Benen somnar

Att benen kan bli lite stela efter ett tag i kajaken har jag förstått. Men att tappa känseln i benen efter ca 45 min är inte så bra. Är det någon som har tips på hur jag kommer till rätta med detta ?
 
Sitter Du bra?

Jag tror att Du behöver justera Din sittställning. Är sitsen lite för smal eller utformad så att Du får ett tryck på höft eller lår? Försök att justera eller polstra.
Pröva gärna en annan kajakmodell för att se om fenomenet försvinner.

Hälsningar

Lennart Boman
 
Jag har haft samma problem med framför allt vänsterbenet som somnade after ca 30 - 40 minuters paddling. Säkerligen kan det finnas flera olika orsaker till att ett eller båda benen somnar i kajaken men ofta beror det på blodcirkulationen.

Själv polstrade jag själva sitsen, "golvet" mellan fotstöden och insidan av däcket inklusive stöden för låren. Jag använde Glava-Flex som är ett liggunderlagsliknande material men lite mjukare och mer flexande (rätt liggunderlag bör gå lika bra).

Det blev betydligt bättre och benen/benet somnade inte lika fort och inte lika mycket, och dessutom kom känseln tillbaka efter ytterligare en stunds paddling.

Därefter började jag med att träna med en paddlingsteknik där jag använde fötterna att trycka ifrån mer mot de fasta fotstöden mer än vad jag gjorde tidigare samt stretchade genom att sitta med rak rygg och benen rakt ut så snart det var lämpligt (en ganska onaturlig ställning i dagens samhälle även om det borde ha varit tvärt om tidigare i människans historia).
Såsmåningom har nu besvären med somnande ben helt försvunnit. Om det är polstringen, den nya paddlingstekniken eller helt enkelt mer träning, eller en kombination av alla dessa, vet jag inte. Numera kan jag paddla åtskilliga timmar i sträck utan problem alls.
 
Thermarests sittdyna

Råkar nån veta var man kan köpa Thermarests uppblåsbara sittdyna i Sverige. Jag har inte lyckats hitta någon återförsäljare i Finland.
Det verkar vara en möjlig lösning för att hindra ischiasnerven från att komma i kläm under sittbenet (vilket lär vara en vanlig orsak till "domnade" ben). Det är nämligen rätt plågsamt och man betalar gärna en del för att slippa det.
 
Re: Thermarests sittdyna

Redalg; sa:
Råkar nån veta var man kan köpa Thermarests uppblåsbara sittdyna i Sverige. Jag har inte lyckats hitta någon återförsäljare i Finland.
Det verkar vara en möjlig lösning för att hindra ischiasnerven från att komma i kläm under sittbenet (vilket lär vara en vanlig orsak till "domnade" ben). Det är nämligen rätt plågsamt och man betalar gärna en del för att slippa det.
Sitter och funderar på detsamma. http://www.sportsnet.se har detta sittunderlag för 195 kr.
\C
 
Ny dyna

Therma rest har kommit med en ny modell som har en anatomisk form till skillnad från den gamla vanliga platta kudden.

http://www.cascadedesigns.com/sealline/touring.asp?Action=TouringSeat

Tänk på att inte ha telefon eller plånbok i bakfickan som kan ligga och trycka, det kan göra stor skillnad när man kommer på och flyttar på sånt.

Byt sits om du inte får till den, det är förmodligen inga större problem, prata med en handlare eller klubb om du inte kan göra det själv, jag bytte ut original höftstöd med anatomisk sits i flickvännens Offshore mot en Prijonsits som passar perfekt.

mvh
Johan Lorin
 
Kanske enklare än så

Benen kanske har det tråkigt där nere under kapellet. Ingen utsikt och inget att göra. Jag skulle nog själv somna om jag var i deras läge.

;-)

Kalle
 
Vet inte det jag...

Under ASKR var det en tysk tant som hade en hund (!) under kapellet i en vanlig havskajak.
Dom benen hade i alla fall sällskap.
 
Somnande ben

lider även motorcyklister av, de har en uppsjö av sittkuddar att förbättra sadelkänslan med, pröva Touringbutiken.se eller Louis.de men det finns än fler källor att ösa ur, själv brukar jag en kraftig huvudstödskudde av flyg/buss modell att sitta på i kajaken, passar bra till min bak och nattetid under huvudet...

Go tur

Johan K
 
Re: Ny dyna

Lorre2; sa:
Therma rest har kommit med en ny modell som har en anatomisk form till skillnad från den gamla vanliga platta kudden.

Den länk du anger för inte till Thermarest, men troligen menade du också SealLines kudde. Men var får man köpa den i Sverige? Jag är mycket intresserad. Cascadedesign hänvisar till lokala återförsäljare.
\C
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.