Bilder från Virihaure och Vastenjaure

Jag söker information och bilder om området mellan de två stora sjöarna i Padjelanta. Vad jag kunnat se från satellitbilder och vad man kan gissa sig till så forsar det nog ganska bra mellan dessa två sjöar. Satelitbilderna verkar visa en första lite längre fors och en mindre och kortare del precis innan Vastenjaure. Är det någon som varit i området och helst sitter på några bilder därifrån?

Jag har planer på ett sommarbesök och funderar förutom på hur det ser ut, även på vilken sida man ska besöka området från om man ska komma från väst eller öst.

Vore toppenkul om det finns några bilder någon kan dela med sig av!
 
Som sagt, lätt att se på satellitbilder och på lantmäteriets karta. Första forsen är häftig och har en höjdskillnad på nästan 30m, den andra är nog bara en trång ström med liten höjdskillnad.

Nuförtiden är det ju suveränt att det finns sådana verktyg, man kan se och föreställa sig hur det ser ut nästan överallt. Det är nästan lite fusk... - mer spännande om man inte vet i förväg.
 
Haha! Du har helt rätt att det både nästan är fusk och smidigt att sitta och kunna planera rätt mycket hemifrån datorn men att dels se bilder och sedan uppleva det på riktigt blir ändå en annan upplevelse känner jag!
Det som förvånar mig är att med tanke på hur mkt människor som ändå är ute och rör sig varje år i fjällvärlden så finns det många platser dit nätet och kameror inte når... alltså man kan leta specifika platser och tro att någon annan borde ha varit där och postat någon bild på någon blogg men så är det totalt soprent på nätet!
 
Fusk...ja, jag vet inte. Jag försöker planera så gott jag kan i alla fall. Jag behöver till varje pris inte veta allt. Det vore tråkigt.
 
Vi åkte båt från Staloluokta till Javrregasska augusti 2013 och gick sedan väster om sjöarna.
Första bilden visar forsen som rinner ut i Vuojatsavon.
Andra bilden visar fallet vid utloppet i Vastenjaure.
IMG_6799.JPG
IMG_6794.JPG
 
Om vi återgår till originalfrågan så tror jag inte det spelar någon större roll från vilket håll du kommer om du vill titta på forsen. Det är väl mer en fråga om ifall du vill gå Padjelantaleden med en avstickare eller om du vill göra en betydligt mer spännande tur väster om sjöarna.

Det finns ju några utsidingar som skrivit om västra Padjelanta. Framförallt Hans Nydahl som skrivit ett antal artiklar, Fowwe som precis påbörjat en blogserie om en tur området och några kommenterade fotoalbum från HansP. Jag har själv gjort tre turer i området via lite olika färdvägar. Det här är väl kanske inte direkt något nybörjarområde att traska runt i, men har man gjort några turer och inte drar sig för långa anmarschvägar så är gränslandskapet mot Norge helt fantastiskt.

Ursäkta trådkapningen, men vad är det för tält på bilden?
Uppenbart hemsytt. MYOG.

Link til Par Linds hemsida:

Stämmer bra det. Finns faktiskt en gammal utsidan-tråd om tältet också: https://www.utsidan.se/forum/threads/taelt.78038/
 
Men tjena va bra material i form av både text och bild och faktiskt även film. Ser ju ut som att det iaf 2016 nästan var vadbart där (skämtar).
Anledningen till frågan om man ska komma öster eller väster ifrån är mest en fråga om fotografering och vad som är snyggast med förhållande till vinkel på vattnet och kanske även fjäll i bakgrunden så om någon har några sånna tankar så feel free! Men redan att se dessa bilder hjälpte mycket! Stort tack för det!

Ang. att besöka Padjelanta så är jag så knasig att jag försöker hitta alla udda hörn av de olika nationalparkerna och fånga dessa på bild, självklart även uppleva dom. Så jag har kikat en del på att vandra på västra sidan och sett en del beskrivningar! Måste säga att det tilltalar bra mycket mer än att gå på östra sidan vilket känns lite mer söndagspromenad (viss ironi där), ni förstår säkert vad jag menar ändå! Planen är att visa upp alla vackra delar i alla nationalparker och därför så tittar jag på platser som har potential och dessutom är lite unika och gärna karaktäristiska för just den nationalparken. Tänker mig att det lär gå att hitta många vackra motiv från den västra sidan av parken... Finns dock mycket att se och uppleva på den sidan så vi får se vad man hinner med på en och samma tur. Forsen verkar oavsett värd ett besök och jag gissar att den där tältplatsen var rätt mysig va?
 
Har varit på båda sidorna, på den västra hela vägen längs båda fors-sträckorna. Den största skillnaden är nog att man på den östra sidan kan få en väldigt fin överblick av hela området, t.ex. från höjden 748 på Dujbbe. Åsså är ju den östra sidan mer lättillgänglig från Padjelantaleden. Dit gick jag söder om Allak. Sträckan från leden till Àjajávrre var mycket besvärlig med meterhög vide och dvärgbjörk alternativt mycket blöta myrområden utanför snåren. Tillbaka gick jag mellan Allak och Àrasvárre och söder om Mulkka, en betydligt mera lättvandrad sträcka.
 
Har varit där på östra sidan. Finns en fin liten tältplats just där forsarna slutar och första selet bildas.
Åk INTE dit utan Droppen, koppar 8 gram. Just nedanför forsen i selet, stod fjällets drottning på rad. ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ljunggren Bilder sökes! Fjällvandring 0
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
camoscio Lite Norge-bilder Fjällvandring 1
Nervös Bilder Grövelsjön Fjällvandring 4
Rollofunk Treriksvandring -bilder Fjällvandring 7
barre Bilder från en liten hösttur i Breheimen Fjällvandring 1
Newlin Classic bilder Fjällvandring 1
pergit Bilder på vad i Bastavagge Fjällvandring 12
Rollofunk Bilder och Video från Muotka - Kevo, Norra Finland Fjällvandring 19
camoscio Bilder från Trollheimen 27/7-1/8 Fjällvandring 4
Arctic Fox Bilder från Lermijavri Fjällvandring 4
downhilldesign sökes: fotografer med goda bilder Fjällvandring 0
camoscio Bilder av fjällvandring Fjällvandring 21
Wilde Sau Infraröda bilder från Sarek i aug-09 Fjällvandring 13
Charlotte_LL PS Några bilder till! Ds Fjällvandring 1
Weranda Bilder på Måskonåiveglaciären? Fjällvandring 0
barre Bilder från Breheimen Fjällvandring 0
Michel.B Bilder på Pulkas i Sarek eftersökes Fjällvandring 4
Morgan Bilder från Keb?? Fjällvandring 9
barre Bilder från Rondane, andra veckan i oktober Fjällvandring 11
Avslutat medlemskap bilder från Norge Fjällvandring 2
barre Bilder från Romsdalsfjella Fjällvandring 2
carl_ Darfallahku? Bilder eller erfarenheter? Fjällvandring 15
barre Lite bilder från Trollheimen Fjällvandring 9
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
avslutat medlemskap1105 Bilder från Sarek Fjällvandring 1
erila107 Bilder till er från vår expedition Fjällvandring 7
oeriksson Berättelse och bilder från sommarens vandring Fjällvandring 7
petcatrekk Bilder från Mårma mm Fjällvandring 2
kai Raport og bilder fra Sarek Fjällvandring 7
Sökes: Bilder på och berättelser om vandringsstavar till en hemsida Fjällvandring 1
Bilder från sommarens vandring kring Zermatt Fjällvandring 0
hetsteven boat on virihaure Fjällvandring 3
janstj Väster om Virihaure och Vastenjaure Fjällvandring 7
Tuki Båt över Virihaure Fjällvandring 6
HansP Virihaure - Sårjåsjaure via Blåmansisen Fjällvandring 15
svartöra Näset mellan Vastenjaure och Virihaure Fjällvandring 2
kgh Vandring väster om Virihaure och Vastenjaure Fjällvandring 0
harrymart Vandra väster om Virihaure Fjällvandring 2
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
Gubben på Udden Padjelanta - runt Vastenjaure Fjällvandring 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...