Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning?

Tjena.

Visste inte var jag skulle börja leta, men börjar här!

Jag tänkte börja marschera/löpa med vikt inför lumpen. Hur gör man detta på ett sätt som inte bara är lämpligt, utan även billigt? Att springa med en vanlig ryggsäck känns inte som någon höjdare. Den lär ju skvalpa omkring på ryggen.

Tror jag letar efter en ryggsäck som sitter bra på ryggen, som tåler att springas med, och som är nåt sån när slittålig (tänkte lasta med stenar eller liknande).

Vad tror ni?

Måns
 
Lasta med vatten

Annars föreslår jag att lasta med vatten, dunk och/eller PET-flaskor så kan du lätt variera vikten. Även lätt att stuva i ryggsäcken, fyll ut mellanrummen med t ex en handduk.
Men fyll dem till brädden så det inte kluckar!

(Vet inte hur mycket du vill bära eller önskad storlek på ryggsäcken, men jag har en Black Diamond Revelation 45 som jag tycker sitter riktigt bra och jag har lastat till 13 kg utan problem. Dock tror jag inte den uppfyller ditt önskemål "billig", lämnar vidare denna del till andra tipsare!)
 
Gor det obekvamt

Sacken du anvader i lumpen kommer inte att vara sarskilt bekvam.... sa anvand vad som finns narmst.... Ett annat tips ar att ga till OB eller natt annat overskottsbolag dom brukar ha billiga ryggsackar...
 
Annars kan det ju vara bra om du vänjer dig vid en ryggsäck som inte sitter bra på ryggen.

Nja... Nu har ju till och med Försvarsmakten hängt med vad gäller ryggsäckar. De riktigt stora tillverkas av Bergans och av Sacci (http://www.recon.se/product_info.ph...d=435&osCsid=abdb0af8ed20422a90d04df8b9fa04c5) och sådana har jag sett vandrare ha på ryggen så så dåliga kan de inte vara.

Vad gäller de mindre ryggsäckarna så är LK35 utbytt mot stridssäck 2000, vilken passar på de flesta. Har vaderade axelremmar, remmar över bröstet och ett opolstrat avbärarbälte. http://www.recon.se/product_info.ph...d=436&osCsid=abdb0af8ed20422a90d04df8b9fa04c5

Så inte behöver du skaffa dig en dålig ryggsäck. Vad är du uttagen till? Kan kanske komma med tips beroende på vilken befattning då ska ha...
 
Nja... Nu har ju till och med Försvarsmakten hängt med vad gäller ryggsäckar. De riktigt stora tillverkas av Bergans och av Sacci (http://www.recon.se/product_info.ph...d=435&osCsid=abdb0af8ed20422a90d04df8b9fa04c5) och sådana har jag sett vandrare ha på ryggen så så dåliga kan de inte vara.

Vad gäller de mindre ryggsäckarna så är LK35 utbytt mot stridssäck 2000, vilken passar på de flesta. Har vaderade axelremmar, remmar över bröstet och ett opolstrat avbärarbälte. http://www.recon.se/product_info.ph...d=436&osCsid=abdb0af8ed20422a90d04df8b9fa04c5

Så inte behöver du skaffa dig en dålig ryggsäck. Vad är du uttagen till? Kan kanske komma med tips beroende på vilken befattning då ska ha...

Oj, vad dyra de var.

Jag har inte blivit uttagen till något särskilt. Har inte ens mönstrat ännu, lär göra det i augusti månad.
Lumpen är en bra motivationskälla för mig.

Siktar inte precis på kock eller underhållssoldat precis. Vill helt enkelt vara i god form och klara av samtliga utbildningar. Röjdykare eller jägare, något sådant. Vi får se.
 
Oj, vad dyra de var.

Jag har inte blivit uttagen till något särskilt. Har inte ens mönstrat ännu, lär göra det i augusti månad.
Lumpen är en bra motivationskälla för mig.

Ville bara visa vad som används nu, inte som ett förslag på vad du kan köpa.

Kom ihåg att börja lugnt och därefter stegra träningen. Ska man vänja sig vid packning och kängor (och stridsutrustning och vapen och kroppsskydd och...) så är det bäst att börja lagom. Kanske träningskläder och lätt ryggsäck. Därefter lägga till kängor och öka sträckan. Sedan stoppa i ett par kilo till i ryggsäcken. Därefter längre sträcka osv... jag tror du förstår. Det brukar resultera i minst antal skador bland soldaterna på så sätt.

/Karolina
 
Okej maste val medge att LK100 (Som ar namnet pa den nya ryggsacken) inte ar helt vardelos savida man inte ar kort vilket jag ar (172cm), da far man valdigt latt ont i ryggen...

Men det storsta problemet uppstar oftast nar man blir palastad med alla andra mackaparer, som stridsvast, ksp, pulka osv, om man har en striddsvast med en hel del fickor bade pa brost och rygg sa forstar man ganska snart att ryggsacken sitter valdigt daligt och ar obekvam, samtidigt som man har en 100kgspulka fastkopplad pa ryggsacken...

I slutandan sa ar det bara vilja som galler och inte muskler
 
Word! Det är inte för inte som det finns nåt som kallas "marschfraktur".


Har provat en själv, inget att rekommendera. Försöker därför få folk runt omkring mig att förstå att man måste börja lugnt. Ibland är det inte lätt för äldre att förstå att de yngre tillhör "nintendogenerationen" med starkare fingrar än vader...
 
Okej maste val medge att LK100 (Som ar namnet pa den nya ryggsacken) inte ar helt vardelos savida man inte ar kort vilket jag ar (172cm), da far man valdigt latt ont i ryggen...

Men det storsta problemet uppstar oftast nar man blir palastad med alla andra mackaparer, som stridsvast, ksp, pulka osv, om man har en striddsvast med en hel del fickor bade pa brost och rygg sa forstar man ganska snart att ryggsacken sitter valdigt daligt och ar obekvam, samtidigt som man har en 100kgspulka fastkopplad pa ryggsacken...

I slutandan sa ar det bara vilja som galler och inte muskler

Är 170 och håller klart med i det du skriver. Tack för den gen som gav mig lite bredare axlar än tjejgenomsnittet! Jag tror dock inte att det är ryggsäckens fel, det är nog snarare ksp:ns och stridsvagnsminornas, för att inte tala om granatgevärets, fel :)

Med vilja kan man nästan komma hur långt som helst. Har i alla fall kommit längre än vissa kaxiga killar på det...
 
Tycker inte att du behöver träna något alls med ryggsäcken. För lite mer krävande utbildningar är det nog bättre att se till att du är mer allmänt tränad. För "vanlig" militärtjänstgöring räcker det nog med om du orkar gå till markan utan pisspaus. ;-)

Tränar du något speciellt för tillfället? Kampsport brukar ge ganska bra träning för hela kroppen. Det blir mest till att traska och vänta i lumpen och det man antagligen fick öva mest på var det tålamodet. Var själv i mycket god kondition när jag ryckte in men ryckte ut med 6 kg övervikt vilket var kockornas fel. ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
moa_k40 billig vandringstav i stark kvalitet? Utrustning allmänt 9
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
KannibalVegan Billig knivslip? Utrustning allmänt 16
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
Gun-valld Tips på billig ryggsäck Utrustning allmänt 4
Mike bike Billig kikare? Utrustning allmänt 12
glenn o.c. En billig kikru Utrustning allmänt 43
kotten1 Köpa billig pulsklocka? Utrustning allmänt 1
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
noh8 billig segelkajak Utrustning allmänt 2
bredviken Billig multiverktyg? Utrustning allmänt 37
Mugmez Billig GPS Utrustning allmänt 2
haskell Prisvärd (och billig) höjdmätare? Utrustning allmänt 7
Luffarn Billig VINDMÄTARE Utrustning allmänt 2
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
IslandTraveller Lämplig mobiltelefon för utomhusbruk? Utrustning allmänt 24
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Lost Wanderer Ultimata äventyrsklockan till rätt pris? Utrustning allmänt 22
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
lidsville Lotsa mig rätt Utrustning allmänt 1
Karpaterna.se Rätt storlek på ryggsäcken? Utrustning allmänt 4
Avslutatmedlemskapx Köper du rätt utrustning? Utrustning allmänt 200
zeromaker Rätt höjd i Stockholm Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.