Bergaus Vulcan eller Atlas?

Hej jag ska skaffa en ny ryggsäck och jag har bestämt mig för en Berghaus men frågan lyder Vulcan eller Atlas? vilken är bäst. vilken skulle ni rekommendera vi militära eller civila arrangemang?

TWA; sa:
Hej jag ska skaffa en ny ryggsäck och jag har bestämt mig för en Berghaus men frågan lyder Vulcan eller Atlas? vilken är bäst. vilken skulle ni rekommendera vi militära eller civila arrangemang?

Vulcan kan man väl få billigast? Samma bärsystem och samma volym, så jag skulle ta den.

//J

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vad som skiljer är:

Höj- och sänkbart lock på Atlas - en fördel tycker jag.

Sidofickorna på Atlas har dragkedjan som fäster sidofickorna i säcken åt rätt håll, dvs. dragkedjan öppnas nerifrån och upp, och öppningen för sidofickorna är annorlunda, de öppnas upp mer än Vulcans, men jag tycker bättre om formen på Vulcans sidofickor (Atlas är lite mer långsmala).

Atlas är lite mer på höjden än vad Vulcan är, vilket nog ofta är bra (om man inte som jag behöver mer bredd för att packa en kåta smidigt).

Atlas har topplocksfickan framåt när du har säcken på ryggen. Det ska vara en fördel för att komma åt grejer ur topplocket med säcken på sig, men det blir fnuligt tycker jag. Upplever det bättre med topplocksfickan bakåt som på Vulcan när säcken är på ryggen, eftersom den då hamnar uppåt när ryggan läggs på sin "rygg" (med ryggplattan neråt) i tältet.

Nedre öppningen är annorlunda, lite större på Atlas än på Vulcan. För egen del använder jag aldrig bottenöppningen utan har låst dragkedjan.

Atlas har lite kraftigare bärremmar, vilket är en fördel.

All in all skulle jag välja en Atlas om jag vandrar med tält för det mesta och en Vulcan om jag vandrar med kåta för det mesta, vilket jag gör:)

http://www.recon.se tar de 2500 kr för Atlas.

Raskesven

Den stora fördelen med Atlas framåtvända "topplockspackning" är väl på resor, då den som vill knycka saker ur ryggan inte kommer åt lika lätt.

Men jag håller med om att det är en nackdel i fält om man är van att lägga ryggan på bärsystemet - då kommer man inte åt.

Själv skulle jag förmodligen köpa en Atlas idag (jag har en Vulcan) eftersom den känns mer praktisk.
Eller... jag skulle köpa vilkensom och tokstrippa den på allt utom bärsystemet och istället köra med en vattentät packsäck som säck. Men det är en annan historia.

Jag stod oxå i valet och kvalet mellan Vulcan och Atlas när jag skulle köpa rygga för några år sedan, efter en hel del klämma och känna, prova kompisars ryggor osv, föll valet på Atlas då den kändes mer flexibel och användarvänlig. Jag har inte ångrat mig, idag har jag svårt att tänka mig vara utan det höj och sänkbara topplocket. =)

En av Vulcans fördelar är att den har fler yttre fästpunkter än Atlas. Speciellt när man använder sidofickorna som daypack är de yttre fästpunkterna bra för exempelvis regnkläder, rep etc.

verkar vara både för och nackdelar med både vulcan och atlas. ska nog välja en atlas. var och klämde på båda idag och jag fastnade på atlas då den har stort bottenlock som inte när man öppnar den resulterar i att allt ramlar ut. Jag konstaterade idag att Atlas bör fungera bättre i tätare terräng då den är smalare.
Så det blir nog en sådan. tack för alla svaren:D hare bra

TWA; sa:
fastnade på atlas då den har stort bottenlock som inte när man öppnar den resulterar i att allt ramlar ut.

Det inte är någon större risk, har i alla fall aldrig hänt mig.
Fördelen med Atlas botteningång är helt enkelt att den är större och därför lättare att använda.
Dessutom är den smartare ur hållfasthetssynpunkt eftersom dragkedjan inte belastas lika hårt.

Lycka till med köp!

Hej! Ni som äger en gammal Vulcan eller Atlas, hur gamla är era säckar, dvs vilken årsmodell? Finns det någon som vet hur länge de tillverkats. Jag har kikat på en Berghaus Crusader från -84, och undrar om den kan vara "för" gammal...?

/A.

Jag köpte min begagnad 1994 eller 95, förmodligen tillverkad ett eller ett par år tidigare. Så den visar inga ålderstecken ;)

Risken med en för gammal säck är (förutom slitage och vissa äldre konstruktionsdetaljer) är nog mest att väven kan delaminera. PU-beläggningen på insidan börjar lossna från polyamidtyget. Det är särskilt vanligt i ryggsäckars snölås, där väven är tunnare och veckas oftare, har jag märkt.
Dessutom blir ju äldre plast sprödare, särskilt om den har varit utsatt för dagsljus. Att impregneringen också lär ha släppt kan man ju åtgärna själv.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips