Tarp test i Sarek 2011

Ursakta aao - har inget svenskt tangentbord :(

Jag ar anhangare av Ray Way lightweight hiking, och ville testa tarp taltning i somras uppe i Sarek.
Tarpen ar Ray's kit, med tunn silnylon vav - tunnare an Hilleberg UL vav..

Vi korde tva natter med Tarpen, och jag ville ha lite tips till fler folk om ni skulle fa for er att testa.
Vi hade med oss tva stavar som ar ganska kraftiga och jag anvande dem uppockner - dvs handtaget ner i backen sa att det inte aker ner for mycket i mossan.

Forsta natten var precis efter en halv dags vandring ifran Anonjalme/Akkastugorna. Det var valdigt oppet och vi satte ena langsidan ner mot backen for att stoppa vinden. Funkade fint, tills myggen kom. Jag hade bara med myggnatshuvor - inget innertalt, sa runt 3 tiden sa fick vi hoppa in i plan B - Hilleberg.

Ett par dagar senare testade vi tarpen for regn och blast-skydd for lunchen, mitt i karga Gouphervagge, det funkade fint att komma i la, temperaturen blev ordentligt battre utan vindfaktorn.

Sista campingen korde vi mitt uppe i Snavavagge, med utsikt norrut mot Rapadalen.
Dar funkade tarpen utan myggnat fint, det var lite fuktigt i luften, inga mygg och lite vind.

Nu till slutsatsen: skall man vaga ta enbart tarp med sig till Sarek? Jag vill gora det, men man maste ha innertalt i myggnat, och tanka pa vart man satter upp det och forankra det ordentligt.
Sen skulle jag nog inte rekommendera den tunna UL vaven, utan lite tjockare typ 40D silnylon.
Det ar nog definitivt inte for forsta gangen i Sarek, och om det skulle krisa sig - dvs tarpen blaser sonder, sa maste man ha klader osv for att orka ta sig ner en bit dar man har la. Jag skulle ocksa ta med mig ordentligt med sytrad - dvs om den blaser sonder sa tror jag man maste kunna laga den ute i falt.
Forsta gangerna ar det en sakerhetsaspekt att ha plan B med sig - dvs ta med taltet innan man ar helt saker.
Sen tycker jag det blir ordentligt mer drag i tarpen, sa man maste ha varmare sovsack med sig.
 

Bilagor

  • IMG_1560_.JPG
    IMG_1560_.JPG
    50.1 KB · Visningar: 4,974
  • IMG_1557_.JPG
    IMG_1557_.JPG
    47.9 KB · Visningar: 4,512
  • IMG_1730_.JPG
    IMG_1730_.JPG
    62.9 KB · Visningar: 4,874
  • IMG_1996_.JPG
    IMG_1996_.JPG
    51 KB · Visningar: 4,373
Någon form av tarptält som är mer skyddat mot insekter kanske är ett alternativ? Lättare än tältet och med mer skydd än tarpen.
 
Yep, jag skall sy ihop ett 'net-tent' med isytt golv.
Blir ju lite ledig tid over jul hoppas jag.
Det blir ju inte mycket tyngre an golvet man har med sig - nu sist sa korde vi med innertaltet till Hilleberg taltet som groundsheet - funkade fint men man vill ju inte att myggnatet skall slitas i onodan..
 
Jag har börjat prova lite sånt där också på sistone. Förra sommaren hade jag med mig ett hemsytt enkelvävstält upp till Kebnekaisefjällen och i år gjorde jag två fjällturer med en lätt hemsydd tarp.

Under tarpen hade jag ett innertält med myggnät, vilket känns helt nödvändigt under myggsäsongen. Rätt stort på den första turen (se bilden) men omsytt till mer av en myggnätsbivvy till den andra med lika mycket plats kvar runt huvudet men bara en 'tub' att stoppa ner benen i. Ändringen berodde dels på att jag ville sänka vikten lite till, men också på att jag ville ha bättre vindskydd - så på den andra varianten gjorde jag det möjligt att hissa upp kanterna till ca 40cm från marken för att slippa drag då det blåser kallt.

Det är stor skillnad på ett lätt enkelvävstält med fast golv och tarp tycker jag (förutom de själförvållade brister som min tältkonstruktion hade...). Ett enkelvävstält går oftast bara att slå upp på ett sätt medans tarpuppsättningen går att variera betydligt mer beroende på väder och humör. Detta gör att jag ser tarpen som bättre både vid finväder (då jag kan sätta den högt och få utsikt runtom) och vid fulväder (då jag kan sänka den riktigt lågt och få en vindtålig uppsättning till priset av minskad bekvämlighet).

Jag har skrivit en kort beskrivning av tarpen här:http://parlindh.se/blog/?p=13

Fler bilder finns i mitt fotoalbum här på Utsidan.
 

Bilagor

  • tarp.jpg
    tarp.jpg
    37.8 KB · Visningar: 4,204
Mycket intressant test.
Instängdheten i tält lockar mig inte, däremot öppenheten under en tarp.

Jag har en hängmatta från DD Hammock som går att använda som nödbivack kombinerad med en tarp. Den har vattentät botten och myggnätet har fästen så att man kan spänna ut det för att slippa få det i ansiktet.

Hängmattan väger 950gram och med tarp till så närmar det sig 1,5 kilo.
Det är alltså ingen superlätt lösning men då har man ju även tillgång till hängmatta när man slår läger bland träden.
 
Vore oneklingen najs med fungerande lättviktslösning på <500g boende, i alla fall på längre solovandringar. Vad finns det för fler alternativ på plan B? Även om man har lagningskit med sig skulle inte jag uppleva det som lockande att gå ner i dalar eller sätta sig att sy en natt efter en lång vandringsdag i dåligt väder.

Tänker att kanske kombinera tarp med en ordentlig bivybag som kan fungera utan tarp i dåligt väder? Men då kanske man kommer upp i vikt som ett riktigt tält? Bivyn skulle ju även fylla funktion om man vill göra Sarekturer på höjd :)
 
Vad gäller plan B så gäller det väl i första hand att ha gjort ett vettigt hantverk när man sytt sina grejer samt att ha vett nog att sänka tarpen rejält om det blåser hårt. Då ser jag inte att det skulle vara större risk för haveri än med ett vanligt fjälltält. Priset är att det är betydligt mindre trevligt att bli liggande under en tarp nedsänkt till 60cm med alla kanter mot marken. Vad gäller kvalitetstält så har jag själv suttit i ett par minusgrader och hård vind tidigt en morgon och reparerat en sönderblåst båge på mitt Hillebergstält precis utanför Sarek, så man är inte säker hur man än vänder sig...

Vad gäller tarpkonstruktion så är det trevligt med en tarp där det går att få nära nog tätt runt om eftersom det annars lätt driver in en hel del regn då vinden kommer från 'fel' håll vilket jag lärde mig den hårda vägen på Jämtlandsturen i somras. Detta är ett problem man aldrig upplever i skogen. Min nästa version kommer att ha ett något större skydd i framkant och dessutom med dragkedja så att jag kan öppna upp den mer utan att behöva höja mitten alltför mycket. Å andra sidan kan jag ta bort en hel del tyg i bakkant som idag täcker helt oanvänd yta.

Rent generellt så tycker jag att tarpen fungerade väldigt bra och den ökade frihetskänslan är klart värd den ibland lägre komforten. Jag tror inte att det här är ett bra alternativt för den som inte fjällvandrat en hel del tidigare samt använt tarp i skogsmiljö - ska man ha det någorlunda bekvämt så ställer det lite högre krav än ett tält.

Här finns en blog från en Belgare som drivit tarpandet till sin spets. Läs gärna hans inlägg från Grönlandsvandringen också! Om inte annat så är bilderna helt fantastiska:
http://dzjow.wordpress.com/2011/06/08/tarping-with-the-grace-solo-spinntex-97/
 
Tarp lockar för mig också men tror jag passar på kalfjäll. Jag har varit med om stormbyar en gång som resulterade i en permanent böjd tältstång på mitt HB Nammatj. Känns som att det skulle vara risk att man får rulla in sig i tarpen i sånt väder snarare än att bara acceptera låg takhöjd :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.