Behov av reservdel - tips på stum lina för roder

Point65 kevelarlinan fungerar bra som roderlina. Dock hade de mycket problem med sin första leverans av kajaker från Kina. Fabriken hade bytt ut kevelarlinorna mot vanligt repsnöre vilket försämrade styrningen. De flesta återförsäljare borde bytt linorna men men... Kan det kanske vara en sån kajak du provat?

Det verkar troligt.
 
Tack för alla tipsen, de var hjälpsamma, lyckades nu hitta nåt som verkar som om det kan funka bra.

Jag har beställt Gottifredi Maffioli DSK75 Race i 2 och 3 mm, temperaturbehandlade dyneema-kärnor med polyesterhölje med 270 respektive 530 kg brottgräns (tar 3 mm om den är tillräckligt smidig) och påstått extremt låg töjning... på en kajak som kostar 30 papp borde man ju ha råd med linor som kostar 15 spänn metern...

Det där med att koppla ihop wire med vanlig smidig lina är smart, men jag hoppas att "overkill" ska funka i det här fallet, tycker att det jag beställt nu borde vara en bättre lina än vad som ska behövas.
 
Senast ändrad:
Det faktum att man kan köpa något som heter "Maffioli" till sin kajak gör att jag genast ska byta ut alla mina linor.
 
Jag har beställt Gottifredi Maffioli DSK75 Race i 2 och 3 mm, temperaturbehandlade dyneema-kärnor med polyesterhölje med 270 respektive 530 kg brottgräns (tar 3 mm om den är tillräckligt smidig) och påstått extremt låg töjning... på en kajak som kostar 30 papp borde man ju ha råd med linor som kostar 15 spänn metern...

Uhh.... fick linorna idag. 3 mm var lite för grovt för rören i den Epic 18x som jag ska byta linor i, så jag fick köra 2 mm-linan, och till min stora förvåning var det liiiite för mycket töjning ändå! Jag tror inte det är kvaliteten på linan som är problemet, utan att dyneema inte är bättre, höljet gör ju också att dyneema-kärnan blir mindre. Originallinorna saknar hölje/strumpa vilket jag nu förstår varför - den enda konstfiberlina som är tillräckligt stum och tillräckligt tunn för att passa i rören måste nog sakna hölje. Jag skulle gissa att originallinorna är dyneema. Att den gick av måste ha varit på grund av en skada på linan, för brottgränsen om det är dyneema borde vara uppåt 1000 kg då inget av diametern går bort till strumpan.

Epic 18x har ett speciellt roder, de bakre 20 centimetrarna i aktern är ledad och är alltså rodret, så det är lite mer massa att vrida runt än ett vanligt roder (plus att nu när jag börjat få lin-töjning på hjärnan har jag nog blivit mer kräsen), vilket jag tror gör att kraven på linornas stumhet är högre än med ett vanligt roder, dessutom är det nog lite friktion i rören som inte gör det bättre. Med ett vanligt roder hade de där linorna dugt utmärkt är jag ganska säker på, eller så ljuger Gottifredi Maffioli om hur stumma deras dyneema-linor är...

Hursomhelst, jag tror jag ska göra ett lin-försök till, men misslyckas det då blir det stålwire (eller skarva originallinorna)...
 
racing dynema!

Jag har använt 1,6 mm Dyneema lina från Robship som roderlina till 2 kanoter, jag tycker den funkar kanon.
Vi använder den på jobbet för att hänga detaljer i ett elpoleringsbad, jag kan skicka några meter
till dig om du mailar din adress.

/Pär

Kna också rekommenera Racing dynema och det viktiga ordet är för-sträckt. Tror både jag och frun har 3mm på våra tahe-kajaker. Första paret linor köpt på båtaffären och andra paret på granngården (ex-lantmännen). Färgglada ja men vad gör det?

/Patrik
 
Tagit reda på vad Epic har för originallinor:

FSE ROBLINE
Ocean 3000
Dark Grey
Dyneema
Art 7158917
Mm/inch: 2,5/7/64
M/ft: 200/656
DaN/lbs ca. 500/1120

Dyneema med 500 kg brottgräns alltså. Den jag nu har på ingående har 440 kg brottgräns, borde förhoppningsvis räcka. Risken är ju inte att man sliter av den utan att om man inte ligger hysteriskt långt från brottgränsen blir töjningen (som är 3 - 4% på dyneema vid brottgränsen) märkbar... som jag nämnt tidigare är dock lindragningen och rodret lite knepigt i epic 18x så den kräver lite mer av linan än normalt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MattiasThorin Kajak skall köpas, behov av hjälp! Paddling allmänt 100
Kal-P-Dal uträtta naturliga behov Paddling allmänt 52
bertniemi Nybörjare behov av tips Paddling allmänt 10
Tomo Reservdel till skrovgenomföring-roderlina? Paddling allmänt 2
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
MrP Tips om en SUP paddleboard Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Charityman Packraft i Jämtland - tips! Paddling allmänt 0
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Garoto Byte av roderlina och hölje, behöver tips! Paddling allmänt 3
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
brglnd Tips kajakköp Paddling allmänt 4
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Karinsan Knarrande fotstöd. Tips? Paddling allmänt 4
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
majkelsson Tips sea kayak podcasts.com Paddling allmänt 0
Lasse Be Tips från SSRS Paddling allmänt 4
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
larsn1 Söker tips för kanadensare i vildmarksmiljö Paddling allmänt 6
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Erikhelen Tips på kajak Paddling allmänt 14
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Valpish Tips på mat inför långtur. Paddling allmänt 7
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
fekki Tips på 3-dagars tur med packraft Paddling allmänt 5
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
FotoMarkus Gräsö: Tips på dagstur Paddling allmänt 1
shardell Båtsportkort och tips Helgelandskusten, Norge Paddling allmänt 0
kanis Tips paddelvatten närheten norra Småland? Paddling allmänt 3
DalecarliaBushcraft Malingsbo-Kloten tips? Paddling allmänt 3
The_Lost_Cyclist Tips på paddelforum med fokus på Kanada/USA Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.