[OT]
Tja, jag hade innan den här tråden aldrig hört talas om "ff i högerbenficka"-regeln.
[/OT]
Det går att söka GMU (http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-soldatsjoman/Grundlaggande-militar-utbildning/)...
[OT]
Tja, jag hade innan den här tråden aldrig hört talas om "ff i högerbenficka"-regeln.
[/OT]
Återigen inte så OT som det kan verka: håller med om att det hade varit en fördel (åtminstone inom Sverige... Norden... Europa?) med allmän kunskap/konsensus om vissa "ryggmärgsbeteenden" när man idkar uteliv (och inte bara då). Detta har ju bl a diskuterats i tråden om ev. nödsignalväst i fjällen. Så gärna för min del en allmän obligatorisk utbildning, kanske i slutet på högstadiet, i... hmmm... kalla det "beteende vid olyckor och katastrofer". Jag lovar att i så fall alltid bära FF i samma benficka som alla andraVi kanske borde återinföra allmän värnplikt istället och passa på att utöka den även till kvinnor?
OT Nja, det är väl rätt vida känt ändå. De i bygg/anl-, skogs-, transport-, räddningsbrancherna och en och annan bonde jag har jobbat med/träffat brukar även ha det som nedskriven riktlinje eller för vana att ha ett förstaförband där (transportörer brukar även ha ett helt kit i bilen). Om alla dessa faller i indelningen f.d svenska värnpliktiga kan jag inte uttala mig om.
Huruvida bredden av användandet är utanför kullerstensgatorna låter jag dock vara osagt.
Slut OT
Det verkar som om nyttjandet av benfickor är utbrett bland forumiterna.
Utbudet av friluftsbyxor utan benfickor är inte stort om man går till en fysiskbutik.Internethandeln verkar ha flermodeller - oftast icke-nordiska märken.
Utpräglade trekkingbyxor saknar oftast benfickor.
Jag provade förra veckan ett par trekkingbyxor. Smidiga och fina (Milo var märket vill jag minas) Känslan var att jag kände mig "naken"Så jag kommer nog att hålla mig till benfickor framöver men välja de som är lite mer smäckra och inte har bälg på 10 cm, annars blir det att man packar dem fulla ändock.
+1 på dessa gyllene ord!Man kanske inte ska fixera sig vid att just "friluftsprodukter" är de bästa för friluftsliv. (...) Utgå från funktion, inte aktivitetens namn.
Om du och Seesaw läser hela tråden så ser ni att jag i inlägg #32 skriver "Finns det inget där åker kniven fram för att tillverka ett improviserat förband av den skadades kläder istället". Jag har aldrig påstått att jag inte skulle hjälpa en skadad, bara att jag inte skulle använda mitt eget första förband. Anledningen till detta är att om jag vid ett senare tillfälle (kanske medan jag i högt tempo försöker ta mig över ett blockfält för att hitta mobiltäckning i syfte att få en räddningshelikopter till den skadade) själv blir skadad, funkar det inte att hålla på att improvisera ett tryckförband eller en tourniquet. Är man ensam och förlorar blod måste det gå snabbt och då behöver man riktiga grejer...
Jag tror inte att den skadade har några synpunkter på att få ett fungerande förband bestående av sina egna kalsonger och tältlinor.