Behov av reservdel - tips på stum lina för roder

Det var svårare än jag trodde att hitta en stum lina för att ersätta en roderlina som gått av. Jag var inne hos lokale båthandlaren och fick den "stummaste lina vi har", som visade sig vara för mycket flex i för att gå att använda för roder. Var hittar man en 2 - 3 mm tjock böjlig och nötningstålig syntetlina som är riktigt stum? Wire funkar inte i på den här kajaken eftersom dragningen är lite snirklig genom pedalerna.

(och varför har ingen kajakkonstruktör kommit på tanken att göra rodersystemet hydrauliskt?)

Varför inte göra hydrauliskt rodersystem själv? Minitryckluftskolvar och nylonrör fixar det mesta.

Roderlina ja, på min går det wire genom skrovet och slutar med band sista biten till pedalerna.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hur mycket töjning är "för mycket"?

Min egen erfarenhet som seglare säger mig att de linor som kan finnas i en båttillbehörsaffär som du vill ha är de som är avsedda att användas som fall eller skot. De är oftast flätade, men också oftast mycket grövre än de 2-3 mm du vill ha.

Det enda tips jag kan komma med är att du tittar på vad de har att erbjuda där de säljer klätterprylar: jag tror klättrare använder en 2-3mm tjock lina som kallas "repsnöre". Jag vet dock ingenting om töjningen.

Point65 har kevelarlina med 2mm diameter som de använder som roderlina på sina kajaker. Går att beställa genom deras webshop: http://www.point65.se

Är det någon som testat den linan? Jag litar inte 100% på Point65... en kompis köpte en beggad Point65 XP där roderlinorna av allt att döma var original men också så mycket töjning i att det blev väldigt dålig kontroll på rodret, sådär så att när man trycker på pedalen händer ingenting förrän man tryckt tillräckligt mycket så att linan töjs och då sprätter rodret till och ger ett stort klumpigt utslag. Inte otroligt att Point65 inte längre kör med samma sorts linor i och för sig.

Jag tycker det verkar vara mer eller mindre genomgående i kajakbranschen att man liksom slänger på nåt standardroder i efterhand och skiter i om monteringen/funktionen blir bra eller inte (finns undantag förstås).

1,6mm Dyneema

Jag har använt 1,6 mm Dyneema lina från Robship som roderlina till 2 kanoter, jag tycker den funkar kanon.
Vi använder den på jobbet för att hänga detaljer i ett elpoleringsbad, jag kan skicka några meter
till dig om du mailar din adress.

/Pär

Point65 kevelarlinan fungerar bra som roderlina. Dock hade de mycket problem med sin första leverans av kajaker från Kina. Fabriken hade bytt ut kevelarlinorna mot vanligt repsnöre vilket försämrade styrningen. De flesta återförsäljare borde bytt linorna men men... Kan det kanske vara en sån kajak du provat?

Om det bara är vid pedalerna linan går snirkligt kan du dra vajer de första metrarna och skarva med lina framme vid pedalerna. Gör en ögla på vajern med hjälp av ett vajerlås och knyt linan i öglan. Biltema har vajer. Linans töjning blir försumbar eftersom den är så kort. Det har funkat för mig i 15 år.

/Klas

vill du ha en stumm lina så kan jag rekomendera 230/550 Paracord 550n är lite grövre än 2-3 mm, men har en brottgräns på 200 kg nånstans... möjlar inte och är inte töjbar, hållfast som sjutton... det är vad jag kan rekomendera.. amt den finns i NeonRosa eller självlysande... =D

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips