Bergans Romsdal vs. Trollhetta

Jag har både vandrat i fjällen och tillbringat camingsemestrar med två vuxna och två barn i ensiffrig ålder i ett 3-mans ryggåstält (Keb3) på 90-talet. Liggbredd var dock 170cm, och barnen skavfötters i mitten. Dubbla ingångar och absider underlättade, så visst går det om bara viljan finns. På 80-talet när jag köpte det tältet var inte urvalet av tälmodeller och fabrikat i närheten av vad det är idag, vilket kanske gjorde valet lättare.

Kommer ihåg en dag på Gotland när det regnade 100mm på ett dygn, vårt tält stod välspänt och helt torrt inuti medan andra tält på campingen såg mindre inbjudande ut. Yttertältsduken isilikoniserad polyesterväv är lika tät och fin som när tältet var nytt även idag 35-år efter inköp, kopplat inner- och yttertält. På innertältets golv har dock all PU beläggning släppt för decennier sedan vilket var anledningen till tältets pensionering.
 
Annars kan jag tipsa om Helsport Fjellheimen Pro 4 Camp med rektangulär sovyta och stor absid. Där ryms vi, två vuxna och tre barn, utan problem. Fyra liggunderlag på bredden och ett på tvärsen, vid ingången. Finns även som lite billigare variant som heter Fjellheimen Trek 4, fördelen med det tältet är myggnätsdörren vid ingången, likt Hillbergs Keron/Nammatj. Har dock upplevt lite otäta sömmar kring ingången som läcker vid regn på det senare.
 
Detta forum är ej tänkt att användas för att bevaka sina affärsintressen på arbetstid.
De nya medlemmar som skrivit många inlägg på kort tid bör man vara mkt restriktiv mot att beakta deras inlägg.
Det är nyss som Helsport är upp köpta och börjar dra ner på service och det är ju redan tillverkade tält och deras priser som jag har kommenterat att man kan ha högre lönsamhet än industrin på ca 8% beror på att man inför konkurrensbegränsning som fasta priser och ordervägran till återförsäljare som ej följer detta.
Det finns ju inköpsringar och gemensamma beställningar direkt till tillverkaren för delar av sortimentet i fritidsbranschen som gör att du kan få 20-30% lägre priser än i ordinära affärer och websidor.
 
Detta forum är ej tänkt att användas för att bevaka sina affärsintressen på arbetstid.
De nya medlemmar som skrivit många inlägg på kort tid bör man vara mkt restriktiv mot att beakta deras inlägg.
Det är nyss som Helsport är upp köpta och börjar dra ner på service och det är ju redan tillverkade tält och deras priser som jag har kommenterat att man kan ha högre lönsamhet än industrin på ca 8% beror på att man inför konkurrensbegränsning som fasta priser och ordervägran till återförsäljare som ej följer detta.
Det finns ju inköpsringar och gemensamma beställningar direkt till tillverkaren för delar av sortimentet i fritidsbranschen som gör att du kan få 20-30% lägre priser än i ordinära affärer och websidor.

Skrev jag något olämpligt?
 
Detta forum är ej tänkt att användas för att bevaka sina affärsintressen på arbetstid.
De nya medlemmar som skrivit många inlägg på kort tid bör man vara mkt restriktiv mot att beakta deras inlägg.
Det är nyss som Helsport är upp köpta och börjar dra ner på service och det är ju redan tillverkade tält och deras priser som jag har kommenterat att man kan ha högre lönsamhet än industrin på ca 8% beror på att man inför konkurrensbegränsning som fasta priser och ordervägran till återförsäljare som ej följer detta.
Det finns ju inköpsringar och gemensamma beställningar direkt till tillverkaren för delar av sortimentet i fritidsbranschen som gör att du kan få 20-30% lägre priser än i ordinära affärer och websidor.
Antar att det är till mig då. Ett drygt halvår är ju ungefär lika mycket som "någon månad"...

Tyvärr har argumentationsnivån nu nått en nivå där jag inte längre ser något värde att fortsätta den diskussionen. Det hade kunnat vara intressant att diskutera vad som driver priser på friluftsvaror -- det är en högst relevant fråga.

Hoppas TS fått svar på sina frågor. Det kan också vara läge att reflektera över prisnivån på begagnade tält. Hilleberg håller värdet bra. De flesta andra tält tappar sitt värde betydligt fortare.
 
Jag skulle aldrig ha normalbusiga ungar i ett HB för 8-10 tusen då alt från dragkedjor till tält bågar kan bli skadade.

Vilken tur att barn är olika då. Jag har två barn som definitivt är mer än normalbusiga, på gränsen till överaktiva. Vi har tältat i Hillebergtält i 10-14 tusenkronorsklassen sedan de var under året. Busar gör man utanför tältet. Punkt. Tältet är enda skyddet man har och efter ett par oväder så lär sig barnen det. Men visst har det hänt att något barn snubblat på tältet utifrån. Inte ett stångbrott, inte ett dragkedjehaveri, ingen tältduksskada. Känns inte som att jag bara haft tur med barnen i och kring tältet och vi är uppe i elva år nu med samma tält. Bra kvalitet kanske? 😉
 
Nu var det längesen jag funderade och var påläst på tält... Men jag började undra vad det här "Romsdal" är som dyker upp i XXL's erbjudanden då och då. Kanske något för sonen tänkte jag?
Spontant har jag under denna icke pålästa period bara fått för mig att Romsdal är som det gamla Trollhetta (Compact light) och att det dyra Trollhetta blivit omgjort och ett tält i ett annat segment och inte är samma?
Är det någon som kollat specen på Romsdal mot gamla billiga Trollhetta?
(Äger ett Trollhetta 3p sedan ca fem år och har haft ett Compact 4 som jag då sålde.)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.