Bestiga Mount Blanc

Hej! Jag funderar på att försöka mig på en bestigning av Mount Blanc i sommar. Därför har jag några frågor som jag skulle var enormt tacksam för om ni kan svara på dem.

¤ Gör det någon skillnad vilken tid på sommaren när man gör sin bestigning. Några perioder att föredra eller undvika?

¤Hur är det med boendet? Går det bra att tälta eller måste man reservera plats i en stuga eller dylikt?

¤Finns det möjlighet att hyra storskor, stegjärn och isyxa? OM det går det vilka priser talar vi om då?

¤Finns det några kurser som anordnas därman kan lära sig hantera stegjärn och isyxa?

¤Vilka är de vanligaste lederna och hur lång tid tar dessa? Måste man hyra en guide eller går det bra utan på dom

Mycket tacksam för svar/ Dnaiel
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej jag och tjejen gick upp på Mount Blanc förra veckan natten 13-14/9. Det var våran första tur på berget. Förhållandet var bra men det hade snöat en hel del den sista tiden, snötäcket låg från 2000m och uppåt. Så man kan säga att det var i slutet på säsongen.
Fördelen är att det inte är så mkt folk som det är annars under sommar månaderna. Men det blir snabbt fullbokat i stugorna/refuge/hytta om vädret ser ut att vara stabilt. Vi bodde en natt i Refuge Téte Rousse (3167m), den lägre av de två hyttorna på normalrutten. Det var folk som tältade både på glaciären där och ovanför på snökammen vid Refuge du Gounter (3835m).
Att hyra stegjärn, storskor mm finns att göra i alla sportaffärerna i Chamonix med omnejd. Priset vet jag dock ej då vi hade egna prylar.
Turen från Téte Rousse – toppen – och ner till tåget vid Nid d´Aigle tog för oss knappt 16 timmar.
Ett tips!
Starta tidigt på natten. Inte bara för att hinna ner igen samma dag, utan för att slippa gå upp och ner i snö som smälter med de risker det innebär.
Mera om de olika lederna och om tidsåtgång och tipps finns att läsa om tex. The alpine 4000m peaks by the classic routes av Richard Goedeke och i Gaston Rébuffat bok The Mont Blanc Massiff, The 100 finest routes.
I frågan om guide eller inte så gäller väl som vanligt. Med rätt erfarenhet, utrustning och väder så behövs förmodligen ingen guide. Men –skulle det saknas eller ändras i nått av ovanstående så kan skillnaden mellan guide eller inte vara fatal.
Lycka till på turen och hoppas att du har fått lite svar på dina funderingar.
 
Nej, nu kan jag inte låta bli att släppa fram språkpolisen i mig! Var kommer den här hopblandningen av engelska och franska ifrån? Mount Blanc????

Det heter Mont Blanc på franska, Monte Bianco på italienska, och inget annat. Någon som bestigit Mount Kebnekaise?

Om det hette något annat än Mont Blanc på engelska skulle det väl snarast vara Mount White i så fall :)
 
pecall; sa:
Nej, nu kan jag inte låta bli att släppa fram språkpolisen i mig! Var kommer den här hopblandningen av engelska och franska ifrån? Mount Blanc????

Det heter Mont Blanc på franska, Monte Bianco på italienska, och inget annat. Någon som bestigit Mount Kebnekaise?

Om det hette något annat än Mont Blanc på engelska skulle det väl snarast vara Mount White i så fall :)

orka
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips