Vill bestiga toppar! HUR?

Hej!

Jag är snart 20år fyllda vill lära mig att bestiga toppar och alt vad det innebär; isklättring, glaciärer osv....


Något bra tips på hur man börjar? Kurser?

Hur är STFs "Högalpin kurs"? Någon som har erfarenhet av STFs "Expedition Akka", behöver man några förkunskaper för den turen? det stod inget på deras hemsida?


Tacksam för svar.



Mvh,
Filip
 
KUL!

Hej!

Vad roligt att du vill ge dig ut i bergen, du kommer snart att märka att det finns massor av "snälla" människor som vill ge dig massor av goda råd om vad man ska och inte ska göra ... och jag tänkte sälla mig till raden ...

Gå en lokal klätterkurs med en auktoriserad instruktör. Det ger dig en stabil grund att stå på vad det gäller säkerhet och rephantering, nödvändigt för att nån skall våga klättra med dig.

Ta kontakt med den lokala klätterklubben och engagera dig lite i verksamheten, där kommer du att hitta både kurser och likasinnade. Sen är det bara att ge sig ut och upp... välkommen i gänget.

Kolla efter klubbar här:
http://www.klatterforbundet.com/klubbar.php?lan=S

./niklas
 
Högalpin sommarkurs

Jag gick STF:s högalpina sommarkurs för 6 (?) år sedan och den var helt OK. Både klippklättring och glaciärteknik ingick så den är helt rätt om man har ambitioner att bestiga toppar. Dock måste man vara medveten om att man inte hinner gå in på djupet samt öva tillräckligt på allt, kurstiden är för kort för det. Men som allroundkurs och grund för att skaffa sej egna erfarenheter så var den riktigt bra.
 
Hej Pilip, jag har i sommar varit iväg på två kurser med UCPA (klippklättring i Sormiou o högalpin klättring i Argentiere). Jag kan varmt rekomendera UCPA om du vill lära dig att bestiga toppar och/eller klättra. Det är ett billigt alternativ och guiderna är väldigt bra trots att deras engelska inte alltid är den bästa. Du kan hitta deras kurser på ucpa.se

Lycka till

Micke
 
Kul att du vill upp i (på) bergen. Jag föreslår en grundkurs i klippklättring och sedan svenska klätterförbundets alpina klätterkurs i Kebnekaise. Jag har själv gått den kuresn och kan verkligen rekommendera den.

Lycka till
 

avslutat medlem xxxyyyzzz

Gäst
Jag håller med ovanstående talare. Om du inte redan gått en kurs med nån bra klätterklubb/ledare så gör det! Om du redan klättrar så är det väl egentligen bara att ge sej iväg till alperna! Själv så övade jag rätt mycket på glaciärer i början (efter ett par år på vanlig klippa). Träna self arrest, sätta upp pully-system och sånt så att man blir van och 'kompis' med isen. Börja sen med lätta leder och fortsätt uppåt. Det är riktigt sjyst om du kan gära en säsong där nere - det vinner man otroligt mycket på! Du kommer utvecklas fort och lära dej massor!
 
Kurser + egna turer

Hej!

STF's högalpina kurs är en bra introduktion om du inte tidigare sysslat med klättring. Om du inte tänker göra rena klätterturer räcker den ganska långt.

Om du har tänkt att göra mer avancerade bestigningar föreslår jag att du går följande kurser.

* nybörjarkurs i klippklättring
* kamraträddningskurs
* isklätterkurs
* klätterförbundets alpinistkurs (kebkursen)

Kurser är förstås av ringa värde utan eget praktiserande efter kurserna. Börja med enklare turer och öka gradvis svårighetsgraden så att det känns rätt hela tiden. Det bästa är om man lyckas hitta en klätterpartner på ungefär samma nivå som en själv, men det är också bra om man ibland kan få klättra ihop med mer erfarna.

Mvh, Fredrik
 
Re: Kurser + egna turer

Norris; sa:
* nybörjarkurs i klippklättring
* kamraträddningskurs
* isklätterkurs
* klätterförbundets alpinistkurs (kebkursen)
Om du ska gå så hær många kurser så kan det ju bli ganska dyrt. Så då kan det lika gærna løna sig att gå ett år på en fjell linje på en folkhøgskola. Jag har gått på Lofoten Folkehøgskole och det var helt super. Dær får du klætterkurs, glaciærkurs, långturer, massa toppturer, vinterturer och avslutningstur till Svalbard. Kolla på http://www.lofoten.fhs.no

/Helen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.