Bestiga galdhöpigen?

Hej!


Jag är en inbiten vandrare och toppbestigare, funderar nu på att bestiga norges högsta berg, galdhöpigen.
Är det nån som har gjort det och kan jämföra med tex kebnekaise!
Jag har bestigit kebnekaise två gånger, en sommar tur och en vinter.
Undrar nu som sagt om galdhöpigen, är mycket tacksam för svar.


MVH Mattias


P.s Är det nån som vet nått telefonnummer till nån station i närheten av galdhöpigen? D.s
 

wilde.bill@swipnet.se (Henke)

Gäst
Galdhö - Keb

Att bestiga gAldhö från staionen är inte svårare än Keb..tvärtom..det är en lätt vandring på 6 timmar upp o ner...
Därför rekomenderar jag dig, ifall du e en van o erfaren fjällvandrare/bestigare, att du fortsätter med bil förbi stationen o kör tills du kommer till ett hotell mitt ute i ingenstans...strax efter du kört över en bro som går över forsen...du hittar när du e där.....stanna där o börja vandra upp längs med en gammal grusstig som går upp mot glaciären....fortsätt över glaciären o ta dig sedan upp på kammen till Piggen o vandra längs med denna mot toppen..
tyvärr har jag inte namnen på alla dessa ställen nu, men jag kan återkomma med det..


Hur som hälst...turen är helt underbar o att stana o slå läger uppe på kammen är ingen dum ide.
 

kalle@telia.com (Kalle)

Gäst
Untitled

De två närmaste hyttorna är Juvasshyttan och Spiterstulen. Turen ifrån den förstnämda är inte lång ca 600 höjdmeter men går över en ganska sprickrik glaciär, så man ska ha vana av glaciärer om man ska gå där. På hösten kan den vara snöfri och då är det ju trevligt annars SKA man vara inknuten och gå med flera i ett replag. Från Spiterstulen är turen jobbigare, men glaciären på den sidan är mindre sprickrik. Har man ingen vana ska man iallafall gå med på en guidad tur.
 

mw@mbox302.swipnet.se (Mattias)

Gäst
Svellnosbreen runt

Från Spiterstulen kan man gå utan att behöva passera någon glaciär. Den stora nackdelen med Piggen är dock att det alltid är massor med baggar på toppen och vildmarkskänslan vill inte riktigt infinna sig när man sitter i toppstugan och dricker nyinköpt kaffe.


Om man känner sig stark, har lite alpin vana och ändå vill upp på toppen så kan Svellnosbreen runt vara ett alternativ. En kamvandring med 2-3 klättring och firning på två ställen, och man hinner med 5 toppar över 2300m. Avslutning upp till Galdhöpiggen. Endast en liten bit över glaciär är nödvändig men vill man ge upp så är glaciären den snabbaste vägen hem till Spiterstulen. Har själv gått första halvan och då satt bara fem slingor vid firningspunkten och vi kunde helt ensamma se de långa leden av slitna turister närma sig Galdhöpiggen tvärs över dalen.


Mer info finns i föraren över Jotunheimen som finns att köpa hos välsorterade klätterbutiker.


Mattias
 
Galdhö på vintern

Galdhöpiggen är mycket lättbestigen på vintern. Jag var 14 år (lillsyrran var bara 12!) när jag gick på skidor från Spiterstulen upp till toppen. Det gick att åka skidor i stort sett ända upp på toppen. På vårvintern är glaciärerna täckta av stora mängder snö, och är säkra att gå på.


MVH


Peter Ask
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...