Bil-tältande-utrustning

Tack för alla svaren, välkomnar fler!



Går det att vara bara 2,1 personer i en Onyx 5 utan att frysa? Det är vad som oroar mig, annars kittlar tanken på en tipi så att jag helt glömmer bort att titta på priset... :)

Vilka tillbehör behövs från början? Funderar på golv/innertält, kamin m.m.

Tältet är inte till för att värma, det är till för att skydda dig mot regn och blåst. Sovsäck och/eller värmekälla står för värmen. Du kommer inte uppleva en kåta kallare än ett tält.
Snarare kommer du uppleva den varmare, då det blir ett väldigt trevligt klimat i en kåta med bp-duk. Dels p.g.a. höjdskillnaden mellan in- och utluft (bra ventilation när det krävs), men även p.g.a. att tältduken andas väldigt bra.


Tillbehör efter behag. Jag hade nog valt en låg tältsäng före golv om det var frågan om bil-camping, men återigen - du kan klippa till ett golv av valfritt tungt material för en billig peng då vikten inte är ett problem. Golvet hindrar markfukten, vilket är bra på vissa marktyper (t.ex. gräsmatta).

Gaslykta eller fotogenlykta för ljus. Gaslykta är smidigt, lyser starkt, och är steglöst ställbar. Ger ifrån sig ett pysande ljud. Fotogenlykta lyser inte lika starkt, men är i gengäld ljudlös.

Som värmekälla kan man välja diverse lösningar. Ska du bara ut om sommaren krävs inte mycket, så du ska nog titta på en sprit- eller fotogenvärmare. Det finns en spritvärmare som heter Origo HeatPal, men jag är inte så förtjust i den. Bara 1,5kW (räcker iofs gott om sommaren) och bränslet räcker bara några timmar. Dessutom är den dyr. Hittar du en begagnad för ett par hundralappar är det en bra pryl.
En fotogenvärmare på 2-4kW drar kring 0,2-0,3 liter/h på full gas och tanken räcker i ofta kring 20h på full gas. Jag har en på 4kW, och den klarade av att värma min safir 7 till +15 grader (60cm ovan mark) när utetemperaturen var -15 grader.

För att barnsäkra värmekällan kan man sätta upp kompostgaller som ett staket.
 
Jag har tältat i hela mitt liv, med allt från stort 6p hustält med plats för bord+stolar och tvålågigt gaskök i separat köksdel, till kompaktare fjälltält. Sedan 20 år tillbaka har jag aldrig använt det stora tältet som väger massor och tar halva bageutrymmet på en större kombi i anspråk, utan alltid ett vanligt fjälltält för övernattning. Det blir mycket mer flexibelt, snabbt och lätt att sätta upp/ta ner och ger ett komfortabelt sovande (tystare i vinden, varmare pga mindre innervolym i sovtältet som skall värmas upp, och tål busväder;)) vare sig man är på en campingplats, vildcampar bredvid en skogsväg eller vandrar. Visst kan man ibland sakna ståhöjd, men på dagarna är vi ju ändå oftast ute:)
Så lite upp till hur ert planerade tältande ser ut, men smidighet och flexibilitet är bra att ta med i tanken.
Om ni värdesätter det senare, inkludera större fjälltält typ Hilleberg Keron 3GT, Saitaris 4GT eller liknande modeller från andra tillverkare i er utvärdering.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tält eller om man har plats resesängar höjer komforten flera grader.
Grill vid köksplatsen dubblar som värme, torkkälla. Bilkylskåp har vi haft sen våra MÖdagar, oxså ett 12/220V. Styv kylväska med många klampar fungerar väl som svalt skafferiskåp. OP-korg för kökssaker och kryddor hjälper till med ordningen i köket.
 
Bilcamping

Det gäller att vara förberedd på det mesta när man är på bilcamping, som denna småbarnsfamilj från Tyskland som slog sig ner bredvid oss i Norge i somras. Nu är de redo för avfärd och skärmtak, utemöbler, grill, cyklar mm intagna. Självklart hade bilen hydrauliska stödben så att spis och säng var i våg och en snorkel för 2m vattendjup. Inget som saknas här:)
 

Bilagor

  • 001.jpg
    001.jpg
    69.4 KB · Visningar: 1,782
3 axliga är häftigare, med TG och diffbromsar går det att köra där man inte får, men det är än häftigare. Asfaltsbilar, en drivande axel, räcker länge, kombi är praktiska.
 
Det gäller att vara förberedd på det mesta när man är på bilcamping, som denna småbarnsfamilj från Tyskland som slog sig ner bredvid oss i Norge i somras. Nu är de redo för avfärd och skärmtak, utemöbler, grill, cyklar mm intagna. Självklart hade bilen hydrauliska stödben så att spis och säng var i våg och en snorkel för 2m vattendjup. Inget som saknas här:)

Herre gud, varför stannar de bara inte hemma helt enkelt ?!?

~Paul~
 
Vägtrafikavgiften är baserad på fordonsvikten, ett av argumenten mot. Ett till helt gratis Terrängkörningslagen. Sammanfattningsvis en lösning på ett icke existerande problem. M a o mest på skoj.
 
Jo men ändå du...den hade varit rätt skoj. Om inte bara för att ha på uppfarten till grannarnas förtret, spekulationer och samtalsämne ;)
 
En fd militärbil är inte optimerad för bränsleekonomi. Vill man åka på bilsemester med en bil som drar 2-3 liter milen? Håller med att en kombi, exvis V70, är bästa valet.
 
Jag har tältat i hela mitt liv, med allt från stort 6p hustält med plats för bord+stolar och tvålågigt gaskök i separat köksdel, till kompaktare fjälltält. Sedan 20 år tillbaka har jag aldrig använt det stora tältet som väger massor och tar halva bageutrymmet på en större kombi i anspråk, utan alltid ett vanligt fjälltält för övernattning. Det blir mycket mer flexibelt, snabbt och lätt att sätta upp/ta ner och ger ett komfortabelt sovande (tystare i vinden, varmare pga mindre innervolym i sovtältet som skall värmas upp, och tål busväder;)) vare sig man är på en campingplats, vildcampar bredvid en skogsväg eller vandrar. Visst kan man ibland sakna ståhöjd, men på dagarna är vi ju ändå oftast ute:)
Så lite upp till hur ert planerade tältande ser ut, men smidighet och flexibilitet är bra att ta med i tanken.
Om ni värdesätter det senare, inkludera större fjälltält typ Hilleberg Keron 3GT, Saitaris 4GT eller liknande modeller från andra tillverkare i er utvärdering.

Men nu jämför du dina små fjälltält med ett 80-talstält! Vårt Primus bifrost H6 väger ca 11 kg och tar inte mycket större plats än våra två små fjälltält tillsammans. Inte är det särskilt mycket jobbigare att resa heller. Fast det är förstås betydligt jobbigare att hänga upp på tork när man kommer hem. :)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips