Genom Rydskogen? Men, men.... Rydsmannen, han finns väl inte kvar?marmotta; sa:Det finns vissa sträckor jag inte vågar cykla efter mörkrets inbrott.
Bilisternas beteende mot oss cyklister...
- Trådstartare niking
- Start datum
Liknande trådar
Genom Rydskogen? Men, men.... Rydsmannen, han finns väl inte kvar?marmotta; sa:Det finns vissa sträckor jag inte vågar cykla efter mörkrets inbrott.
Håkan K; sa:Genom Rydskogen? Men, men.... Rydsmannen, han finns väl inte kvar?marmotta; sa:Det finns vissa sträckor jag inte vågar cykla efter mörkrets inbrott.![]()
ipg289h; sa:Jag lägger ingen värderande synpunkt på detta men man kan lätt konstatera att den som strikt följer hastighetsgränserna på landsväg föranleder ett otal omkörningar och blir en trafikfara.
nermander; sa:ipg289h; sa:... man kan lätt konstatera att den som strikt följer hastighetsgränserna på landsväg föranleder ett otal omkörningar och blir en trafikfara.
Min åsikt är ju att det är de som GÖR omkörningen som orsakar den...
ipg289h; sa:nermander; sa:ipg289h; sa:... man kan lätt konstatera att den som strikt följer hastighetsgränserna på landsväg föranleder ett otal omkörningar och blir en trafikfara.
Det är just en åsikt. Den som inte följer trafikrytmen föranleder omkörningar, eller orsakar dem, och utgör därmed en trafikfara. Avstår man från att köra om en sådan ökar trafikfaran, eftersom de omkörande måste köra om fler bilar.
Fartgränserna är helt felaktigt satta. Så länge de är det kommer denna situation att bestå.
Per
GunnarH; sa:ipg289h; sa:nermander; sa:ipg289h; sa:... man kan lätt konstatera att den som strikt följer hastighetsgränserna på landsväg föranleder ett otal omkörningar och blir en trafikfara.
Det är just en åsikt. Den som inte följer trafikrytmen föranleder omkörningar, eller orsakar dem, och utgör därmed en trafikfara. Avstår man från att köra om en sådan ökar trafikfaran, eftersom de omkörande måste köra om fler bilar.
Fartgränserna är helt felaktigt satta. Så länge de är det kommer denna situation att bestå.
Per
Så du menar att det du kommer med inte är en åsikt, utan fakta?!
Visst, det finns ställen där fartgränsen är olämpligt satt, men oftast tror jag att det är ditt omdöme det är fel på.
På vägar där trafikanter färdas tillsammans måste det finnas en viss marginal för misstag och oförutsedda händelser (som att det finns rådjur, älgar, grävlingar, fotgängare och cyklister på landsvägarna t.ex.) Du kan tycka att det är löjligt inte alla kör så fort som de skulle kunna göra på en racerbana, men i längden sparar det liv. Förutsatt att du avstår från vanvettiga omkörningar.
[Ändrat av GunnarH 2007-03-17 kl 19:55]
GunnarH; sa:Förutsatt att du avstår från vanvettiga omkörningar.
Ja, vad säger manipg289h; sa:GunnarH; sa:Förutsatt att du avstår från vanvettiga omkörningar.
Du har uppenbarligen svårigheter att läsa innantill.
...Att det blivit så här är i hög grad en produkt av navelskådning och inavel på vägverket.
Per
ipg289h; sa:GunnarH; sa:Förutsatt att du avstår från vanvettiga omkörningar.
Du har uppenbarligen svårigheter att läsa innantill.
Det jag skriver är, att den som följer fartgränserna tenderar att bli en traffikfara. De svenska fartgränserna uppfattas nämligen inte av bilisterna som fartgränser.
Jag antar att du inte har körkort. Hade du det skulle du veta att om du kör 90 på 90-väg blir du hela tiden omkörd. Det är praktiskt taget ingen av dina medtraffikanter som tar hastighetsgränsen på allvar.
De faktiska hastighetsgränserna, som bilisterna iaktar och respekterar, är 99 km/t (där det skyltats 70) 119 km (där det skyltats 90) och 139 (där det skyltats 110).
Att det blivit så här är i hög grad en produkt av navelskådning och inavel på vägverket.
Per
alert; sa:Återkom gärna till forumet när du har något konstuktivt att tillföra.
GunnarH; sa:om sanningen ska fram brukar jag faktiskt ligga lite över gränsen