Bergans kompakt

Jag undrar om det är någon som använder eller har provat bergans kompakt.
Jag har försökt att få titta på det men det enda stället som jag vet har tältet är Udens sport i Göteborg, och de får hem nya först i slutet av augusti.
Men dagen innan midsommar sa de att det skulle dröja en vecka. Men jag antar att det var slut hos bergans.
Niklas

sunderlux; sa:
Jag undrar om det är någon som använder eller har provat bergans kompakt.
Jag har försökt att få titta på det men det enda stället som jag vet har tältet är Udens sport i Göteborg, och de får hem nya först i slutet av augusti.
Men dagen innan midsommar sa de att det skulle dröja en vecka. Men jag antar att det var slut hos bergans.
Niklas

Jag har använt tältet i 2 år. För priset finns inga andra tält att jämföra!
Pröva Skövde natur där jag köpte mitt tält, de säljer över nätet.
http://www.skovdenatur.nu/

Eftersom det är några som frågat, får jag skriva in en recension, den kommer senare ikväll.

MVH Hasse

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kompakt 3

Jag inhandlade ett Bergans i fjol och upphängningen som Hans nämner i recensionen är åtgärdad. Den består av plastringar med hakar numer. Markfästena är nog också fler på min modell, minns inte exakt antal men tre per kortsida och två eller tre på långsidorna tror jag. Tältet har funkat bra både sommar och vinter, men är som sagt lite lågt och lite kort. Men jag undrar hur väl dom elastiska snoddarna man fäster i tältpinnarna håller vid hårt väder? Har inte haft oturen att få testa det på allvar ännu.
Sammanfattningsvis ett mkt prisvärt tält. Kolla med Magazinet i Karlstad, 054-212768.

// Lasse

Re: Kompakt 3

kasper99; sa:
Jag inhandlade ett Bergans i fjol och upphängningen som Hans nämner i recensionen är åtgärdad. Den består av plastringar med hakar numer. Markfästena är nog också fler på min modell, minns inte exakt antal men tre per kortsida och två eller tre på långsidorna tror jag. Tältet har funkat bra både sommar och vinter, men är som sagt lite lågt och lite kort. Men jag undrar hur väl dom elastiska snoddarna man fäster i tältpinnarna håller vid hårt väder? Har inte haft oturen att få testa det på allvar ännu.
Sammanfattningsvis ett mkt prisvärt tält. Kolla med Magazinet i Karlstad, 054-212768.
// Lasse

Jag tror att jag fick ett tält ur första serien. Därav småmissarna, känns som barnsjukdom. Den korta längden kompenseras lite med att man inte ligger rakt i tältets riktning, varför några extra cm fås. Detta gäller de 2 som ligger utmed väggen.
Är man lång, över 1.90 m, bör man ligga där och den som är kortast ligger i mitten.

Angående gummibanden, det första lossande på en lugn skogstur utanför Göteborg. Det var knuten som gick upp, inget brott. De grejar dåligt väder på fjället i.a.f.
Jag har alltid med mig extra gummiband och tältpinnar, en säkerhetsåtgärd.

/Hasse

Finns på Kanotcentrum

Vi köpte vårt Kompakt på Kanotcentrum, enligt deras prislista ska de fortfarande sälja det.

Vi har testat tältet under en helg och en veckas fjällvandring. Som nämnts tidigare är tältet lite lågt men annars fungerar det ganska bra. Det kan vara lite knepigt att få duken helt spänd bara. Men för det priset är det ok.

Re: Finns på Kanotcentrum

cicikung; sa:
Vi köpte vårt Kompakt på Kanotcentrum, enligt deras prislista ska de fortfarande sälja det.

Vi har testat tältet under en helg och en veckas fjällvandring. Som nämnts tidigare är tältet lite lågt men annars fungerar det ganska bra. Det kan vara lite knepigt att få duken helt spänd bara. Men för det priset är det ok.

Hade ni använt sträckbanden på yttertältet?
Jag har nämligen aldrig haft något problem med slakt tält.
vore intressant att höra.

/Hasse

Re: Re: Finns på Kanotcentrum

Röksvamp; sa:

/Hasse

Vi satte fast så mycket som det gick, både tältlinor och de små banden i nederkant. Problemet är väl inte att tältet är slappt, däremot fladdrar duken lätt och det är svårt att få ner duken mot marken på ena sidan. Men det är inget som man inte kan leva med.

/Cici

Re: Re: Re: Finns på Kanotcentrum

cicikung; sa:
Röksvamp; sa:

/Hasse

Vi satte fast så mycket som det gick, både tältlinor och de små banden i nederkant. Problemet är väl inte att tältet är slappt, däremot fladdrar duken lätt och det är svårt att få ner duken mot marken på ena sidan. Men det är inget som man inte kan leva med.

/Cici

Menar du de gula sträckbanden med ögla som sitter i kombination med stångkanler? Dessa skall sträcka ut tältduken i kanalerna så att tältet i breddled spänns upp.
De gula sträckbanden är inte särskilt små!
Vid leverans hängde dessa lösa, jag fick trä i dem själv.

Genom att reglera tältsträckningen över stångkanalerna skall tältduken nå marken, jag har t.o.m. lagt stenar på tältduken vid kraftig blåst. Det tog dock tid innan jag förstod hur man skulle göra.
När mitt tält är som mest uppspänt och de friskar på fladdrar inte tältduken, men den trycks ju in och ut beroende vindriktning, helt naturligt.
Var inte rädd att strama åt ordentligt, det skall tältet tåla.
Nästa gång ni använder tältet eller helst före användning tycker jag att ni kritiskt granskar alla "förbaskade" band och snören. Jag förstod inte själv hur allt fungerade eftersom det var mitt första fjälltält.
Men har ni fullständig kontroll över funktionerna, så vet jag nog inte mer utan låter den allsmäktiga massan tala istället.

Mvh Hasse

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips