Betalning i STF stugor

Hej igen

Samma fråga:
Ingen som använt betalning och engångs fullmakt i Norska stugor och fått det att fungera med svenska kort.... Jag åkte som sagt på 50 Skr extra i SWIFT avgift för att betala en natts stugboende och massa extra papper så det kostade säkert flera 100 extra att administrera för DNT. På det inbetalningskort jag fick fanns inte heller BIC koder etc. vilket kändes som det var inte vanligt att någon betalade från utlandet.... jag frågade via Facebook för att få svar på hur jag skulle kunna betala från Sverige... dvs det blev dyra nätter på Norska sidan... och väldigt omständigt....

Tror det kan ligga något i

>> "Misstänker att engångfullmakt inte heller är helt ok enligt bankreglerna."

men har inget belägg och det vore därför kul att höra om någon den senaste tiden lyckats om inte så blir boende i norska stugor väldigt dyrt... eller kanske skaffa norskt bankkort,,,,

---------------
"inte heller så att de tar in mer personal i en stuga om de vet att de har många bokningar en viss helg2

==> spännande ide.

Scenario: oj vi har 40 gäster i Nallo mer än tänkt i en vecka kalla in en ny stugvärd

1) transportera ut mat för en vecka till en extra stugvärd
2) bygg en extra stugvärdsboplats vid Nallo
3) kontakta en ny person som börjar ta sig till ex. Abisko för att börja skida ut typ 3-4 dagar,,,,
4) efter skida hem 3-4 dagar och transportera sig hem från typ Abisko ==> typ 1-2 dagar....
.......
känns som vi skulle hamna på en helt annan prisnivå ;-)

Jag betalade med engångsfullmakt och svenskt kort i norsk stuga i somras. Det fungerade utan extra avgifter.

Jag gjorde samma när jag beställde min nyckel från DNT. Jag trodde först att det var lika enkelt att betala till norskt konto som till svenskt, men där visade det sig bli problem. Hade man betalat i euro hade det varit enklare. Däremot fick jag med en engångsfullmakt med nyckeln som jag fyllde i och postade tillbaka till Oslo så drogs pengarna som vilken kortbetalning som helst.
 
Det enklaste är väl att ha med kontanter.... jag har rest runt i Vietnam, Kambodja och Japan i december/januari och där var man rökt om man inte hade cash många ggr.... varför skall en STF Fjällstuga ute i vildmarken ha högre servicegrad än man har i en typ restaurang i Tokyo ;-)

Jovisst, men STF har i sin oändliga vishet bestämt sig att straffa de med kontanter genom extra avgift.
Om de vill ifrån kontanthanteringen och garanterat få betalt bör de jämställa presentcheckar med förbetalning, som det ju faktiskt i praktiken är.
 
Salgo har et sykt spørsmål om hvorfor det skal være større service på hyttene til STF enn en restaurant i JAPAN! Han kunne jo heller spørre seg og andre hvorfor det skal være mindre service på STF sine hytter en på hyttene til DNT I nabolandet Norge. Det er vel helt uinteressant hva en japansk restaurant har for regler på andre siden av jordkloden.

Hvis problemet med et forhåndsbetalt kort på noen overnattinger er av bokføringsmessig karakter, så må jo det være enkelt å løse. Men det forutsetter at man har vilje til å yte service for sine kunder, ikke bare slenge ut krav om ekstra betaling.

Utrolig at det går an med ubetjente billigere hytter i Norge, men ikke i Sverige. En masse av disse hyttene har til og med et lager av mat som man kan forsyne seg av. Er svenskene mere tyvaktige?
 
Jag har inte märkt att jag betalade någon svift avgift efter hemkomsten när jag betalade på nätet. För det mesta har jag haft kontanter med mig, norska och svenska pengar. I norska hytter finns en trälåda där du kan lägga kontanter i. Skulle tror vid slutet av saisongen kommer någon att tömma dessa lådor. Det har hänt en enstaka gång att jag inte haft kvar tillräkligt med norska pengar och fyllde då med svenska pengar. Så kanske man inte får göra men är väl inget brott. Vill verkligen inte har att det finns uppkopling vid stugorna, då går jag helt över och använda tält.
Mvh Veni
 
Har hört att det varit problem med att många inte betalat inbetalningskorten.
Till svenska gäster funkar det väl kanske med kronofogden men när det gäller utlänska gäster är det ju betydligt svårare att driva in pengarna, speciellt när det ju inte rör sig om någon större summa. Samma betalningsalternativ måste ju dock gälla för alla.

Nja, kan inte se att det vore diskriminerande på något sätt att endast de som kan uppvisa spårbar legitimation kan handla på krita?
 
Nja, kan inte se att det vore diskriminerande på något sätt att endast de som kan uppvisa spårbar legitimation kan handla på krita?

Spårbar legitimation hjälper nog inte. En skuld på motsvarande en natt i fjällstuga är för liten för att praktiskt kunna kräva in den. Tror exempelvis att varken tyska polisen eller kronofogden skulle bry sig om STF ringde om en skuld på 350kr
 
Det blir nog mer än så med dröjsmålsränta och påminnelseavgifter mm. Men annars tror jag att det är få fjällvandrare (som nog får anses vara mer ordnade än folk i gemen) som tar en betalningsanmärkning för det beloppet.
 
Jag har inte märkt att jag betalade någon svift avgift efter hemkomsten när jag betalade på nätet. För det mesta har jag haft kontanter med mig, norska och svenska pengar. I norska hytter finns en trälåda där du kan lägga kontanter i. Skulle tror vid slutet av saisongen kommer någon att tömma dessa lådor. Det har hänt en enstaka gång att jag inte haft kvar tillräkligt med norska pengar och fyllde då med svenska pengar. Så kanske man inte får göra men är väl inget brott. Vill verkligen inte har att det finns uppkopling vid stugorna, då går jag helt över och använda tält.
Mvh Veni

Hej

Jag fattade nog aldrig att man kan lägga i kontanter i lådan....

Betalar du en faktura i Sverige till Norge så tillkommer en avgift som banken tar ut som ibland kallas SWIFT

Betalar du med kort på en websida när du köper prylar så finns inte den

Är min enkla världsbild...

Hlsn
Magnus
 
Kortföretagen/Banker kräver uppringda förbindelser för att betala med kort.
STF har stugor där vi vill vara som inte har telefon/internet ==> problem

Enkelt är väl att ha med pengar alternativt att förbetala på web:en och då får man 50 kr i rabatt

Salgo har et sykt spørsmål om hvorfor det skal være større service på hyttene til STF enn en restaurant i JAPAN!

Är just nu i Polen och där förväntar man sig inte att alla skall kunna ta kort utan man har med sig pengar ;-)
I STF stugorna om jag kommer ihåg rätt går det att betala med Euro etc. vilket jag tycker är överdriven servicegrad.

Är du i Sverige och uppe i fjällen ta med dig några hundringar så du kan betala övernattning....

Ikke bare slenge ut krav om ekstra betaling.

Eftersom hantering av pengar är ett problem så uppfattar jag att STFs budskap är gör det lättare för oss och betala på WEB så får du rabatt....

Har du mobiltäckning så är det ju bara att surfa in på web:en och betala med kort....STF får pengarna direkt(inte när stugvärden kommit tillbaka till civilisationen senare i vår..) och du rabatt... win/win ofta brukar någon plats längs leden ha täckning är min erfarenhet....

Utrolig at det går an med ubetjente billigere hytter i Norge

Ubjente hytter är väl by definition en sämre servicegrad ;-) Mitt besök i Nedalshyttan fungerade inte bra. Verkar som dom inte kunde dra från mitt svenska kort och det skickas ut inbetalningskort utan BIC/SWIFT info så jag kunde inte betala ==> enormt struligt och inbetalningskortet dök upp tror jag 6 månader efteråt ==> måste bli förlust för DNT
och för mig tog det ett antal telefonsamtal och email innan jag hittade någon som kunde svara mig på hur jag skulle betala det hela.. (lesson learned går att lämna kontanter/kanske)

Min tur från förra året. Och hittar jag inget enklare sätt än att få ett inbetalningskort från varje hytta jag passerar som man skall strula för att betala med och få bankavgifter så känns vandra i Norge och bo på stuga mindre intressant...
http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2728480
Har skidat i Oslomarka och där förbetalar man och det fungerar enormt bra och enkelt dvs. som STF vill idag
http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2471550
http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=509746
blev tom artikel i tidningen så folk visste vilka vi var när svenskarna kom ;-)
http://www.osloby.no/sprek/Villmarksdestinasjon-Oslomarka-7101280.html
websida att boka hytter i Oslomarka https://web.visbook.no/booking/system/4692/

Jovisst, men STF har i sin oändliga vishet bestämt sig att straffa de med kontanter genom extra avgift. Om de vill ifrån kontanthanteringen och garanterat få betalt bör de jämställa presentcheckar med förbetalning, som det ju faktiskt i praktiken är.

"straffa de med kontanter genom extra avgift"
Se det mer som en rabatt om man betalar innan ==> att STF får in pengarna direkt och slipper vänta på att det blir vår och stugvärden skidat hem...... och mindre kontanthantering i stugorna....enklare för stugvärdarna som kommer bort från kontanthantering och massa redovisande....
 
Senast ändrad:
Jag tror att de flesta förstår att det är bättre för STF och stugvärdarna att vi betalar i förskott och inte överlåter till stugvärdarna att hantera och ta hand om onödiga mängder med kontanter. Vi skulle vilja hjälpa till med detta, och blir då lite irriterade över att den lösning som STF i sin vishet kommit på är att man ska boka plats i stugorna som om de varit hotell när en mer närliggande lösning hade varit någon sorts kupongsystem som i alla fall täckt större delen av övernattningskostnaden (den kan ju variera beroende på om det finns bastu etc.). Kommentarer om att man kan avboka före klockan 18 känns ganska långt från verkligheten på fjället...
 
man ska boka plats i stugorna ...

Brukar finnas flexibilitet på fjället att lösa problem så praktiskt är det säkert inget problem. Troligen är lösningen med datumet det enklaste att på något sätt ha koll på att det är en unik betalning för en viss dag.....

Signatur "en som inte skulle blir ledsen om det kommer Wifi i stugorna"
 
Förbokning = sängplats

Det är möjligt att jag är ensam om att tycka att förbokar du bör du vara garanterad sängplats. Sen om du inte dykt upp vid stugan vid typ 18 blir sängen ledig och du kanske får räkna med att sova på golvet/bastun/köket eller var det nu finns plats.

Ibland har jag känt en stress och ökat på takten/fikat kortare (= mindre njutning av omgivningen) pga oron att en grupp haffat alla sängplatser om jag ska till en mindre stuga. Och stressa är det sista jag vill göra när jag bedriver friluftsliv. Lösningen är väl att tälta, men för min del slipper jag gärna det vissa turer..

Självklart bör ingen avvisas men om STF vill att fler ska boka och betala i förväg kanske detta är en bra idé.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Morgan Betalning på Keb? Fjällvandring 6
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
dibblah Padjelantaledens BLT stugor Fjällvandring 4
Neae Tips gällande stugor Fjällvandring 4
starmac Stugor med riktiga toaletter Abisko-Nikka? Fjällvandring 47
sofiasahlen Stugor mellan Katterjokk – Abisko? Fjällvandring 5
Angelicat Stugor i Töfsingdalen/Hävlingen Fjällvandring 1
diwic Obemannade stugor med låsta rum (Vouggatjålme) Fjällvandring 2
rimn Stugor längs Padjelantaled inte i STF:s regi? Fjällvandring 10
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Ainon Stugor, Kvikkjock-Ammarnäs Fjällvandring 8
Adrian_Dahlquist Tips på vandring mellan stugor i höst Fjällvandring 2
GustavOh Rondane, stugor, tåg... Fjällvandring 6
KebneKajsa Stugor Fjällvandring 37
virab Vart vandra i Funäsdalen med barn mellan stugor? Fjällvandring 1
niben Stugor i jutenheim? Fjällvandring 2
JoW Stugor i fjällkedjan? Fjällvandring 1
svartöra Brända stugor tåga vi förbi Fjällvandring 1
highlandpark Utrustning när man sover i stugor? Fjällvandring 6
P.D Handla i stugor Fjällvandring 8
pfjell Fulla Stugor? Fjällvandring 2
linaliljedahl stugor vid Kebenekaise Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.