Benen somnar

Outside

Kolla med Outside på tel nr; 0271-12100.
Vet att Ankervik på VKV har haft men det var kanske bara på prov.
Seal och Therma Rest kommer från samma concern så jag antar att det i princip är Therma Rest på en formad underdel.
Det brukar vara bra grejor dom har även om min däcksbag läcker mystiskt...
 
Ett billigt alternativ till Thermarest är Clas Ohlsons uppblåsbara Sittdyna. Kanonskön att sitta på och kostar 29 spänn! Har använt min hela säsongen utan problem.
 
Mina ben somnade också

Eller kanske snarare var det så här:
Korsryggen smärtade infernaliskt.
Högerhanden domnade bort.
Undersidan på låren smärtade kramplikt.

Jag inbillar mej att många av dessa problem beror på att blodcirkulationen hämmas.
Blodflödet kan kanske i sin tur hämmas av flera orsaker:
Högt yttre tryck mot små ytor av kroppen pressar ihop blodådrorna.
Spända muskler i statiska lägen minskar blodväxlingen i dessa muskler.

När jag gradvis började vrida mer på ryggen under paddlingen, så minskade ryggsmärtorna.

När jag gradvis började hålla paddeln lite lösare i högerhanden, så minskade domningarna.

När jag fördelade trycket av sittandet från två små punkter (i princip bara sätesbenen och de muskler som ligger utanför dessa) till hela rumpan och även avlastade låren med ett stöd, så försvann problemen även i dessa regioner.

Jag har nu löst allt detta UTAN att KÖPA diverse omsorgsfullt döpta märkesvaror!

Ryggen och handen handlar endast om en annan teknik.

Sittandet handlar om ett liggunderlag som är dubbelvikt över sitsen. Framför sitsen - under låren - ligger min egenkonstruerade flottör. En persedelpåse med sex skivor liggunderlag i. Det övre skiktet på sitsen löper dessutom över flottören och är sedan vikt runt och under flottören.

Strmbrg,
 
Ni som "får ont"!

En liten undran bara:
Har ni paddlat mycket men ändå har problemen kvar? Eller handlar det om att ni är relativt färska som paddlare, alternativt nyligen skaffat ny kajak?

Strmbrg,
 
Sittställning somnande ben

Många får ischias dvs smärtor i benen och eller domnande ben av sitta med raka ben i kajak.

Det kan bero på att sitsen inte passar eller på dålig rörlighet till följd av stora och korta muskler som inte tillåter att man sitter med raka ben.

Dubbla liggunderlag över sitsen kan vara bra liksom en flatare sits.

Streching kan hjälpa liksom kudde under knäna om utrymmet under fördäck/sittbrunnssargen räcker för detta.

Bättre kajakmodell för din anatomi kan också vara lösningen (större sittbrunn högre eller lägre sits etc).

Att aktivt arbeta med benen genom att omväxlande trycka ifrån med höger och vänster fotblad under paddlingen kan också hjälpa.

Thure
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.