Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Berghaus Atlas
- Trådstartare Nimrodh
- Start datum
Sportkompaniet i Stockholm har säcken. Annars kan Recon i Uppsala:
http://www.recon.se/Ryggsackar/atlas.htm
låta dig titta på den. De har direktförsäljning vid deras lager, om ni kommer överens om tid.
http://www.recon.se/Ryggsackar/atlas.htm
låta dig titta på den. De har direktförsäljning vid deras lager, om ni kommer överens om tid.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Prova själv!
Man kan inte lita på vad andra tycker och tänker eller hur en ryggsäck ser ut på bild.
Jag var själv inne på en Berghaus Vulcan förra året men den passade inte min rygg för fem öre.
Följdaktligen inhandlades en annan (dyrare och tyngre)
ryggsäck.
Uffe
Man kan inte lita på vad andra tycker och tänker eller hur en ryggsäck ser ut på bild.
Jag var själv inne på en Berghaus Vulcan förra året men den passade inte min rygg för fem öre.
Följdaktligen inhandlades en annan (dyrare och tyngre)
ryggsäck.
Uffe
Re: Prova själv!
Hela grejen med Atlas/Vulcan är väl just det fasta bärsystemet, passar det så har man en outslitlig rygga för hela livet till ett vettigt pris.. Passar den inte ryggen så e den skit.
Jag har haft min Vulcan läääänge och är mykke nöjd!
Schneeberger; sa:Jag var själv inne på en Berghaus Vulcan förra året men den passade inte min rygg för fem öre.
Uffe
Hela grejen med Atlas/Vulcan är väl just det fasta bärsystemet, passar det så har man en outslitlig rygga för hela livet till ett vettigt pris.. Passar den inte ryggen så e den skit.
Jag har haft min Vulcan läääänge och är mykke nöjd!
Kanon, dessa ska jag kolla. Håller med en tidigare talare att recensioner och bilder inte är tillräckligt. Vill ju pröva på plats. Recensionerna prisar ju denna säck, men vad jag kan finna saknar den kompressions remmar - dessa kan ju vara en förutsättning om inte ryggan är helt fullpackad. Eller vad säger någon med erfarenhet av dessa säckar?
kompressions remmar
Hej!
Min Atlas har två kompressions remmar på varje sida. Remmarna sitter innanför de avtagbara sidfickorna. Fungerar bra vid de tillfällen jag behöver använda dem.
/Rickard
Hej!
Nimrodh; sa:... vad jag kan finna saknar den kompressions remmar - dessa kan ju vara en förutsättning om inte ryggan är helt fullpackad....
Min Atlas har två kompressions remmar på varje sida. Remmarna sitter innanför de avtagbara sidfickorna. Fungerar bra vid de tillfällen jag behöver använda dem.
/Rickard
Atlas är en kanonsäck och den har kompressionsremmar. Den är dessutom klart prisvärd eftersom den stått still i priset i flera år, eller till och med sänkts.
De säckar som kostade lika mycket för några år sedan är uppe i minst 4000.
Konstruktionen är ganska gammal, vilket mest visar sig på att axelremmarna är lite spinkigare än de modernare konkurrenterna. En annan nackdel är att den ligger som limmad mot ryggen - man blir rätt svettig.
Jag har en gammal Vulcan som har samma bärsystem förutom att de nyare (och Atlas) har styvare avbärarbälte - något som jag tycker gör att ryggan stretar mot när man går.
Däremot är Berghaus fortfarande ganska ensamma om att använda ett vettigt spänne till avbärarbältet (belastningsriktningen är inte samma som öppningsriktningen), och alla spännremmar är fästa i sin lösa ände så att de inte hänger och slänger.
Jag är beredd att påstå att det inte finns någon annan säck under 3000 som är lika bra.
Men som sagt: man ska helst inte köpa rygga för 3000 utan att prova.
De säckar som kostade lika mycket för några år sedan är uppe i minst 4000.
Konstruktionen är ganska gammal, vilket mest visar sig på att axelremmarna är lite spinkigare än de modernare konkurrenterna. En annan nackdel är att den ligger som limmad mot ryggen - man blir rätt svettig.
Jag har en gammal Vulcan som har samma bärsystem förutom att de nyare (och Atlas) har styvare avbärarbälte - något som jag tycker gör att ryggan stretar mot när man går.
Däremot är Berghaus fortfarande ganska ensamma om att använda ett vettigt spänne till avbärarbältet (belastningsriktningen är inte samma som öppningsriktningen), och alla spännremmar är fästa i sin lösa ände så att de inte hänger och slänger.
Jag är beredd att påstå att det inte finns någon annan säck under 3000 som är lika bra.
Men som sagt: man ska helst inte köpa rygga för 3000 utan att prova.
Jag har en Atlas sen några år och är nöjd. Komprissonsremmar finns som någon redan skrivit och ryggan kan bli bra platt med hjälp av dem. Placeringen under sidofickorna gör dem dock lite knöliga att komma åt.
Sidofickorna gillar jag annars skarpt, har en av dem på ryggen nästan dagligen (till och från jobbet). Givetvis inget unikt med sidofickor som dagtursäck, men Atlas varianten är väldans trevlig, IMHO.
Leif...
Sidofickorna gillar jag annars skarpt, har en av dem på ryggen nästan dagligen (till och från jobbet). Givetvis inget unikt med sidofickor som dagtursäck, men Atlas varianten är väldans trevlig, IMHO.
Leif...
2 steg framåt och 1 steg tillbaks
Steg 1 i komprimeringen är ju att ta av fickornas 20 liter.
Att komprimera säcken med fickorna påmonterade är ju att gå över jokken efter vatten.
bogart; sa:Komprissonsremmar finns ... placeringen under sidofickorna gör dem dock lite knöliga att komma åt.
Att komprimera säcken med fickorna påmonterade är ju att gå över jokken efter vatten.
Re: 2 steg framåt och 1 steg tillbaks
Men du vet väl att vattnet ALLTID smakar bättre på andra sidan.....
/mats
Nordesjo; sa:bogart; sa:Komprissonsremmar finns ... placeringen under sidofickorna gör dem dock lite knöliga att komma åt.
Men du vet väl att vattnet ALLTID smakar bättre på andra sidan.....
/mats
Nordesjo; sa:Konstruktionen är ganska gammal, vilket mest visar sig på att axelremmarna är lite spinkigare än de modernare konkurrenterna. En annan nackdel är att den ligger som limmad mot ryggen - man blir rätt svettig.
Personligen tyckte jag att axelremmarna var alldeles utmärkta eftersom jag själv är rätt spinkig....
Däremot instämmer jag i att man verkligen blir svettig av att bära en Vulcan/Atlas. Och det beror *inte* på att de rymmer 100l med sidofickor......
Fråga till Martin (eller annan Vulcan/Atlas ägare):
Jag hade också en Vulcan av äldre modell, fick inte den "nya" modellen dessutom sidostramare till avbärarbältet så att man kan reglera hur tight säcken sitter. Det tyckte jag annars var enda "bristen", säcken kunde svänga lite väl mycket i förhållande till bältet och därmed "rycka" i bältet vid gång.
/mats
Liknande trådar
- Svar
- 25
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 9
- Visningar
- 3 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips