Bensin = fotogen?

Jag tror att det är samma munstycke till både bensin och fotogen, annars kan det vara det som är felet! Jag skall gå hem och läsa både på munstycket och bruksanvisningen.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
3 olika munstycken för detta kök

Det är faktiskt inte samma munstycke för bensin och fotogen. Om jag inte minns fel så finns det en av bokstäverna S, G eller K på munstyckena. S står för Spirit, G står för Gasoline (=bensin) och K står för Kerosene(=fotogen).

Säljs som multifuel!

Hej Anders!

Hiker 111C säljs som multifuel och det följer bara med två munstycken (till mitt i alla fall) och jag tror att ett är för sprit och det andra för både bensin, fotogen och diesel. När jag pumpar upp trycket känns det som det kanske läcker lite från pumpmekanismen för när trycket redan är ganska högt så verkar den mesta luften gå ut vid med ett visslande ljud. Hmmm går det att skruva ut backventilen med multipurpose nyckeln tro??

Munstycksförvirring?

Hej
Jag fortsätter på "fel" tråd.
Om man tittar på Optimus hemsida http://www.optimus.se/products/hiker/draw/ om Hiker 111C så stämmer inte artikelnumren överens med den schematiska bilden på samma sida. Det finns bara två munstycken, 2509 Alcohol och 2532 Multifuel i art.nummerförteckningen till Hiker 111C men på den schematiska bilden finns tre olika munstycken, 2508A (alcohol), 2509M (multifuel) och 2510G (gasoline). Det står även att det är samma brännare som till Explorer 11 och jag har de tre olika munstyckena till min Explorer i alla fall. Kan det vara så att Optimus har gjort ett nytt multifuelmunstycke under senare tid som funkar för både bensin, fotogen och diesel, eller?
Hörs det att det läcker från backventilen så är det nog det som är problemet i vilket fall, för lågt tryck ger usel effekt.

Stefan

Gammal ritning på webben!

Hej och tack för det utförliga svaret!

Lustigt - jag har nagelfarit schemat på länken du skickade och det måste vara gammalt. På min gröna bruksanvisning så finns inte 2507 och 2510 med utan bara 2509M(multifuel) och 2508A(Alcohol) - alltså endast två. Jag skall skruva ut backventilen och se om det hjälper.

Tack för hjälpen!

Hans Henrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips