Behöver tips på ryggor (90L+) för långa och klövjeväska

Behöver tips på ryggor 90L+för långa personer.
Har tröttnat på ryggor med avbärarbältet liggande över magen.
Speciellt nu eftersom jag har skaffat mig en ganska stor mage.
Jag är 195 cm lång och väger 112 kg.
Jag vandrar oftast ensam med hund, därför behöver jag en rymlig säck .
Har funderingar på Berghaus militärvariant. Tydligen kan man välja storlek på den.
Vikten på packningen brukar variera mellan 20 och 25 kg.
Har även funderingar på en klövjeväska åt hunden.
Det är en Golden Retriver hane på 36 kg.

//Onnors

Kolla upp Osprey Argon 85 XL, den rymmer 91 L annars kan du ta Osprey Argon 110 XL, den rymmer 116L i XL utförandet. Båda dessa är för rygglängder över 56 cm, blir det för stort tar du bara L versionen. Jag funderar själv på köp av 70L alt 85L versionen av denna och har provat i affären med vikter och den känns kanonskön.

Midjebältet värms och anpassas efter din kropp i butiken.

Klövjeväskor har jag ingen aning om.

Lycka till.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Klövjeväska

Hej!
Har provat en mängd olika väskor men definitivt inte alla.
Dock har jag fastnat för Ruff Wears Palisades Pack som är avtagbar från selen.'
http://www.huverods.com/products.php?cid=505&pid=6592
Mycket praktiskt varma dagar när hunden ska i vattnet och kylas ,du hakar av väskan
tar den i handen fortsätter gå hunden kommer efter när han är klar,du kan haka på i farten.
Den är dyr, men det är det värt när hunden ska i så fort det finns vatten.
//Jan

Hej!

Jag har en Haglöfs Victor 90-100 som jag trivs väldigt bra med. (Är 198cm.)
Vet inte om den tillverkas längre men den sitter väldigt bra på mig och är stabil även med tung last.

VH/Anders

Har också en goldenhanne av samma storlek. Köpte nyligen en klövjeväska från snowdogs.se. Är väldigt nöjd med denna även om vi ännu bara tagit ett par kortare turer. Ett tips är då att ringa och prata med tjejen som syr upp då det kanske behövs lite justeringar från grundmodellen. T.ex. brukar just golden vara ganska kraftig över bringan vilket kan kräva att bröstbältet behöver förlängas.

Väskan är inte den billigaste men ska hunden bära den mil efter mil ska den allt vara duglig.

Hej!
Har provat en mängd olika väskor men definitivt inte alla.
Dock har jag fastnat för Ruff Wears Palisades Pack som är avtagbar från selen.'
http://www.huverods.com/products.php?cid=505&pid=6592
Mycket praktiskt varma dagar när hunden ska i vattnet och kylas ,du hakar av väskan
tar den i handen fortsätter gå hunden kommer efter när han är klar,du kan haka på i farten.
Den är dyr, men det är det värt när hunden ska i så fort det finns vatten.
//Jan

Tror jag väljer denna klövjeväska(Ruff Wears Palisades Pack) till min hund Nalle, just för att väskorna går att ta av. Viktigt när denna ras och hund är galen i vatten.
Ser att klövjeväskan har ett inbyggt vätskesystem...Hur funkar det egentligen?

Nu återstår bara en rygga till mej. Haglöfs ryggan som föreslagits tillverkas ej längre.

Mitt tips är att du kollar upp Arc´teryx Bora 95 i storlek L, bättre höftbälte har jag aldrig sätt.
Tillsammans med topplock och ytterficka blir det ungefär 102 liter, enligt tillverkarna själva i alla fall
( själv tror jag på deras volymangivelser). Den är visserligen ganska dyr (ca. 3800) men jag tror att du skulle bli väldigt nöjd med den.

Jag har samma problem som trådstartaren. Hade bestämt mig för en Norröna Recon Synkro 125L tills jag såg att den gick till 190cm kroppslängd... 100L är ett absolut minimum för mig. Finns det fler tips än Osprey och Arcteryx? Extremt tråkigt att Norrönasäcken skulle var så kort då bärsystemetr är överlägset i mitt tycke.

Norröna Para Ranger 120L

Vet inte vilken längd den lämpar sig bra för, men kommer ihåg att jag använde den i lumpen, och där var den grymt bra!

Jag mailade Norröna och deras designer bla bla svarade att deras bärsystem görs för personer upp till 190cm. De har inte hängt med i ökningen av medellängeden på det företaget :D

Båda de där två norröna säckarna går använda om man är längre än 190, jag kan dock inte garantera passformen då det är helt individuellt, men du verkar ju gilla bärsystemet som sådant.
Du kan prova släppa ut justeringen för axelremmarna och i stället dra åt toppstramarna tills det passar längden på din rygg och känna hur det känns. Justeringarna är ganska väl tilltagna så 5 centimeter borde inte vara några problem.
En nackdel eller fördel (beroende på hur man ser det) är att tyngdpunkten hamnar relativt lite lägre.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips