Bestiga Mount Blanc

Hej! Jag funderar på att försöka mig på en bestigning av Mount Blanc i sommar. Därför har jag några frågor som jag skulle var enormt tacksam för om ni kan svara på dem.

¤ Gör det någon skillnad vilken tid på sommaren när man gör sin bestigning. Några perioder att föredra eller undvika?

¤Hur är det med boendet? Går det bra att tälta eller måste man reservera plats i en stuga eller dylikt?

¤Finns det möjlighet att hyra storskor, stegjärn och isyxa? OM det går det vilka priser talar vi om då?

¤Finns det några kurser som anordnas därman kan lära sig hantera stegjärn och isyxa?

¤Vilka är de vanligaste lederna och hur lång tid tar dessa? Måste man hyra en guide eller går det bra utan på dom

Mycket tacksam för svar/ Dnaiel
 
Hej jag och tjejen gick upp på Mount Blanc förra veckan natten 13-14/9. Det var våran första tur på berget. Förhållandet var bra men det hade snöat en hel del den sista tiden, snötäcket låg från 2000m och uppåt. Så man kan säga att det var i slutet på säsongen.
Fördelen är att det inte är så mkt folk som det är annars under sommar månaderna. Men det blir snabbt fullbokat i stugorna/refuge/hytta om vädret ser ut att vara stabilt. Vi bodde en natt i Refuge Téte Rousse (3167m), den lägre av de två hyttorna på normalrutten. Det var folk som tältade både på glaciären där och ovanför på snökammen vid Refuge du Gounter (3835m).
Att hyra stegjärn, storskor mm finns att göra i alla sportaffärerna i Chamonix med omnejd. Priset vet jag dock ej då vi hade egna prylar.
Turen från Téte Rousse – toppen – och ner till tåget vid Nid d´Aigle tog för oss knappt 16 timmar.
Ett tips!
Starta tidigt på natten. Inte bara för att hinna ner igen samma dag, utan för att slippa gå upp och ner i snö som smälter med de risker det innebär.
Mera om de olika lederna och om tidsåtgång och tipps finns att läsa om tex. The alpine 4000m peaks by the classic routes av Richard Goedeke och i Gaston Rébuffat bok The Mont Blanc Massiff, The 100 finest routes.
I frågan om guide eller inte så gäller väl som vanligt. Med rätt erfarenhet, utrustning och väder så behövs förmodligen ingen guide. Men –skulle det saknas eller ändras i nått av ovanstående så kan skillnaden mellan guide eller inte vara fatal.
Lycka till på turen och hoppas att du har fått lite svar på dina funderingar.
 
Nej, nu kan jag inte låta bli att släppa fram språkpolisen i mig! Var kommer den här hopblandningen av engelska och franska ifrån? Mount Blanc????

Det heter Mont Blanc på franska, Monte Bianco på italienska, och inget annat. Någon som bestigit Mount Kebnekaise?

Om det hette något annat än Mont Blanc på engelska skulle det väl snarast vara Mount White i så fall :)
 
pecall; sa:
Nej, nu kan jag inte låta bli att släppa fram språkpolisen i mig! Var kommer den här hopblandningen av engelska och franska ifrån? Mount Blanc????

Det heter Mont Blanc på franska, Monte Bianco på italienska, och inget annat. Någon som bestigit Mount Kebnekaise?

Om det hette något annat än Mont Blanc på engelska skulle det väl snarast vara Mount White i så fall :)

orka
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nickeB Erfarenhet av att bestiga Mount Rainier Alpin / Bigwall 1
Räv Rävsson Tom Cruise ska bestiga Mount Everest Alpin / Bigwall 26
trbngr Lämpliga 4000m-toppar att bestiga ensam Alpin / Bigwall 10
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
ViktorAdolfsson Bestiga berg med begränsad budget? Alpin / Bigwall 16
mo9jan Bestiga Denali. Alpin / Bigwall 6
Nielskorven Vad krävs för att bestiga Everest? Alpin / Bigwall 33
Jokk Vill bestiga toppar! HUR? Alpin / Bigwall 9
Marcand Att bestiga Sarektopparna? Alpin / Bigwall 1
steffcarro Bestiga Mont Blanc. Alpin / Bigwall 3
kmsellin Bestiga galdhöpigen? Alpin / Bigwall 4
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Brune Svensk tjej har bestigt Mount Everest Alpin / Bigwall 0
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
mo9jan Mount Cook/Aoraki Alpin / Bigwall 1
mo9jan Guidebok Mount Cook? Alpin / Bigwall 2
lubben Mount Kenya (Batian/Nelion), svårighet? Alpin / Bigwall 3
Brune 18 årig tjej har bestiget Mount Everest Alpin / Bigwall 6
tovalova Mount Everest Fantasy Ridge Alpin / Bigwall 8
linkis Hur många svenskar har bestigit Mount Everest? Alpin / Bigwall 3
osse26 Mount Blanc Bildspel! Alpin / Bigwall 23
osse26 Mount Blanc Alpin / Bigwall 0
zzeezz Mount Everest från toppen Alpin / Bigwall 3
9090 affisch på mount everest Alpin / Bigwall 9
Hobbe21 Kallt på Mount Blanc..? Alpin / Bigwall 10
Hobbe21 Karta över Mount Blanc? Alpin / Bigwall 6
extremast Mount everest Alpin / Bigwall 7
ritron Atmosfärstryck på Mount Everest Alpin / Bigwall 1
schmuck mount blanc vintertid Alpin / Bigwall 3
Vinterbestigning av mount fuji Alpin / Bigwall 1
Mount Cook New Zealand. Alpin / Bigwall 5
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
Ghost79 Varning Gouter Route, Mt Blanc Alpin / Bigwall 10
Ghost79 Söker klätterpolare Mt Blanc Alpin / Bigwall 2
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
Nollsjuan Mt Blanc-paket UTAN Albert Premier/A de Tour? Alpin / Bigwall 3
RikDem Lämplig tidpunkt Mt Blanc Alpin / Bigwall 2
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
Ghost79 Gouter Hyttan Mt Blanc Alpin / Bigwall 1
surstrumpa Mont Blanc i Juni? Alpin / Bigwall 16
Ghost79 Mt Blanc v 33, 2012 Alpin / Bigwall 0
raxzz Mt Blanc Alpin / Bigwall 26
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Julius Kramer Scarpa Mont Blanc? Alpin / Bigwall 6
Cremytos Tramway to Nid d'Aigle (Mont Blanc) Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Matterhorn / Mont Blanc Alpin / Bigwall 11
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
apfaktor Mt Blanc med UCPA 3/7 Alpin / Bigwall 2
apfaktor Mt Blanc Vinter som sommar??? Alpin / Bigwall 2
Alvebris Mont Blanc? Alpin / Bigwall 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.