Betalning i STF stugor

Hej!
Har någon senaste nytt om betalning i STF stugorna i år?
Jag vet att man inte kan betala med kort längre.
Möjlighet till fjälluffarkort och förhandsbetalning på fjällstationer kan visst också
funka. Jag har också hört att man kan få ett inbetalningskort och betala vid hemkomst.
Det senare låter lockande men innebär detta någon merkostnad?
Någon av Er har kanske utnyttjat detta i år?
Åker tisdag i nästa vecka.
Hälsningar
Vonsan.
 
Alternativen som STF ger är
•Du kan förbetala ditt boende på webben
•Köpa ett Fjälluffa online på vår hemsida
•Betala kontant
•Få ett inbetalningskort i fjällstugan
•Ta ut pengar på våra fjällstationer
•Köpa presentcheckar på våra fjällstationer

http://www.svenskaturistforeningen....jallstuga-Akka/Pris--Bokning1/Kortbetalning1/

Har bara varit i Lunndörrsstugan sen korten fösvann, men där har de mobiltäckning så det funkar som vanligt.
 
Jag var nyligen iväg på en två veckors stugvandring i Lappland.

Det kostar inget extra att få med sig ett inbetalningskort och betala i efterhand. Jag hade med mig kontanter men använde dem inte.

Jag tycker att det är onödigt att köpa boende i förväg då inbetalningskort var så smidigt!
 
Utmärkt!

Så bra, precis vad jag ville höra!
Jag tycker inte heller det är särskilt tilltalande att
betala i förväg.
Man vet ju aldrig vad som händer.
Stort tack.
Vonsan
 
Vad är detta?
"Vid betalning på plats i fjällstugan så tillkommer 50 kronor utöver webbpris"
Man ha att boka i web nu?
 
- Du kan förbetala ditt boende på webben (lägre pris än om du betalar på plats!)
- Betala kontant
- Ta ut pengar på våra fjällstationer
- Köpa presentcheckar på våra fjällstationer (gäller ej i Jämtland)

Nej- det går inte längre med inbetalningskort.
SFT är alltid förvirrande.

Peter
 
Hej!
Har någon senaste nytt om betalning i STF stugorna i år?
Jag vet att man inte kan betala med kort längre.
Möjlighet till fjälluffarkort och förhandsbetalning på fjällstationer kan visst också
funka. Jag har också hört att man kan få ett inbetalningskort och betala vid hemkomst.
Det senare låter lockande men innebär detta någon merkostnad?
Någon av Er har kanske utnyttjat detta i år?
Åker tisdag i nästa vecka.
Hälsningar
Vonsan.

I Jämtland fungerar det i 99% av fallen prima med kreditkort men betala gärna i förväg så blir det snabbt och enkelt, förbetalningen betyder inte att du bokat säng utan det är fortfarande först till kvarn. Dock ska det gälla samma pris i samma område så byter du stuga/rutt ska det inte spela någon roll. Kom ihåg att skriva ut och ta med bekräftelse av betalning då stugvärden inte kan se din betalning annars.

Det ska som andra sagt vara billigast på nätet iår än att köpa på plats vilket jag ser som logiskt.
 
Nej- det går inte längre med inbetalningskort.
SFT är alltid förvirrande.

Peter

Hmm, kan hålla med om att beskeden från STF är tämligen tvetydiga. Sidan som hänvisas till handlar ju om kortbetalning och förbetalning, vad det tycks. Hur som helst har jag svårt att tänka mig att man vägrar plats pga av bänga betalningsrutiner. Den som har förstahandsuppgifter får gärna berätta hur det ligger till.
 
Jag förstår att de inte vill ha en massa kontanter i stugorna, men jag förstår inte hur de tror att det helt plötsligt ska gå att planera vädret en vecka i förväg så att man vet exakt vilken natt man kommer att vara i vilken stuga. I alla fall på vintern är man ju väldigt väderberoende. Jag skulle inte ha något emot att förköpa ett antal nätter i området , t.ex i form av kuponger, som jag sedan kunde använda som det passar. Men det matchar ju inte det hotellbokningssystem de har köpt in - t.ex. kan man enligt webben boka ett rum för två i Nallo :), och man kan avboka detta rum senast kl 18 ankomstdagen (med en kommentar om att det nog inte är mobiltäckning överallt).
 
Spara 50 kr per natt med förbetalning

Som stugvärd måste man vara flexibel. Om du kommer till Nallo och har förbetalt för t ex Vistas den natten, så accepterar stugvärden detta som betalning även i Nallo. Vad som är viktigt är att du har skrivit ut förbetalningen och har den med dig. Att stugplatsen inte stämmer har mindre betydelse, bara det är rätt datum.

Att det framstår som en bokning för en specifik stuga på STF:s hemsida är inte riktigt bra, men en eftergift till STF:s bokningssystem som i första hand gäller för fjällstationer och vandrarhem. Ekonomin för fjällstugorna räcker tyvärr inte för något separat system.

Som bekant kan man aldrig förboka något i en fjällstuga (och stugvärden har f ö aldrig en aning om hur många som har "förbokat" på nätet), men man blir å andra sidan heller aldrig nekad en sovplats. Dock ska grupper på 8 personer och mer alltid förhandsavisera sin vistelse till stugområdesansvarig för att undvika krock mellan flera grupper. I bästa fall kan denna uppgift också nå stugvärden så att han/hon kan planera bäddtilldelningen därefter.

När det gäller betalningen, så har det varit ett problem sedan det blev stopp med de gamla sliparna som drogs manuellt. Man jobbar frenetiskt med att klara nya kort med chip, men det kräver både ström och uppkoppling som varken är enkelt eller billigt, men ändå i huvudsak löst i Jämtland och även några stugor i Lappland. Förbetalning är en stor lättnad för oss stugvärdar, och nu ger det dessutom ett pris som är 50 kr lägre per natt.

Att ge sig ut och söka nattlogi utan att vara säker på att betalningen fungerar går inte någon annan stans i samhället, men om man kommer till en fjällstuga utan kontanter och utan att ha förbetalt, så tror jag nog att stugvärden löser det på något sätt ändå, även om inbetalningskorten sannolikt kommer att försvinna inom kort.

På fjället kan man helt enkelt inte avvisa någon person. Det kan vara förenat med livsfara.

/Thor
Som varit stugvärd både i Lappland och Jämtland
(och blir på nytt till sommaren)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Morgan Betalning på Keb? Fjällvandring 6
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
dibblah Padjelantaledens BLT stugor Fjällvandring 4
Neae Tips gällande stugor Fjällvandring 4
starmac Stugor med riktiga toaletter Abisko-Nikka? Fjällvandring 47
sofiasahlen Stugor mellan Katterjokk – Abisko? Fjällvandring 5
Angelicat Stugor i Töfsingdalen/Hävlingen Fjällvandring 1
diwic Obemannade stugor med låsta rum (Vouggatjålme) Fjällvandring 2
rimn Stugor längs Padjelantaled inte i STF:s regi? Fjällvandring 10
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Ainon Stugor, Kvikkjock-Ammarnäs Fjällvandring 8
Adrian_Dahlquist Tips på vandring mellan stugor i höst Fjällvandring 2
GustavOh Rondane, stugor, tåg... Fjällvandring 6
KebneKajsa Stugor Fjällvandring 37
virab Vart vandra i Funäsdalen med barn mellan stugor? Fjällvandring 1
niben Stugor i jutenheim? Fjällvandring 2
JoW Stugor i fjällkedjan? Fjällvandring 1
svartöra Brända stugor tåga vi förbi Fjällvandring 1
highlandpark Utrustning när man sover i stugor? Fjällvandring 6
P.D Handla i stugor Fjällvandring 8
pfjell Fulla Stugor? Fjällvandring 2
linaliljedahl stugor vid Kebenekaise Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.