Bekvämt liggunderlag

Jag har Neoair large som jag är väldigt nöjd med, men den pallar inte med vinterbruk utan att ha cellplast under. Jag använder ett tunt cellplast (ca 6-8 mm) även på sommaren, på vintern bör man nog ha tjockare cellplast. Det är bra med den exra bredden som large har, men den är onödigt lång för mig. Den är lite prasslig, men har inte stört mig alls. Den finns till bättre priser utomlands, min är köpt på http://www.outdoor-discount.com för 115 euro, de har förresten bra priser på Exped downmat också. Den billigaste Regular-versionen jag sett av neoair är på Gaynors för £76 http://www.gaynors.co.uk/productdetail.asp?productcatalogue=050302420017
 
Tack för alla svar: testade ett Neonair igår men tyckte det var väldigt prassligt. Det var däremot den enda riktiga nackdelen - verkade väldigt skönt.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Tack för alla svar: testade ett Neonair igår men tyckte det var väldigt prassligt. Det var däremot den enda riktiga nackdelen - verkade väldigt skönt.

Ja det prasslar lite men det är inget som bekymrar mig när jag sover. Det är ju inte direkt så att man knölar på liggunderlaget hela tiden.
//Peter
 
Jag kan rekommendera Exped Downmat 7 Pump. Litet format och väldigt skönt. En nackdel med såna här är att det inte är nåt man drar fram på en fikarast. Så då har jag ett Exped Multimat också och bär ännu mer bulk och tyngd... Fast man kan iofs nöja sig med en sittlapp på rasten också.
 
Jag kan rekommendera Exped Downmat 7 Pump. Litet format och väldigt skönt. En nackdel med såna här är att det inte är nåt man drar fram på en fikarast. Så då har jag ett Exped Multimat också och bär ännu mer bulk och tyngd... Fast man kan iofs nöja sig med en sittlapp på rasten också.

Hur kallt kan det vara med downmat 7 innan man måste förstärka med cellplast på vintern? Vad är era erfarenheter?
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Exped oppgir at Downmat 7 går ned til -24 grader. Stemmer greit med mine erfaringer. Det krever en varm sovepose.

Jeg har sprukket to Downmats og en NeoAir de siste seks årene. Garantien har vært god, så jeg har fått nye. Ingen av dem gir særlig varme uten luft. Å sove på NeoAir når den så ut som en hval var en prøvelse (se bildet). Derfor tar jeg med et tynt celleplast underlag på lengre vinterturer.
 

Bilagor

  • IMGP1882.jpg
    IMGP1882.jpg
    47.7 KB · Visningar: 370
  • IMGP1885.jpg
    IMGP1885.jpg
    58.9 KB · Visningar: 371

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.