Berg eller fjäll ???

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Språk är ju lokalt och även ni i Norrbotten och Lappland känner säkert till Fjällbacka. I era ögon är inte mycket till fjäll. Men likafullt heter det så.
Om trädgränsen kryper uppåt som hitintills försvinner då fjällen i björkskogen?

Inget svar men men några frågetecken till.

Bergtagen och att gå upp i och över bergen förekommer i många språkområden.

Konstigt

Folk´drar till fjällen, tex fjällvandrar, man fjällvandrar band " bergen",
Frågar man vart du varit på semester så får man svaren att man varit till fjällen, inte till bergen men man använder ofta ordet berg när man beskriver en viss plats..

Jag har en gång lärt mig att ett fjäll är ett berg eller ett flackt område typ hed, vars högsta punkt
är ovan skogsgränsen.
Vi har tex Norra fjället vid Ljungskile trakten,....kanske mer beskriver ett namn på ett berg än ett helt område.

Vi har ju också bergsguider, som väl huvudsakligen springer omkring på "fjälltoppar"...

Vilket ord man använder har väl ingen betydelse, men jag har svårt kalla ett fjäll för ett berg när jag är uppe i fjällen, lika svårt som att kalla berg för ett fjäll nere i skogslandet...

Nå, skit samma, bara kul höra vad andra tycker...

Vi kanske ses bland bergen när ni skall fjällvandra i sommar.....
Ha de gott

En intressant diskussion tycker jag ändå. Det är kul med ord och dess betydelse och hur dom förändras över tid. Kanske nått för språket i P1?

I Göteborg har vi Vättlefjäll och Alefjäll som ju inte direkt går att jämföra med Akka och Helags om man säger så. Fina områden är det dock.

Min definition av fjäll är :berg eller bergsmassiv som helt eller delvis befinner sig över trädgränsen.
Om den stämmer vetefan, men jag ser inget konstigt med att kalla ett fjäll flr "berg", fjäll är väl berg?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips