Bergen mellan Polen-Tjeckien

Tjena!

Befinner mig nu i Poznan, Polen och hade tankt ta mig ner till Prag. Nagon som har cyklat dar och kan rekomendera nagra fina gransvagar i bergen?
Hade tankt ta vagen forbi Jelenia Gora?

Tyvärr inte just den biten, men har cyklat mellan Dresden- Usti Nad Labem, Där var vägarna helt ok även om det givetvis var ganska brant. Från det lilla man kan bedöma från kartor så verkar den enklaste vägen vara att först cykla mot Frydlant sen vidare mot Liberec men det är som sagt bara gissningar utifrån googles terrängkarta. Det lär dock vara finare att cykla mer i bergen men lite mer jobb blir det ju förstås.

Lycka till, och besök gärna även nån annan stad i tjeckien Prag är tyvärr väldigt turist anpassat men fint. Har cyklat dit från Sverige via Tyskland.

Rekommenderar även Brno som känns mer genuint även om det inte är lika vackert som Prag.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har trampat i området ner till Hradec Králové(Tjeckien) - sedan vidare till Slovakien. Kommer ej ihåg(men kan kolla upp)så här rakt av vilken väg jag tog - men minns att det var kuperat och vackert.

Senast ändrad:
dresden

om du tar dig till dresden så finns det fin flodväg hela vägen ner till prag.en stigning på 100 m totalt tror jag. men det är kanske mer spännande att cykla över bergen.
H

Cesky Raj

Kör du via Jelenia Gora så passerar du antagligen Krkonose-bergen, som är väldigt fina.

Halvvägs mellan gränsen och Prag hittar du staden Turnov. Söder om den finns ett fint område som heter Cesky Raj ("det tjeckiska paradiset") där du kan cykla på cykelstigar genom ett landskap av skog, höga pelarformade sandstensklippor, borgar och pittoreska byar. Lätt att hitta mat & boende och mycket att se.

Håller med föregående. Bergsområdet mellan Jelenia Gora och Liberec är en formidabel skönhet. Klart du ska ta den vägen. Missa sedan inte "skelettkyrkan" i Kutna Hora fyra mil väster om Prag. Klart värt en omväg.

Kör hårt!
/A

Alright, det var en fin-fin vag over bergen maste jag saga. Bush-campade sen precis nar jag kommit over den Tjeckiska gransen bland en massa blabarsbuskar. Som ett brev pa posten sa traffade jag en Tjeckisk blabarsplockare dagen darpa nar jag holl pa att plocka ihop taltet.

Dessvarre sa fick jag en fixide om att jag ville kaka pizza i Prag ikvall, sa jag sag bara Turnov i forbifarten. Hann dock med att ta lite kort pa kyrkan "Pantheon" i Hrad Vranov.

Nu sa ar pizzan uppaten och jag har tagit en vilopaus fran stads-strosandet pa ett internet cafe i en trevlig upplyst grand.

Ska stanna har i nagra dagar och vila lite, sedan blir det nog mot Wien, kanske Bratislava och sedan Budapest. Ska dock varva ner lite nu tror jag och verkligen halla mig till 6mil om dagen, har gjort 18 vissa dagar =S

Men men, det har varit en bra push ut i varlden =)

Om du har stela ben i Wien går det utmärkt att ta cykeln ombord på någon av alla dessa båtar som trafikerar Donau ner till Bratislava. Den slovakiska huvudstaden är charmerande och inte lika hysterisk som "storebror" Prag.

Kör hårt!
/A

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips