Bergans Romsdal vs. Trollhetta

Förhoppningsvis har Bergans uppdaterat Trollhetta sedan 2016 (då det kostade 3-4000) men det har jag inte koll på. Med mer genomtänkta/seriösa detaljer kan det vara värt mer, i mina ögon.
 
Köp tremanna om du tänker ha barn i det de tar mycket mer plats än vad man tror. Takhöjd är viktigt om du ska klä på barn, fixa mat , spela kort mm, 100-105cm är mycket trevligare än 90-95cm.

Jag kan nog uppgradera mitt tält med många nya snören och pinnar för 3000-3500kr.
 
vaude-arco-2p-2-mannataelt-detail-4.jpg
Detta Vaude arco 2p tält kan du köpa för 2000 kr nytt av mig 2950 gr med kraftiga tältpåsar 2700 gr netto
Rymmer 2 stora vuxna och ett barn

DSC04140-1.JPG
WP_20200904_17_41_18_Pro.jpg
WP_20200904_17_40_48_Pro.jpg
WP_20200904_17_40_48_Pro.jpg
WP_20200904_17_49_43_Pro.jpg
WP_20200904_17_49_43_Pro.jpg
WP_20200904_18_14_00_Pro.jpg
 
jag köpte Bergans Trollhetta 3 på XXL för halva priset de kostade då runt 4000kr Det är likt den modellen som idag heter Romsdal. (Silnylon inte PU). Det nya Trollhetta ser ut att vara en ny desig, framförallt ser man det på ”dörren” det blir en mycket större öppning som jag tror är lättare att binda upp i öppet läge. På mitt Trollhetta är öppningen som på Romsdal tältet. Det är ganska svårt att knyta upp öppningen i öppet läge. Jag skulle nog ändå titta på ett 2000kr som jag gav är fyndpris även för Romsdal tältet anser jag men 8000kr för att få en större öppning vet jag inte om jag skulle ge. Har man en budget på 8000kr till ett tält så kanske det kan vara värt att lägga på ytterligare några tusen och titta på en annan klass. För 8000 har man ju lite högre förväntningar än för 2-4000kr som är budget segment men runt 8000 börjar man nosa på premium segmentet. Sedan kanske valet ändå skulle falla på Trollhetta för 8000kr istället för ett dyrare tält, det är trots allt mycket pengar det handlar om
 
jag köpte Bergans Trollhetta 3 på XXL för halva priset de kostade då runt 4000kr Det är likt den modellen som idag heter Romsdal. (Silnylon inte PU). Det nya Trollhetta ser ut att vara en ny desig, framförallt ser man det på ”dörren” det blir en mycket större öppning som jag tror är lättare att binda upp i öppet läge. På mitt Trollhetta är öppningen som på Romsdal tältet. Det är ganska svårt att knyta upp öppningen i öppet läge. Jag skulle nog ändå titta på ett 2000kr som jag gav är fyndpris även för Romsdal tältet anser jag men 8000kr för att få en större öppning vet jag inte om jag skulle ge. Har man en budget på 8000kr till ett tält så kanske det kan vara värt att lägga på ytterligare några tusen och titta på en annan klass. För 8000 har man ju lite högre förväntningar än för 2-4000kr som är budget segment men runt 8000 börjar man nosa på premium segmentet. Sedan kanske valet ändå skulle falla på Trollhetta för 8000kr istället för ett dyrare tält, det är trots allt mycket pengar det handlar om

Tack! Ja det är exakt så jag resonerar. Vid 8000:- börjar ju Hilleberg och andra premiummärken bli aktuella.
 
Köp tremanna om du tänker ha barn i det de tar mycket mer plats än vad man tror. Takhöjd är viktigt om du ska klä på barn, fixa mat , spela kort mm, 100-105cm är mycket trevligare än 90-95cm.

Jag kan nog uppgradera mitt tält med många nya snören och pinnar för 3000-3500kr.

Fast Romsdal 2p har ju 135cm i bredd. Borde inte det räcka för en vuxen och ett barn?

"Mått inre tält: 1350 x 2300 x 900 mm"
 
Fast Romsdal 2p har ju 135cm i bredd. Borde inte det räcka för en vuxen och ett barn?

"Mått inre tält: 1350 x 2300 x 900 mm"
Bredden är ok, men avsmalnade mot fötterna. Sitthöjden tycker jag däremot är i lägsta laget, och dessutom bara kring en punkt nära öppningen. Av egen erfarenhet tycker jag lägsta bekväma sitthöjd är 95cm. Visst funkar tältet för en vuxen och ett barn för övernattning, men blir ni inregnade blir det trångt utan en lite rymligare absid under tak.
 
Bredden är ok, men avsmalnade mot fötterna. Sitthöjden tycker jag däremot är i lägsta laget, och dessutom bara kring en punkt nära öppningen. Av egen erfarenhet tycker jag lägsta bekväma sitthöjd är 95cm. Visst funkar tältet för en vuxen och ett barn för övernattning, men blir ni inregnade blir det trångt utan en lite rymligare absid under tak.

Bra synpunkter som jag tar med mig 👍🏻
 
Det jag har till salu är 130-110 brett och ca 105 h vid innertält ingång och ca 85 h vid fötter
och nästan raka innerväggar jag är 194l och tycker det är stort inv 2 fullvuxna eller 2 normala och ett barn ok
Jag provade och sitta mot en vägg och mäta från golv till huvud med linjal 90 grader ut då får man min höjd och glöm ej sitta på det liggunderlag du ska anv helst 5 cm fritt för att ej trycka ihop inner och yttertält mot varandra och få vatten eller kondens på inner tältet.
Jag skulle aldrig ha normalbusiga ungar i ett HB för 8-10 tusen då alt från dragkedjor till tält bågar kan bli skadade.
 
HB Har extrem vinstmarginal och är ej bättre än de norska märken som Helsport och Bergans i samma material
Visst har Hilleberg en hälsosam vinstmarginal. Jag vet inte om jag kan hålla med om att den är "exterem" -- eller så är jag miljöskadad från den bransch jag jobbar i -- där liknande vinstmarginal är rätt vanlig. (20-35%).

Att sedan ta upp ett Helsport som någon med mindre ambitioner på vinstmarginal tycker jag är intressant. Helsport ägs av riskkapitalbolaget Ferd, vilka inte direkt är kända för att vilja minska sin vinst...

Om Hilleberg är bättre eller inte än Helsport och Bergans låter jag vara osagt. Men argumentet att deras vinstmarginal är extrem köper jag inte. Jag skulle nog vilja hävda att du som vanligt får vad du betalar för.

Det finns hur som helst väldigt liten orsak för Hilleberg att sänka priserna. De säljer för tillfället hela sin produktion och har riktigt långa leveranstider. Om de varit ägda av ett riskkapitalbolag kan jag i princip garantera att priserna höjts rejält. Nu är de familjeägda -- så vi får se vart priset tar vägen. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.