Berghaus Vulcan Liggunderlag !

Hallå där!

Detta blir mitt första inlägg här på utsidan, då jag inte hittat några bättre lösningar eller svar, än och ställa frågan själv.

Jag köpte för ca en månad sen en Berghaus Vulcan, vilket jag redan nu känner var ett toppenköp! Frågan är, det följer med två extra "spännband" vilket jag antar är till för att kunna fästa övrig utrustning med, t ex liggunderlag? Men hur och var fäster jag dessa, jag menar alltså inte bärrämmarna till dagssäcken utan de två övriga som följer med när du köper ryggsäcken.

Tacksam för svar, även andra förslag på att fästa liggunderlaget på denna ryggsäck!

/ Marcus

Vet inte vilka remmar du åsyftar. Men jag använder två resårsnören och spänner fast liggunderlaget vertikallt baktill på säcken, enligt bild nedan. Gör jag på alla mina ryggor. Fungerar bra. Det går bra med de tunnaste resårsnörena som t.ex Naturkompaniet har. Men använder man en Vulcan med sidofickor är ju syftet ofta attt bära 25 kg+, och då kan det löna sig att gå upp en grovlek, ha lite grövre resårsnöre. Håller emot bättre och det fastspända liggunderlaget hjälper ryggan att stå upp när man ställer ner den. Kostar, tja 6-12 kronor per meter. Resårsnöre är förresten kanon till mycket. Snodden är bland det mest användbara som finns.:)

cfee95971790e57f030e30a28ab97308.jpg

Raskesven

Tack för svar.

Det var så jag också tänkte göra, dina gummiband, fäster du dem i framsidan på säcken där det finns två band det går att trä igenom ex snöret i?

De band jag menade som följde med var nått slags band med en typ av "klämma" i ena änden. var bara en tanke att de var gjorda för att fästa ex liggunderlag med :)

jo har funderat och testat det också :) men jag vill ha liggunderlaget lätt till hands, sen är det svårt att få ner det utan att det går sönder i säcken. I alla fall när jag gjort mina försök ;)

Här kommer en bild på de rämmar som medföljde när jag köpte ryggsäcken, är det någon som vet användningsområdet för dessa? :)

Bilagor

• DSC01117.jpg
    DSC01117.jpg
    38.8 KB · Visningar: 1,433

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Kompressionsremmar är det inte. De sitter redan på säcken. Eftersom det är ett öppet stängbart spänne ser det ut som om remmarna ska kunna sättas fast på andra remmar. Förlängning? Svårt att föreställa mig vad de ska vara till för. Har aldrig saknat dem;-)

Raskesven

Min säck kom med extra remmar som skulle användas som bärremmar till sidofickorna när man gjorde de till dagturssäck. Nu hänger hela skiten i garaget eftersom den är så tung :)

Bärremmar till sidofickorna är det inte heller. Tung säck vet jag inte. Känner inte till någon lättare säck för användningsområdet.

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips