Hjälp med 3 för 3

Hjälp med lätt utrustning för backpacking i Europa

Ska ut och backpacka i Europa i sommar, Planerar en lätt resa i varmare klimat.

Bära:
Golite Jam 2
753g

Sova:
Hennessy Ultralight Backpacker hammock (inkl. treehuggers och snakeskins)
839g
Haglöfs LIM 50
500g

Skydd:
Medföljande tarp för hammocken.
330g
Myggnät är sytt på hammocken och medräknad i dess vikt.

Totalt:
2422g

Matlagning:
MSR Simmerlite
240g
MSR Bränsleflaska 0.5l
139g
MSR Titan mini Cookset (exkl. 2l)
153g
Optimus Vikbar titan Spork
18g

Totalt:
550g

Det är ungefär så långt som jag kommit. Är ny när det gäller lättpackning, hoppas att ni kan komma med några konstruktiva visheter som kan hjälpa mig på vägen.

mvh
 
Senast ändrad:
Tycker det ser mycket bra ut. Hammocken antager jag är ett personligt val så då är det ju inte så mycket att orda om det, även att mycket lätt tält med liggunderlag skulle förmodligen matcha den vikten så.
 
En hängmatta med tillhörande tarp är ju ganska tungt (eftersom det är mycket tyg och linor), men du skippar å andra sidan liggunderlag vad jag kan se så det går kanske på ett ut. Hängmattan är ju enklare så länge det finns träd att hänga den i.

Köksprylarna tror jag går att sänka vikten på om du vill. Toppmonterat gaskök (t.o.m. Biltemas modell) blir lättare än det du har nu (och hitta gas borde inte vara några problem, men det beror väl lite på vart du ska). Aluminiumkastruller är normalt lättare än titan (men ömtåligare). Och plastsked väger mindre än titan (behöver inte vara spröda engångsbestick bara för att det är plast). Här ser du en del av mina "köksredskap".
 

Bilagor

  • latta_saker.jpg
    latta_saker.jpg
    109.2 KB · Visningar: 1,042
En liten fundering

Finns det alltid lämpligt tjocka träd på rätt avstånd där du vandrar? Annars behövs mer rep samt såg och bindtåg ocksa....
 
Tack för era svar,


Hammocken har sina fördelar förutom att slippa sova på rötter och stenar. Jag slipper skrymliga liggunderlag och dess vikt. Kanske går att vinna något hekto genom att välja en annan lösning men det kan jag ta om jag slipper ligga på backen, otroligt skön sömn i dom ska ni veta. Finns betydligt lättare modeller av hennessy hammocks som kan konkurera med dom lättare lättviktstälten men så långt klarar sig inte min budget tyvär.


Gas är smidigt och lätt men jag skall förbi östeuropeiska länder och ner mot balkan i trakter som relativt lite turister besöker. Vågar inte chansa att dom har gas dit jag skall. Bra att ni påpekade det, ser nu att simmerlite bara rekommenderas att användas med renad bensin vilket kan bli problem att få tag på. Blir nog en whisperlite internationale istället, +60g men den klarar ren bensin, bilbensin, diesel, flygplansbränsle, grön bensin, t-röd, t-gul.

Skall försöka se mig om efter andra kastrullalternativ, dom i titan kostade skjortan och halva armen så jag klagar inte. Du har kanske några bra förslag på kastruller? Dina köksateraljer är intressanta, hoppar över teskeden(då jag inte använder socker/möjlk), skeden och kniven för att jag har spork och en fickkniv och osthyveln.

Får man fråga vad du använt vid tillverkningen av skärbräda och visp?

Finns det alltid lämpligt tjocka träd på rätt avstånd där du vandrar? Annars behövs mer rep samt såg och bindtåg ocksa....

Ja, man får förstås anpassa sig lite. Det går inte att stanna och säga att man banne sig måste sätta läger i just den här klungan med enorma träd som inte treehuggerserna når runt.
 
Du har kanske några bra förslag på kastruller? Dina köksateraljer är intressanta, hoppar över teskeden(då jag inte använder socker/möjlk), skeden och kniven för att jag har spork och en fickkniv och osthyveln.

Får man fråga vad du använt vid tillverkningen av skärbräda och visp?

Jag kör med Trangias kastruller, de finns ju att köpa som "reservdel". Pajform av foile till locket.

Du noterade väl att min sked+kniv tillsammans väger mindre än din spork?

Det där var en del av de köksgrejer jag har, men alla är inte alltid med. Skärbrädan är av ett lock från en glassbytta, vispen är köpt på ICA eller ÖB och jag har bara kapat skaftet (precis som med osthyveln). Som kniv (för att skära t.ex. korv) har jag en 7 cm brytbladskniv som nästan inte väger nånting.

Jag använder ju också Lätta-askar som djup tallrik, skärbrädan är anpassad efter en sån. Men det är ju också lätt att klippa till en skärbräda som passar i kastrullen eller som dubblerar som lock till kastrullen.
 
Fler sätt att sova ovan marken

finns. Dubbla A-ramar och spänn ut nätbottnen. I djugeln är det obra att sova på komposten... Så två jätterep är inte alltid lösningen.....
 
Ser ju lovand ut.

Skulle dock satsa på ett stöldskydds nät eller en kevlarpåse i ryggan. Turister/tågluffare brukar tyvärr råka ut för rån/stöld ur ryggsäcken.
 
Såg att Jam2 väger 630g och inte 753g. Då blir det 2299g totalt, kanske man kan klämma ner en chokladkaka :D

finns. Dubbla A-ramar och spänn ut nätbottnen. I djugeln är det obra att sova på komposten... Så två jätterep är inte alltid lösningen.....

Varken jätterep eller nätbotten(inte mycket nytta med myggnät isf.). Är lite nyfiken på A-ramarna, har du någon länk? Dom jag sett hör hemma på tomten och är inte så smidiga.

HHExpedition1.jpg

HHExpedition2.jpg

HHExpedition3.jpg


Det är iofs. expeditionmodellen som går på runt 1500g totalt inkl. hex tarp. Nästa inköp blir Ultralight Backpacker på ca. 1169g eller om plånboken tillåter Hyperlight Backpacker (998g). Går att komma undan med 721g(!) om man inte väger mer än 80kg och är 183cm eller kortare när man väljer Adventure racer modellen(vilket jag är lite för tjock för).

http://hennessyhammock.com
 

Ser bra ut, lägger man den ut mot ryggen i ryggsäcken så blir den också bekvämare att bära. *tummen upp*

säljs Hennessy i sverige?

http://www.coldskills.com/

Dom har tyvär bara Explorer och Explorer Deluxe, kanske går det att beställa in andra modeller. Handlade själv direkt från hennessyhammock.com. Dom har lager i England så man slipper tull och dyr frakt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.