Billig dunsovsäck + liggunderlag

Hej, jag behöver en ny sovsäck till fjällvandring i sommar. Som jag har läst så kan det bli någon minusgrad så letar efter en 3s säck. Varför jag vill ha dun är att jag vill minska volymen säcken tar, då jag är trött på att ha en enorm säck som jag har ärvt av min far.

-Jag är 175 och ganska smal på 65 kg.
-dun säck (behöver inte var ultra lätt volymen nerpackad är viktigare än vikten för mig)
-Jag är ganska varm av mig (hör att atletiska personer är varmare) men har ändå hellre en för varm än en för kall säck.

-Som sagt ska jag använda den på fjällvandring, men också i småland på vintern (korta vintervandringar)

Dom jag har kollat på är http://www.alpkit.com/shop/cart.php?target=product&product_id=16321&category_id=286 eller http://www.alpkit.com/shop/cart.php?target=product&product_id=16415&category_id=286

Pipedream 400 är lite kallare men väger mindre och tar mindre plats medan skyehigh 800 är något varmare men tyngre och tar mer plats?

Jag vill också köpa ett nytt cellplast liggunderlag som gärna är tjockt och bra!

Rekommendera gärna andra sovsäckar och om ni har erfarenhet av dessa två jag linkade :)
 
Som vanligt en tulipanarosönskning, trist men fullt så enkelt är det inte. Vet ingen sommarsäck för ett par minusgrader som är en bra vintersäck oxså, men jag lär mig gärna.
Mitt förråd innehåller olika sovsäckar med olika temperaturområden. YMMV
go tur
 
Som vanligt en tulipanarosönskning, trist men fullt så enkelt är det inte. Vet ingen sommarsäck för ett par minusgrader som är en bra vintersäck oxså, men jag lär mig gärna.
Mitt förråd innehåller olika sovsäckar med olika temperaturområden. YMMV
go tur

Förstår vad du menar men som jag har förståt så behöver man en säck som klarar minusgrader uppe på fjället även under sommaren.

För sommar i södra sverige har jag en liten sovsäck som jag köpte på stadium!
 
Jag har en panyam 400 från polska cumulus, vikt 800 och komfort för mig ca minus 6-7. Rekommenderas, kostar ca 2200 med frakt.

Liggunderlag, kika på engelska multimat, de är lätta, varma och prisvärda tycker undertecknad.

...en sovsäck som klarar "några minusgrader" blir nog en mkt kall säck även i vintersmåland
;).. Ofta behövs flera säckar för olika säsonger. Kanske kan du nyttja din enkla syntetsäck som förstärkning i snön :)?

//J
 
Jag har en panyam 400 från polska cumulus, vikt 800 och komfort för mig ca minus 6-7. Rekommenderas, kostar ca 2200 med frakt.

Liggunderlag, kika på engelska multimat, de är lätta, varma och prisvärda tycker undertecknad.

...en sovsäck som klarar "några minusgrader" blir nog en mkt kall säck även i vintersmåland
;).. Ofta behövs flera säckar för olika säsonger. Kanske kan du nyttja din enkla syntetsäck som förstärkning i snön :)?

//J

Tack för svar:) det lät intressant men lite över min budget hade tänkt runt 2000 för allt sovsäck och liggunderlag.

Det skulle funka perfekt med min syntet säck som överdrag då den är ganska stor! Men från dom jag linkade vilken skulle du rekommendera att köpa ?
 
Kapasitet -5-7° brukar rekommenderas, dun med bättre fill ger oftast lättare säck med samma loft.
1200-1400g säckar går det 13 på dussinet, du bär. Ibland är det dubbelt gott att välja lätt. Din dunsäck kommer du att ha i minst 20 år så. YMMV
go tur
 
Kapasitet -5-7° brukar rekommenderas, dun med bättre fill ger oftast lättare säck med samma loft.
1200-1400g säckar går det 13 på dussinet, du bär. Ibland är det dubbelt gott att välja lätt. Din dunsäck kommer du att ha i minst 20 år så. YMMV
go tur

Det låter bra. Vad tycker du att jag ska köpa pipedream eller skyhigh?

Tack för bra svar :D
 
Pipedream 600

Sonen (5 år*) har en pipedram 600. Den har han använt på allt från sommar-cykelsemester på Gotland till ett par minusgrader. Riktigt varm och go vid -5, kallare har vi inte testat, men jag tror nog den klarar angiven gräns med bra liggunderlag. En perfekt 3-säsongs säck om man vill sova varmt oavsett hur hungrig och trött man är. För sommaren har man mariginal, och den funkar en bra bit in på hösten. Skulle även gå att använda i snökoja.

*En vettig barnsovsäck, väger lika mycket, kostar nästan lika mycket och blir utväxt ganska fort.
 
Tack för svar:) det lät intressant men lite över min budget hade tänkt runt 2000 för allt sovsäck och liggunderlag.

Det skulle funka perfekt med min syntet säck som överdrag då den är ganska stor! Men från dom jag linkade vilken skulle du rekommendera att köpa ?

Tyvärr , har aldrig sett dessa eller använt dem. Så jag kan inte uttala mig.

De brukar ofta dyka upp i diskussionerna, så någon borde kunna lämna lite besked :).

//J
 
Jag har en PD 400 och kan bara varmt rekomendera säcken. Har inte varit med om minusgrader i fjällen än, men däremot ner mot nollan. Det är snarare så att jag fått öppna upp säcken för att inte bli för varm i den. SH 800 har jag inte testat och kan inte uttala mig om. Det finns mycket skrivet om Alpkits sovsäckar här på utsidan, sök så kommer du nog att finna.
 
Jag skulle personligen köpa två liggunderlag från t.ex. naturkompaniet, budgetversionen, vilket räcker gtt och väl även på vintern i en snöbivack. Sedan skulle jag satsa på sovsäcken. Som många andra skriver kommer du troligen behålla en dunsovsäck åtminstone 20 år (jag har nu bytt från en cirkus 30-40 år gammal) och över den tiden blir det inte så mycket pengar. : )
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
wajder Billig och kompakt sommardäck? Bo och sova 2
Davva2 Rymlig, billig förstärkningssäck Bo och sova 18
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
dmchris Billig vintersovsäck? Bo och sova 32
seww Billig ersättare av Hilleberg Rajd Bo och sova 2
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
mxsr Tips på billig tältkåta Bo och sova 11
filippus Billig sovsäck Bo och sova 3
mrbambocha Campa i Afrika: lätt, kompakt, billig utrustning Bo och sova 13
WildHeart Billig 3-säsongs sovsäck? Bo och sova 14
ABL Billig kåta Bo och sova 9
bredviken Billig tältkåta? Bo och sova 2
Outsider "Billig" Tältkåta på fjället? Bo och sova 1
graylingman Billig o bra dunsäck? Bo och sova 2
snurr Billig telt Bo och sova 4
mrhandley Billig liten sovsäck Bo och sova 5
pergust Lätt/Liten/Billig/Varm Sovsäck sökes Bo och sova 3
sundancekid Billig & lätt sovsäck? Bo och sova 28
Tigger En billig handduk! Bo och sova 1
Billig och enkel tältväv - var? Bo och sova 0
Still Alive Minskat loft i dunsovsäck? Bo och sova 17
patbos Dunsovsäck för i-vändare? Bo och sova 14
HilleBilly komprimera dunsovsäck Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
hästtjejen Laga dunsovsäck? Bo och sova 5
Brankenfnatt 3säsongers dunsovsäck Bo och sova 17
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Jojosurf Compression utan att skada dunsovsäck? Bo och sova 5
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
jonkandonkan Dunsovsäck, 750 vs. 850 fill power Bo och sova 1
gusbo Caravan 1000 dunsovsäck 1kg Bo och sova 7
mikael.lundberg.777 Dunsovsäck Whiteduck 1500 från friluftsvaror Bo och sova 5
Friskus1 Tvätta dunsovsäck... Bo och sova 8
aventyrare69 Söker rymlig Dunsovsäck Bo och sova 3
Damberg Impregnera dunsovsäck med down proof? Bo och sova 1
Polarnatt Tips på dunsovsäck Bo och sova 12
flindra Eped downmat + dunsovsäck = jättevarmt? Bo och sova 43
Tomas J Hur mycket kan/bör man komprimera sin dunsovsäck? Bo och sova 6
tholi75 Sy din egen dunsovsäck? Bo och sova 6
dojjan77 Billingedalens dunsovsäck Bo och sova 5
nature4you.nu Dunsovsäck för män dvs. över medel längd Bo och sova 7
515442 Tvätta eller inte tvätta dunsovsäck Bo och sova 8
cotterskog Dunsovsäck? Bo och sova 6
rasja Membran i dunsovsäck? Bo och sova 5
mothesta Dunsovsäck? Bo och sova 5
duvillno Dunsovsäck(Mountain Equipment??) Bo och sova 12
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.