Beställa billig GPS?

Re: Re: Re: antenn

frosty; sa:
Blekingepaddlare; sa:
frosty; sa:
vad menar du med att legend har okänslig antenn? alla etrex modeller har väl samma antenn. Vilken gps har då bättre antenn? Och på vilka grunder baserar du dina kunskaper? Har själv varit ut på nätet men inte hittat något som gjort mig klokare. är nämligen själv inne på att köpa en GPS och vill då naturligtvis ha en med bästa mottagningsförmåga.

mvh
bo
Får väl läggat mig i lite!
Det är ju allmänt att en patchantenn som finns i etrexserien är klart okänsligare och kräver bättre mottagningsförhållanden än en helixantenn som man använder i C60 och i de flesta Magellan:s
Nackdelen med helixen är att den tar större plats i mottagaren.

Jo det har jag också fått mig itutat och teoretiskt är det nog oxå så, men det är ju inte bara antennen som det beror på om du får bra mottagning och tyvärr har jag som sagt inte hittat någon test som kan påvisa vilken mottagare som är bäst.

Kan väl dela med av egna erfarenheter
Har en vista (Patchantenn)som är tämligen kass i skogen om man inte lägger den ovanpå hatten dvs den tappar kontakten ganska omgående om man lägger den i bröstfickan.
Min Meridian Gold kan jag stoppa ner i benfickan och vandra med i tät granskog utan att den tappar kontakten.
Hur vet jag detta då - erfarenheten efter ett ansenligt antal dagar i jaktskogen.
Sen måste jag säga att vistans karta är suverän - har gjort en egen jaktkarta med alla gränser inritade.
Mitt val skulle utan tvekan falla på en C60 som är större än vistan men med helixantenn och bra kartor.

Re: Re: Re: Re: antenn

Blekingepaddlare; sa:
frosty; sa:
Blekingepaddlare; sa:
frosty; sa:
vad menar du med att legend har okänslig antenn? alla etrex modeller har väl samma antenn. Vilken gps har då bättre antenn? Och på vilka grunder baserar du dina kunskaper? Har själv varit ut på nätet men inte hittat något som gjort mig klokare. är nämligen själv inne på att köpa en GPS och vill då naturligtvis ha en med bästa mottagningsförmåga.

mvh
bo
Får väl läggat mig i lite!
Det är ju allmänt att en patchantenn som finns i etrexserien är klart okänsligare och kräver bättre mottagningsförhållanden än en helixantenn som man använder i C60 och i de flesta Magellan:s
Nackdelen med helixen är att den tar större plats i mottagaren.

Jo det har jag också fått mig itutat och teoretiskt är det nog oxå så, men det är ju inte bara antennen som det beror på om du får bra mottagning och tyvärr har jag som sagt inte hittat någon test som kan påvisa vilken mottagare som är bäst.

Kan väl dela med av egna erfarenheter
Har en vista (Patchantenn)som är tämligen kass i skogen om man inte lägger den ovanpå hatten dvs den tappar kontakten ganska omgående om man lägger den i bröstfickan.
Min Meridian Gold kan jag stoppa ner i benfickan och vandra med i tät granskog utan att den tappar kontakten.
Hur vet jag detta då - erfarenheten efter ett ansenligt antal dagar i jaktskogen.
Sen måste jag säga att vistans karta är suverän - har gjort en egen jaktkarta med alla gränser inritade.
Mitt val skulle utan tvekan falla på en C60 som är större än vistan men med helixantenn och bra kartor.

Hur är det med garmin 72 den har ju helix antenn vet du om den är bättre än etrex:arna? funderar antingen på en sådan eller en legend

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hej!
Kolla i något av tidningen Råd och Röns senaste nummer. De gjorde ett test där och jag uppfattar dem som seriösa.
Mvh/Tord

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips