Behöver tips på skor/kängor för vandring.

Dags att byta det jag har på fötterna. Behöver tips på ett par skor/kängor. Kommer vandra runt med dessa under vår, sommar och höst.

För att inte utesluta vissa förslag så använder jag mig av nomenklaturen skor/kängor.

Önskespec:

Gärna lägre variant.
Måste andas (viktigt), inte goretex.
Skall vara smidiga, dvs inte klumpiga pjäxor.

Jag är väldigt nära att använda mina trailrunningskor men insåg att jag behöver pyttelite mer rejäla för allround. Men då förstår ni kanske bättre vad jag letar efter.

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Populärt ämne, du kanske borde kolla in lättpackningsforumet om lågskor med tanke på din kravlista.

Själv har jag skaffat ett par merrell moab ventilator, men har bara hunnit gå 3mil med packning med dem än. Nöjd hittils, men har inte blivit blöt än.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Populärt ämne, du kanske borde kolla in lättpackningsforumet om lågskor med tanke på din kravlista.

Själv har jag skaffat ett par merrell moab ventilator, men har bara hunnit gå 3mil med packning med dem än. Nöjd hittils, men har inte blivit blöt än.

Skall göra detta då :)

Dina skor såg intressanta ut, är ett fan av Merrell överlag. Upplever du dem styva eller mjuka runt foten? Och hur känns andningen för fossingarna?

Senast ändrad:
Keen borde ha några. Gillar att de ger plats för tårna. Många såna där skor verkar ha nån -tex variant. Även ecco verkar ha några intressanta. Typ denna http://m.shopeu.ecco.com/se/sv/ecco/ecco-trail-fl-men-s_5006108/11121854?navId=220&group=listing

Eller denna http://m.shopeu.ecco.com/se/sv/ecco/biom-trail-fl-men-s_5340609/11121754?navId=220&group=listing

Tackar för infon. Jag har ett par keen men blev väldigt konfunderad över dem. Det känns som om de håller låg kvalitet. Kan inte sätta fingret på vad men det var bara känslan jag fick efter att ha använt dem. Men jag kanske har fel? Känner inte till märket så väl.

http://m.addnature.com/keen-ms-marshall-mid-wp-black-olive-chili-pepper-457521.html

Har knappt använt dem sen dess men kanske borde ge dem en chans. Dock passar de inte mina krav nu :D

Senast ändrad:
Skall göra detta då :)

Dina skor såg intressanta ut, är ett fan av Merrell överlag. Upplever du dem styva eller mjuka runt foten? Och hur känns andningen för fossingarna?

Överlag väldigt mjuka, men jag kommer från styva kängor som jämförelse. Ventilationen är helt ok, om än inte så mycket som jag trodde först.

Överlag väldigt mjuka, men jag kommer från styva kängor som jämförelse. Ventilationen är helt ok, om än inte så mycket som jag trodde först.

Köpte ett par Merrell Moab Ventilator. Har inte gått någon långtur men dagsturer och till vardags har jag använt dem. Fantastiska! Behövdes inte ens gå in.

Väldigt bekväma och trots att de är låga känns de stabila. Bra sula med fint grepp. Kanske inte jättemycket ventilation med tanke på namnet men helt ok. Förmodligen samma uppfattning som dig där.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips