Bensin for ever!

Åtgång sommar/vinter

Att det går åt dubbelt så mycket på vintern beror inte på kylan, utan att man måste smälta snö eftersom det är minst 1m is på alla sjöar. Roland, är det redan så mycket snö att det inte går att ta vatten ur bäckarna?

/Skidsugen
 
Roligt att se att det är så lätt att få liv i en 2.5 månader död tråd.....!!! Särskilt när de nya svaren behandlar gamla dito....!

Oavsett om man har 14 eller 15 olika kök (själv har jag bara 1), så verkar problemet kvarstå: Vad göra med bensinbränslet när man ska flyga sig upp till vandringen? Någon som har några smarta förslag? Eller dumma? (Och vad skulle man gjort om man behövt gasflaskor?)

Är svaret/lösningen kanske "ett kök i varje hamn"? Då får samlandet en hel ny dimension..

Andréas
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Andréas Kronblad; sa:
Roligt att se att det är så lätt att få liv i en 2.5 månader död tråd.....!!! Särskilt när de nya svaren behandlar gamla dito....!

Oavsett om man har 14 eller 15 olika kök (själv har jag bara 1), så verkar problemet kvarstå: Vad göra med bensinbränslet när man ska flyga sig upp till vandringen? Någon som har några smarta förslag? Eller dumma? (Och vad skulle man gjort om man behövt gasflaskor?)

Andréas

hrm.. gnäll inte, istället för att starta en ny tråd så var det faktiskt du som kickade igång denna igen.. :)

Naturligvis så P L A N E R A R man sin resa så att man hinner proviantera innan man ger sig ut.. Detta kan te sig på flera sätt, antingen så har man tid att skaffa själv eller så ser man till att det finns på plats när man kommer.. Ser inte problemet!
 
Inget gnäll alls. För visst var det roligt att se 4 svar (totalt orelaterade till min fråga) inom 1.5 timmar på en tråd som ingen rört på 2.5 månader... Nästan som ett uppdämt behov! Men inget ont ment för det!

Jag vet, till varje P R O B L E M (om det nu finns ett problem) finns en s k L Ö S N I N G, och en av dessa heter P L A N E R I N G. Fast min poäng var just hur annorlunda P L A N E R I N G E N för en kort helgvandring blir om man ska flyga dit när man är van vid att ta bilen eller tåget. Och för bensinkök är det ju relativt lätt när man kan be AVIS-killarna slänga in en liter 95-okt bf i hyrbilen eller själv tanka upp flaskan på en mack. Inte lika lätt för gaskök: vi hade problem att hitta en öppen lunchrestaurang i Gällivare kl. 13.00 på måndagen. Tänk då att hitta en affär som säljer gas 21.00 en fredagskväll. Nej, tror fortfarande på min idé om att ha ett kök på varje plats. Bra ursäkt för samlandet.. Alternativt en "dedicated dealer", som man ALLTID kan ringa och som alltid har "the goods", om det så är heptan, gas eller Knorr's Carbonara. Den du. :eek:)
 
Bilbensin kontra finbensin

Skulle vara kul om man nån gång kunde få vetenskapliga bevis för, via nån seriös undersökning typ, hur livsfarligt det egentligen är att elda bilbensin i sitt kök. Årsexponeringen för de flesta av oss stannar vid en eller ett par veckors användning av köket, och då eldar vi max ett par liter bensin. Oftast är det utomhus, ventilationen är god osv.

Tillverkarna av köken rekommenderar givetvis finbensin, dom vet ju att köket brinner mycket bätre på det. Att det skulle vara för att dom är rädda om användarens hälsa tror jag inte ett ögonblick på.

Så upp till bevis, du som har klara belägg för att det är mer hälsovådligt att elda bilbensin i köket än att röka en cigg, gå efter gräsklipparen, sitta vid utombordsmotorn, promenera bland bilavgaser i stan, sitta i ett mögelskadat kontor.

P.S
Rätta mig om jag har fel, men all bensin som säljs i i EU är väl blyfri, vare sig den heter 95, 96 eller 98? D.S

...Johan...
 
Finbensin vs Fulbensin

Håller med dig: på det stora hela och i relation till annat så gör det nog varken från eller till att elda med bil/ful-bensin 0,75 dl per person och dag.

Så egentligen är det väl mest obehaget med all sot, odör, kladd (om man som jag är lite skakig på handen...), jämfört med finbensin.

Och visst är det skönt att veta att bränsletillgången aldrig är längre bort än närmaste PREEM....

När det gäller om det finns blyad bensin i EU så är jag osäker. Skulle vara glad om så inte var fallet, men det är säkert för bra för att vara sant.

Andréas
 
Ett svar och en fråga.

Andréas Kronblad; sa:
När det gäller om det finns blyad bensin i EU så är jag osäker. Skulle vara glad om så inte var fallet, men det är säkert för bra för att vara sant.

Andréas

Från och med år 2000 är det förbjudet att sälja blyad bensin i EU.

Det var svaret.

Nu har jag en fråga till alla XGK-användare. Jag använder själv en XGK och är mycket nöjd med den. Det jag undrar är, hur man tar bort det lilla skålformade plåttinget som betecknas som Flame Spreader i nedanstående teckning. Är det bara att ta till grovt våld eller finns det något trick med det eller...?
Det skulle kunna bli nödvändigt om man t.ex. måste byta dysen.

xgk4bexp.gif


/Georg
 
Andréas Kronblad; sa:
Jag vet, till varje P R O B L E M (om det nu finns ett problem) finns en s k L Ö S N I N G, och en av dessa heter P L A N E R I N G. Fast min poäng var just hur annorlunda P L A N E R I N G E N för en kort helgvandring blir om man ska flyga dit när man är van vid att ta bilen eller tåget.)

det gäller verkligen att skaffa sig problem om man inte har dom innan... varför inte tjåla ett par liter flygfotogen och driv köket med det?


;)
 
Re: Ett svar och en fråga.

sachsaren; sa:
Nu har jag en fråga till alla XGK-användare. Jag använder själv en XGK och är mycket nöjd med den. Det jag undrar är, hur man tar bort det lilla skålformade plåttinget som betecknas som Flame Spreader i nedanstående teckning. Är det bara att ta till grovt våld eller finns det något trick med det eller...?
Det skulle kunna bli nödvändigt om man t.ex. måste byta dysen.


/Georg

Hej på dig saxen!!

Jag misstänker eller är säker på att du har den moderna varianten med "shakejet" funktion eftersom du aldrig tagit av "flame spreadern", eftersom jag har den gamla så måste jag demontera "flame spreadern" varje gång jag vill rensa munstycket.. Den är bara att bända av, inget finlir eller någotr sådan, ta skeden och bänd av "flame spreadern".. Detta måste du även göra när du byter munstycke och du vill alternera bränsle.

//Patric
 
Flames...

Patrik har redan sagt hur man tar bort den så jag ska inte repetera. Det kan dock poängteras att koket inte fungerar utan den så tappa inte bort den...
 
Hej på dig, hundpry(g)laren! :)

Tack för tippset, jag ska försöka med grovt våld. Vad tycks om domkraft?

Japp, jag har den nyare varianten.

Vid närmare eftertanke verkar det inte helt osannolikt att materialet var bättre förr i tiden.

/Georg
 
Re: Flames...

SWE3171; sa:
Patrik har redan sagt hur man tar bort den så jag ska inte repetera. Det kan dock poängteras att koket inte fungerar utan den så tappa inte bort den...

ooohh... VIKTIGT!! det glömde jag, tack Magnus. Tips kan vara att ha en i reservdelslådan om man pillar på den i fält!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips