Att bestiga Sarektopparna?

Hej
Vi är två grabbar som planerar att göra en klättertur/bestigning i Sarek nu till påsk och vi har ett par frågor gällande detta. Vi hade tänkt oss att bestiga Sareks fyra toppar och eventuellt också nån topp på Äpar. Vi har god fjällvana och klätterkunskaper.

Det vi undrar över är följande:
Var och hur svåra är klätterpassagerna mellan topparna? Jag har hört att mellan Nord och Stor toppen skall det visst vara en klätterpassage, samt en mellan Syd och Bucht. Stämmer detta? Är det vanlig kamvandring de övriga sträckorna? Vad behöver man för säkerhetsutrustning, alltså utöver stegjärn, yxa och rep? Är det renodlad klättring eller branta snöfält?
Var är det bäst att göra läger? En del rekommenderar Kukkesvagge. Enkelt att ta sig upp till Nordtoppen och sedan runt de andra och ned igen. Fördelar/Nackdelar med detta? Stor lavinrisk?

Äpar vet jag inte mycket om annat än att det ser riktigt inbjudande ut, någon som vet mera?

Tacksam för alla tips gällande ämnet
Markus Andersson
 
Läs UTE-maggan

Läs senaste numret av UTE-maggan. Är det någon info som fattas så kan jag förtydliga.

MVH

Peter Ask
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.