nu verkligen är samma modell och intersport vet vad de sysslar med...)

Norska kronan står väl i 1.20 ungefär, så jämförelsen 2275 SEK/1999 NOK utfaller väl isåfall till svenskens fördel :)
 
Jag har testat ett riktigt billigt tält, och skulle aldrig köpa ett likadant igen.

Det var mitt allra första tält och det inhandlades på ÖoB (fast det hette nog arméns överskottslager på den tiden) för 300 spänn.
Jag hade fått för mig att jag skulle ut och fjällvandra direkt efter att jag muckat i lumpen (det var första gången - och jag hade noll erfarenhet när jag drog iväg ensam). När jag hade köpt ny rygga, sovsäck och kök så tog pengarna slut. Så det blev att köpa redan nämnda tält (man har det inte så fett när man precis muckat).

En natt, någonstans mellan Riksgränsen och Björkliden, började det blåsa ordentligt och regna kraftigt. Jag vaknade av att det pissade in vatten - tältet hade blåst sönder. I vredesmod slängde jag tältet på fjället (jag skyller det på att jag var ung och omogen på den tiden...) vandrade till närmsta tågstation mitt i natten och tog första bästa tåg hem.

Sedan dess har jag ägt ett Haglöfs-tält och ett Fjällräven Akka (numera är vi några fler i familjen så vi behöver större plats). Båda tälten har hängt med på ett antal olika vandringar och äventyr. Jag är mest nöjd med Fjällräven-tältet som alltid står stabilt oavsett hur mycket det blåser, och aldrig har problem med kondens.

Jag skulle aldrig köpa ett ultrabilligt tält igen. Risken finns att när vädret blir riktigt dåligt så åker man på en riktig blöta. Eller en natts dåligt sömn eftersom man ligger och är nervös för att duken inte ska hålla.
 
Töj för stormen

Jag tror att det är överpris på så kallade märkestält, så är det ju på det flesta saker man köper. 1500 kr märkes jeans behöver inte vara hållbarade än 300 kr. Det ena klarar sig med billigare tält och den andra ser sin dyrbara flyga iväg. Som båtfolk har jag lärt mig att töja för stormen, om det sen är tält eller båt, i alla väder, även när det är fint.
Ovan undrar man hurdan det norska Nord Marka är. Jag köpte först en NM2 som var nog lite trång för två, men lätt att resa och fungerade bra. Nu har jag en NM3 för oss två som är kanon bra tält.
 
Jag tror att det är överpris på så kallade märkestält, så är det ju på det flesta saker man köper. 1500 kr märkes jeans behöver inte vara hållbarade än 300 kr. Det ena klarar sig med billigare tält och den andra ser sin dyrbara flyga iväg. Som båtfolk har jag lärt mig att töja för stormen, om det sen är tält eller båt, i alla väder, även när det är fint.
Ovan undrar man hurdan det norska Nord Marka är. Jag köpte först en NM2 som var nog lite trång för två, men lätt att resa och fungerade bra. Nu har jag en NM3 för oss två som är kanon bra tält.

Jeans och tält är rätt olika saker trots allt. Ett tält är inte designad med utseende som högsta prioritet och såklart ett par dyrare jeans inte är mer hållbara, oftast snarare tvärt om iom att dom är tunnare och skönare tyg.

När det kommer till tält dock så så blir dom väldigt mycket bättre ju dyrare dom är. Jämför ett 250kr, ett 2500kr och ett 10kkr hilleberg så kan jag garantera att du kan peka ut vilket som är det dyrare tältet och att det dyrare kommer ha fler funktionella detaljer och fungera bättre i alla lägen (såvida det inte är gjort för lättvikt men det är en annan femma). Ska man sitta på Böda sand klart som tusan man inte behöver ett tält för 10kkr men om jag är uppe på kalfjället i en storm vet jag vad jag hade tagit.

Som en anekdot, när jag var i Wales för ett par år sen campade några vid stugan eftersom den inte var tillräckligt stor att rymma alla. Det blåste en del som det gärna gör där och resultatet var att 250kr tältet som ett par campade blev fullständigt mosat och sönderrivet. De två andra tälten för 6000kr st klarade sig utan problem, det ena blåste visserligen ett par hundra meter upp för backen men det var trots allt bara användarfel.

Till TS, leta reda på ett tält som har aluminiumstänger, är dubbelväggigt och har en vattenpelare på 2000mm minst, 5000mm är bättre. Berganstältet ser perfekt ut, kolla bara så ni får plats i det utan problem. Läs sedan på lite om teorin bakom att sätta upp ett tält så minskar du risken för otrevliga överraskningar mitt i natten.
 
Töj för stormen

Jodå, det förstår även jag att 10000kr tält är bätre än 300kr. Bättre materialer på tyg och stag. Jag tänker mera på tex. en Hillenbeg och Nord Marka som ser lika ut. Har frågat av säljarna var är skilnaden och svaren är varierande. Som jag sa så tror jag att skilnaden ligger i att hur man riggar opp sin tält.
 
Jodå, det förstår även jag att 10000kr tält är bätre än 300kr. Bättre materialer på tyg och stag. Jag tänker mera på tex. en Hillenbeg och Nord Marka som ser lika ut. Har frågat av säljarna var är skilnaden och svaren är varierande. Som jag sa så tror jag att skilnaden ligger i att hur man riggar opp sin tält.

Nej, jag vågar med säkerhet säga att ett hillebergstält är lättare och slitstarkare och med största sannolikhet mycket bättre designat. Dvs bättre på alla sätt och vis förutom kostnaden.

Enklast blir det när du sätter upp ett tält för 1500 bredvid ett mycket dyrare tält och känner på materialet, stabiliteten osv så blir det uppenbart att det är mer välgjort med bättre material. Visst finns det undantag men dyra tält är dyra för att dom är bra och välgjorda, inte för märket (enbart, vissa märken ör dyrare utan att vara bättre men det är inget nytt)
 
Jodå, det förstår även jag att 10000kr tält är bätre än 300kr. Bättre materialer på tyg och stag. Jag tänker mera på tex. en Hillenbeg och Nord Marka som ser lika ut. Har frågat av säljarna var är skilnaden och svaren är varierande. Som jag sa så tror jag att skilnaden ligger i att hur man riggar opp sin tält.

Meningen var att jämföra Nord Marka 3 mot Fjellheimen. Likadana men dubbelt så dyr.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
broberg.marcus Billiga vandrarkängor Fjällvandring 19
MarkusN Billiga fjällkläder - tips och erfarenheter efterlyses! Fjällvandring 9
ludde863 Billiga ryggsäckar? Fjällvandring 11
m99an0jo Billiga Butiker där man kan hitta bra kängor? Fjällvandring 1
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 1
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.