Bergaus Vulcan eller Atlas?

Hej jag ska skaffa en ny ryggsäck och jag har bestämt mig för en Berghaus men frågan lyder Vulcan eller Atlas? vilken är bäst. vilken skulle ni rekommendera vi militära eller civila arrangemang?
 
TWA; sa:
Hej jag ska skaffa en ny ryggsäck och jag har bestämt mig för en Berghaus men frågan lyder Vulcan eller Atlas? vilken är bäst. vilken skulle ni rekommendera vi militära eller civila arrangemang?

Vulcan kan man väl få billigast? Samma bärsystem och samma volym, så jag skulle ta den.

//J
 
Vad som skiljer är:

Höj- och sänkbart lock på Atlas - en fördel tycker jag.

Sidofickorna på Atlas har dragkedjan som fäster sidofickorna i säcken åt rätt håll, dvs. dragkedjan öppnas nerifrån och upp, och öppningen för sidofickorna är annorlunda, de öppnas upp mer än Vulcans, men jag tycker bättre om formen på Vulcans sidofickor (Atlas är lite mer långsmala).

Atlas är lite mer på höjden än vad Vulcan är, vilket nog ofta är bra (om man inte som jag behöver mer bredd för att packa en kåta smidigt).

Atlas har topplocksfickan framåt när du har säcken på ryggen. Det ska vara en fördel för att komma åt grejer ur topplocket med säcken på sig, men det blir fnuligt tycker jag. Upplever det bättre med topplocksfickan bakåt som på Vulcan när säcken är på ryggen, eftersom den då hamnar uppåt när ryggan läggs på sin "rygg" (med ryggplattan neråt) i tältet.

Nedre öppningen är annorlunda, lite större på Atlas än på Vulcan. För egen del använder jag aldrig bottenöppningen utan har låst dragkedjan.

Atlas har lite kraftigare bärremmar, vilket är en fördel.

All in all skulle jag välja en Atlas om jag vandrar med tält för det mesta och en Vulcan om jag vandrar med kåta för det mesta, vilket jag gör:)

http://www.recon.se tar de 2500 kr för Atlas.

Raskesven
 
Den stora fördelen med Atlas framåtvända "topplockspackning" är väl på resor, då den som vill knycka saker ur ryggan inte kommer åt lika lätt.

Men jag håller med om att det är en nackdel i fält om man är van att lägga ryggan på bärsystemet - då kommer man inte åt.

Själv skulle jag förmodligen köpa en Atlas idag (jag har en Vulcan) eftersom den känns mer praktisk.
Eller... jag skulle köpa vilkensom och tokstrippa den på allt utom bärsystemet och istället köra med en vattentät packsäck som säck. Men det är en annan historia.
 
Jag stod oxå i valet och kvalet mellan Vulcan och Atlas när jag skulle köpa rygga för några år sedan, efter en hel del klämma och känna, prova kompisars ryggor osv, föll valet på Atlas då den kändes mer flexibel och användarvänlig. Jag har inte ångrat mig, idag har jag svårt att tänka mig vara utan det höj och sänkbara topplocket. =)
 
En av Vulcans fördelar är att den har fler yttre fästpunkter än Atlas. Speciellt när man använder sidofickorna som daypack är de yttre fästpunkterna bra för exempelvis regnkläder, rep etc.
 
verkar vara både för och nackdelar med både vulcan och atlas. ska nog välja en atlas. var och klämde på båda idag och jag fastnade på atlas då den har stort bottenlock som inte när man öppnar den resulterar i att allt ramlar ut. Jag konstaterade idag att Atlas bör fungera bättre i tätare terräng då den är smalare.
Så det blir nog en sådan. tack för alla svaren:D hare bra
 
TWA; sa:
fastnade på atlas då den har stort bottenlock som inte när man öppnar den resulterar i att allt ramlar ut.

Det inte är någon större risk, har i alla fall aldrig hänt mig.
Fördelen med Atlas botteningång är helt enkelt att den är större och därför lättare att använda.
Dessutom är den smartare ur hållfasthetssynpunkt eftersom dragkedjan inte belastas lika hårt.

Lycka till med köp!
 
Hej! Ni som äger en gammal Vulcan eller Atlas, hur gamla är era säckar, dvs vilken årsmodell? Finns det någon som vet hur länge de tillverkats. Jag har kikat på en Berghaus Crusader från -84, och undrar om den kan vara "för" gammal...?

/A.
 
Jag köpte min begagnad 1994 eller 95, förmodligen tillverkad ett eller ett par år tidigare. Så den visar inga ålderstecken ;)

Risken med en för gammal säck är (förutom slitage och vissa äldre konstruktionsdetaljer) är nog mest att väven kan delaminera. PU-beläggningen på insidan börjar lossna från polyamidtyget. Det är särskilt vanligt i ryggsäckars snölås, där väven är tunnare och veckas oftare, har jag märkt.
Dessutom blir ju äldre plast sprödare, särskilt om den har varit utsatt för dagsljus. Att impregneringen också lär ha släppt kan man ju åtgärna själv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seww Tips från er med Berghaus Vulcan Utrustning allmänt 7
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
fotografiskt Ryggsäck 100l typ Berghaus Vulcan Utrustning allmänt 35
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 18
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.