Hjälp med semibudget 343.

Hej!
Har suttit och läst på det här forumet en längre tid, men det här blir mitt första inlägg :D

Sitter och knåpar på ett nytt kit för uteliv. Jag har som många andra testat att bära runt på en hel massa skit, där mina 3 stora hamnade strax över 8,5kg. Nu vill jag testa på 343 och se om det inte blir mer njutning än fysisk utmaning att vara ute en tur.

Det jag ska använda grejerna till är tre säsongs bruk.

Då jag inte vill lägga en mindre förmögenhet på mina grejer är det lite budgettänk med också.
Tjockare liggunderlag är ett måste då jag är en kräsen sidosovare.

De prylar jag tänkt mig är:
Ryggsäck: GoLite Jam 879g (http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/golite_2010_jam_50litre_rucksack.html)
Underlag: Multimat Adventure Air 440g (endast 5g tyngre än fullsize multimat 8mm och Neo Air S, men ca£70 billigare http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/multimat_adventure_air_blow-up_airbed.html)
Sovsäck: Cumulus x-lite 200 430g (http://www.schlafsack-cumulus.de/XLite-200,schlafsacke,40.html)
Skydd: Alpkit Rig [7] 514g (http://www.alpkit.com/shop/cart.php?target=product&product_id=16474&category_id=253)

Totalt: 2263g

Vid kallare väder kanske en bivy får följa med, vid varmare väder blir det ett myggnät.

Kom gärna med kommentarer eller förslag på andra grejer som är lättare/billigare!

//Fredrik
 
Välkommen!

Intressanta och bra val tycker jag, speciellt ur ett budgetperspektiv. Det jag funderar på är om du är van och gillar att sova under tarp. Ska du mest vandra i fjällen eller på låglandet? Viktigt att veta också är hur många dagars mat du ska ha i säcken. Det finns lättare ryggsäckar i samma prisklass, men kanske inte lika slitstarka och stora.
När det blir kallare på hösten kanske luftmadrassen behöver kompletteras lite med ett till underlag. Sovsäcken kanske också blir lite i kallaste laget, men med en bivy och extra kläder i säcken skulle det kunna funka, men det är ju så individuellt om man fryser.
 
För 3 sässonger behöver du nog en varmare sovsäck än så.. iaf om du är lite frusen.
Jag hade fyra minus en natt i Tärnafjällen i mitten av Juli i sommras, och det var knappt på kalfjället. Det gick fint i min säck från roberts med 250 gram 800cuin dun (0C t-lim) men nog var det lite på gränsen för en njutbar natt, och det på en downmat 7. :)

Edit: Sen undrar jag när 3 för 3 kom att infatta 4 saker och hur man tänkte då. ;)
Edit2: Och med en så slippad packning så kanske en 50liters säck blir onödigt stor, men den kanske går att kompressa ordentligt. Jag fick ner grejer för 5 dygn ute i en 44liters säck med mycket plats ens upp till snölåset, och numera är min sovsäck hälften så stor som då..
Edit3: Känns det som att du kommer kunna skydda sovsäcken från vatten på ett tryggt sätt om det regnar och blåser? en enkel rektangulär presenning med fästpunkter är väl inte direkt opti.. Den är "bara" 280 lång och det blir ju sådär 40 cm över per ände, hur lågt hade du tänkt ha den i så fall, och hur mycket tycker du det brukar regna i sidled?
När dun blir blött så blir det blött..

Och jag menar inte att va överdrivet kritisk :D
 
Senast ändrad:
Edit: Sen undrar jag när 3 för 3 kom att infatta 4 saker och hur man tänkte då. ;)

343 innebär de tre systemen: Bära, Sova, Skydd.
Det är alltså inte 3 grejer som det handlar om utan dessa kan vara hur många grejer som helst.
Oftast handlar det, dock, om fyra grejer: Ryggsäck, Sovsäck, Liggunderlag, Tält.

För min egen del handlar det om fem grejer: Ryggsäck, Sovsäck, Cellplastliggunderlag, kort uppblåsbart liggunderlag och Tält.

//Peter
 
Välkommen i klubben. Jag tror det är närmast garanterat att blicken kommer att höjas åtskilliga frihetsgrader över tåspetsarna med dina ambitioner.

Några spontanta synpunkter: Steget från 8,5 till dryga 2 kg är ganska långt. Framförallt skulle jag kanske ta det lite lugnare med skyddet. Tarp är utmärkt i skogsterräng när det inte finns några insekter. Detta innebär en ganska begränsad del av 3-säsongen. Är du medveten om detta; no problem.
Ett tips för övriga delar av barmarkssäsongen är alltså att välja ett myggsäkert skydd, vilket ofta innebär tält. Kan naturligtvis också vara tarp med mygginnertält men då har man ofta inga större viktfördelar gentemot tält. Vår residerande expert på kostnadseffektiva a k a billiga skydd är väl Nermander. Får se vad han kan föreslå.

Jörgen
 
Sovsäcken är på tok för tunn för tre-säsongsbruk. Möjligtvis med en redig bivy och ett riktigt tjockt underställ. Ska du ändå beställa från Alpkit, kör på en av deras Pipedream-säckar och Hunka-bivys på samma gång. Inte superultralätt men riktigt bra valuta för pengarna.

Då kommer iof vikten av tarpen och bivyn upp i ett tält...
 
Bra lista.
Är själv lite kräsen så hade nog som förgående talare ökat upp sovsäcken till en x-300.
Har en sådan själv :) + några gram för en drybag För när dun blir blött så är det inte trevligt.

Samt räknat med 1kg i vikt för ett tält så får du många mer valmöjligheter och ett heltäckande skydd.
(Letar själv efter mitt nästa tält så kan tyvärr inte ge dig något super tips där.)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.