Bilen till Elbrus och tillbaka

Sugen på att åka bil från sverige och bestiga Elbrus.
Som jag kan se på vägkartor så ser det väldigt lätt ut...
Men hur blir det när man börjar närma sig Elbrus?
Vägskick. Jag har en 4 hjulsdriven bil (VW transporter buss)
Många tullar som ska stoppa en osv?
Tanken är att dra upp utan guide, men vill gärna ha kartor, vandringsleder osv.
Har förstått att det är väldigt mkt folk som går upp och att det är i princip bara att ta rygg på någon...
Själva bestigningen är under kontroll, det är mer infon runtom jag är intresserad av eftersom jag kommer tid med bil och ska sova i den.

Glad för all info jag kan få!

Tack

Elbrus är en poppis skidort/vandringsområde = vägarna är bra hela vägen och det är mycket folk i byn/inte ödsligt. När jag var där i december så hade vi 5 vägkontroller sista 2-3 timmarna, vet inte hur det är ute i landet, så ha dina papper tillgängligt.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ok!

Bilade du hela vägen?
i så fall, är den vägen någonting att se förutom passagen genom Moskva?
Förutom visum, vad mer vill dom ha som information?

Bara du får ryskt visum så är det i princip bara reseförsäkring, internationellt körkort och grönt kort som du behöver. Inget Carnet de Passage eller liknande behövs för Ryssland. Och lite koll på regionen förstås.

Låter som en kul trip - Lycka till!

/Ronnie
www.4x4expedition.se

Inte för bilresan men för att vistas uppe på berget behövde vi år 2003 någon form av obligatorisk lokal räddningsförsäkring - tror den finasierade deras bergsräddning på nåbot vis. Men om jag minns rätt så ingick den i paketet som resebyrån ordnade - ett papper som skulle med upp på berget i fickan - om något händer.
Jag minns inte inte vad får resefirma hette men googlar du så hittar du namnet i andra elbrus-trådar - det verkar bara finnas en firma som ordnar papprena (letter of invitation, visum osv) om man vill ordna resten själv (kanske finns flera hjälp-firmor nu iofs).

/Patrik, som flög dit via St Petersburg

Jag och ett gäng kompisar bilade ned till Elbrus från Stockholm sommaren 2007 med en liten VW Golf. Turen gick via färja till Helsingfors > Estland > Lettland > Litauen > Polen > Ukraina > Ryssland.

Tror dock inte det är läge att ta vår rutt numera då Krim är annekterat, men annars går det en färja från Kerch till ryska fastlandet.

Det som behövs är ett internationellt körkort och ett sk. green card. Utöver detta måste du köpa en försäkring till bilen, finns oftast små skjul som säljer detta vid ryska gränserna. De tar oftast bara rubel så se till att ha med er det kontant.

Sen (i vissa fall) måste det även fyllas i ett papper för att temporärt importera bilen. Detta papper var dock på ryska och gällde tydligen bara om man kom sjövägen och bilen var äldre än ex antal år. Kostade ingenting men fanns tyvärr inte på engelska. Vet inte hur noga dom vara med detta, vi fyllde bara i det trots att vi bara förstod 5% av innehållet! :)

Utöver detta är det bara att köra på, det där med att man måste stanna och registrera sig i vaereviga by man passerar brydde dom sig inte om. Inte under 2007 iallafall, polisen skrattade typ när vi frågade om detta. Rent generellt upplevde vi det enklare (och trevligare) än väntat att bila i ryssland. Blev bara stoppad en gång, då vi sneakade på en motorväg som inte var färdigbyggd. Polisen som stoppade oss vill nog gärna ha en slant för att se mellan fingrarna på vårt illdåd men med lite knacklig ryska lyckades vi prata ur oss ur situationen.

Är grymt avundsjuk om du kommer iväg, det var helt klart min roligaste roadtripp jag någonsin gjort.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips